tisdag 17 januari 2017

Weekly photo challenge: Vecka 3 – ”Röd”

Röd kappa
När vi åt vår lunch cirka 14:00 var den lokala restaurangen fortfarande full med gäster i alla åldrar – inte bara panschisar alltså. Vi pratade om att alla som satt där samt nya gäster som anlände var samtliga klädda som om de var på väg till en begravning. Sedan ser jag tre damer i 70-årsåldern lämna restaurangen. Två av kvinnorna var klädda i svart, medan den tredje hade en knallröd kappa på sig. När hon gick förbi ett bord med två yngre tjejer utbrast den ena spontant:

- Gud så befriande med en röd kappa, skitsnyggt!

Svaret var ganska typiskt:

- Äsch, den gamla trasan. Köpte den för minst 30 år sedan.

Idén föddes och jakten var igång
Det var just där och då som idén till temat ”Röd/rött” föddes. Jakten satte igång och varade i ungefär en timme. Här ser ni resultatet. Hoppas ni inte förväntar är att bilderna som är fotade i smyg med personer som var i rörelse är skarpa, för de är dom verkligen inte. Men jag är nöjd med att mitt bidrag för en gångs skull inte bara innehåller en röd tråd utan två:-) Dessutom lyckades jag med att få med två killar i rött också.







Fler röda bidrag hittar ni hos Sanna.

PS. Svar till er som undrade hur det gick med inköpet av en silikonform för isbitar. Det gick inte alls kan jag säga, utan jag klickade hem en form i stället. Idag låg den i brevlådan. Suverän service. Att formen sedan är rosa och består av hjärtan är en helt annan sak. Maken höll på att skratta ihjäl sig. DS.

24 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Det var fint uppsnappat och vidarejobbat från den där rätt typiska kommentarer. Att vi inte riktigt kan ta komplimanger och säga "tack" utan måste säga "äh, den gamla trasan eller den där kostade inte mycket".
Men nog ska man röra sig på ditt plan för att hitta många röda jackor (och våga plåta folk). I Lovisa kanske jag hade behövt sitta en dag minst, för att få fyra jackor på bild :-D

Ama de casa sa...

Vilket UNDERBART tema! Snyggt fångat :-)

Och vilken tur för dig att du kunde spä ut det röda med din favvofärg där på slutet :-D

Stare Ström sa...

Har inte funderat på att röd var en så ovanlig färg på vinterkläder, men nu har du bevisat det.
Vilken fin bild på Täby Centrum i helgbilden!

Anonym sa...

Härliga bilder!

Geddfish ♥ sa...

Skitbra jobbat! Vilka roliga bilder, vilka poser, alltså stilar, riktigt så nära skulle jag inte våga, men du är en fena 😁
Synd att tanten i röd jacka inte kunde njuta av en positiv komplimang.

Ja vad gäller rött i klädväg, så finns det en del i min klädkammare 😁 Svart har jag mer till klädkod.

Days by Johanna sa...

Bra jobbat. Mor kunde varit med hon hade röd jacka! :)

Och hälsa maken att jag med skrattar åt din silikonform!

Ja jag känner jag behöver hjälp, kanske till med någon tablettform för få shack på ångesten, det är svårt och hantera sorg själv och den jag brukar ringa när något tynger mig är ju borta, vilket gör det ännu värre. Erik gör så gott han kan, men det är svårt för honom och förstå, hans mamma lever ju och ångesten har varit ganska mild under våra tre år tillsammans.

Blev idrottsgalan för mig med viss zappning till 5:an. Jag blev med paff över att han vann, men det blir lite så när man låter folket rösta, typ som idol, helt fel vinner för de röstar på den som är snygg :P

btw, din blogglänk hänger inte med när du kommenterar hos mig, tur jag vet vem du är ändå ;)

Unknown sa...

Du kanske helt enkelt behöver lite rosa hjärtan :-)
Fina röda jackor hitta ru me!
Svar; Tackar för alla tips som kan förverkliga no waste tanken!
/kiki

Bevare mig väl sa...

Roligt röda bilder med skön text så du fick ihop trådarna riktigt bra!
Före jul slog det mig då jag på stan att många äldre som yngre är färgglatt klädda. Själv var jag svart den dagen, men har en röd kappa, rosa och blått förekommer i jacka.

Days by Johanna sa...

Ja som jag skrev till någon annan att ha tillgång till sjukhus i närheten borde vara en mänsklig rättighet.

Kan berätta att det blir så för mig med på vissa bloggar på blogg.se de håller på och kikar på varför det blir så, det är bara kolla och ändra där det sker :)

nalta norrland sa...

Röd röd är färgen.. visste inte att röd var så poppis på jackor i Täby 😊 Svart är nog
i särklass vanligaste klädfärgen för alla över 10 oavsedd kön,
Bra gjort att fota så närgånget 👏

FREEDOMtravel sa...

Kul! Jag äger en röd kappa, men jag får erkänna att det är ganska sällan jag använder den ;)

Maria sa...

Hahahaha - SKITBRA JOBBAT!!! Och så klämde du till med en röd tråd - jag är impad!!

Olga T sa...

Ha ha ha! Så roligt! Ska scrolla snabbt nu så blir det som en film från gallerian ;)

Rosa....?? Hur kunde det bli så?

Ditte sa...

Tack för ett läckert, rött och pricksäkert inlägg. Ja, utan direkta och synliga prickar, men säkerheten finns. Du har verkligen lyckats få till det röda med stor finess och humor. Tackar för goa skratt.
Kan förstå makens skratt vad gäller isformens färg. Men den fungerar säkert.
Kom idag till den spanska "vinter-sommarstugan" och ska hålla utkik efter en isfrom i dina favoritfärger. Ett sant nöje. Börjar leta imorgon!

Anki sa...

Heja dig BP ... kanonhärligt inlägg - snyggt jobbat!
Sitter här och ler ... och funderar på din reaktion när du öppnade paketet med den rosa hjärtformen :)

Steve sa...

Rosa silikonform för isbitar. Ja, tänk så det kan gå.

Comsi comsa sa...


Har du beställt hem en rosa form med hjärta? Mitt leende skulle gå runt huvudet om det inte var för öronen...... :D))

Kram ❤

Marina sa...

Visst är det lite trist att det är så svårt att hitta färgklickarna vintertid (sa hon vars vinterjackor definitivt har mörk färg ;) Det är ju tur att det går att pigga upp lite med någon färgglad halsduk!

cat sa...

Bra jobbat med din röda tråd! Själv har jag också en röd vinterjacka med några år på nacken. Ibland tar jag på mig den och går ut bland folk.
I stallet däremot är jag ganska ofta iklädd röd jacka.

Grattis till den otroligt passande silikonformen. Rosa och hjärtan, ha ha ha!

Fjärde året i Hjo sa...

Ketchupgubbar - och gummor. Av rött blir man glad och stigande blodtryck.

Carina sa...

En kommentar om en snygg jacka och en trevlig bildserie kommer till ☺

Susanne ❤️ sa...

Helt underbara bilder på det RÖDA temat och på det den RÖDA tråden , RÖDA jackor det lyser verkligen upp med rött riktigt snyggt !
Ser nästan ut som killen högst upp letar efter ngt i byxorna ;) tagen på bar gärning så att säga ;)
Min son har en röd dunjacka som han älskar har på sig väldigt ofta :)
Tack för att du är med det är verkligen så häftiga bilder på temat blir så glad att så många ör med :)
Stor Kram till dig fina BP

Mias Mix sa...

Haha förstår att din man skrattade :) Verkligen inte din favorit. Men bilderna på veckans tema har du lyckats bra med. Själv har jag ingen inspiration att fota just nu så köra arkivbilder, och en av dem tror jag i alla fall du gillar lite extra trots att du sett dem förut :)

Eva Trillian sa...

Röda jackor/kappor verkar vara vanligare än jag hade gissat på :)