måndag 2 januari 2017

Helgbilden

Tack vare eller på grund av – beroende på hur man ser det - att det var Skyltsöndag igår slapp ni ju se mina som vanligt misslyckade bilder som jag tog på Nyårsafton. Ni fick en respit på en dag, för idag ska jag visa upp konstverken som inte jag utan min ”Sonny” skapade alldeles själv.

Autoblixt och stativ
Ja, jag envisas med att ta nattbilder som jag vet att min Sonny inte klarar av. Men den här gången gjorde jag något nytt. Efter ett och ett halvt år lyckades jag faktiskt hitta knappen där man stänger av den automatiska blixten som jag alltid kör med. Bra gjort BP! Sedan använde jag även ett stativ, för jag har ett sådant som jag heller inte använt förut. När jag väl hade skruvat kameran på stativet kom det en omedelbar reaktion av min (smarta) Sonny. Han bekräftade nämligen att kameran nu satt på – just det – ett stativ. Errrmmmmhhhh…

Psykedelisk konst
Kan inte påstå att ovan åtgärder resulterade i bättre bilder än ifjol, förrförra året och alla år innan dess. Men specialeffekterna och känslan av psykedelisk konst har blivit aningen bättre. Nej de har förbättrats rejält om jag får säga så själv;-) Enjoy!


Den enda bilden på Täby Kommuns fina show där man faktiskt kan ana att det är ett fyrverkeri.


Nej, det var tack och lov inte i mitt bostadsområde som huset brann. Det var i den problemtyngda stadsdelen Husby.


Älskar ju LEDar och ljusslingor. Tack Sonny, love you:-)


En flerfilig motorväg på innergården. Aldrig sett den förut...


Dessa utomjordingar som verkar hålla sig med ormar som husdjur har jag inte heller uppmärksammat förut.

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

22 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Den första bilden är riktigt utrikisk, svårt att ana att det är i Täby. Så mycket glitter och glamour. Riktigt vajert!
De andra, där har du inte heller sparat på krutet. Bra utdelning där!

Jag får skylla mig själv. Har två stativ, men de funkar ju inte till mobilen. De ligger i "glömda lådan". Jag blev SÅ sugen på en riktig systemkamera, när jag var hos svärsonen i julas. Han är mästerfotograf och shit, vilka bilder! Ibland frågar jag mig varför jag är så lat.

Comsi comsa sa...


Gjorde en liten knapp och ett stativ och BP:s blick dessa fantastiska bilder? Wow... :D) imponerande!

Kram ❤

Maria sa...

Det är ju jättebra bilder!!! Riktigt häftiga!
Själv tog jag bara en enda bild på nyår och den tog jag med mobilen och föreställer min man och hans bästa kompis med vars en cigarr i munnen. Den är inte i klass med dina bilder!

Stare Ström sa...

Haha! Bästa nyårsbilder jag har sett!!! :-D

Carita Liljendahl sa...

Väldigt härliga bilder från miljöer jag känner igen, för att inte säga älskar, "gamla hemtrakter" - lite snyft...
Så tacksam för att jag genom din blogg får se bilder från Täby!
Och ja... bravo BP ... allt hopp är inte ute :-D

Ditte sa...

Här har du verkligen fått till det med din Sony. Bra samarbete mellan er. Härliga bilder!
Men kanske hade du lyckats utan stativet, men med stöd av en vägg/staket.
Och blixt ska man inte ha i mörker har jag lärt mig.
Instämmer helt i att specialeffekterna i fotona och det psykedelliska kommer fram ordentligt. Bra jobbat!



Olga T sa...

De är ju bra! Har två favoriter: ettan och trean. Bra gjort!

Anita Malta sa...

Hahaa.. du är ju en mästare på att skapa effektfulla bilder och det är inte dem jag ler stort åt utan dina tillhörande rader. Skickligt att till slut hitta knappen som stänger av blixten, fast det tog onekligen ganska lång tid ;) Stativ har jag jag själv aldrig använt, kul att du kom på det först. Ljusslingorna är himla läckra och du gör stora framsteg i ditt handhavande med din lilla Sonny :-)

Tack snälla för din långa kommentar hos mig. Som du säkerligen räknat ut själv så skippar jag 365 Foton i år, det blir liksom lite för mycket. Den tid jag har framför datorn är väldigt begränsad även när jag har tid, eftersom duvetvem börjar tycka att jag lägger all tid på bloggen, hur tokigt som helst, det enda det leder till är att jag får dåligt samvete när jag gör det som jag tycker är så roligt plus att det skapar dålig stämning. Det är det enda som är baksidan här i Kuching, annars är allt bara väldigt roligt och nu ska jag iväg och måla. Vi kommer inte riktigt överrens när det gäller färgval men det kan jag förstå, att vi tycker olika. Idag ska vi måla om hallen för trejde gången men att måla väggar går som du vet ganska snabbt och är dessutom roligt. Nu måste jag ge mig iväg... Kram Anita

Helen sa...

Dina bilder blev väldigt bra tycker jag med väldigt spännande effekter. Väldigt coola nyårsbilder!! Bra jobbat att både hitta knappen som stänger av blixten och använt stativet :). Själv har jag väldigt svårt för att använda blixt överhuvudtaget länge och stativet kan jag inte vara utan.

God fortsättning på det nya året!

Anki sa...

Tänk att du äntligen hittade knappen till att stänga av blixten - bra jobbat!
första bilden är riktigt riktigt bra! De andra är häftiga - gillas!
Jag använder nästan aldrig blixt och inte stativ heller ... men i morgon kväll kanske stativet får följa med på kvällsfoto med fotoklubben - om inte annat så för att visa att jag har ett :)

Eva Trillian sa...

Snygga ljusslingor :) och inte skapade kameran dem själv, heller!

Susjos sa...

Verkligen coola bilder, man blir fascinerad vad en kamera kan göra med bilder och ljus!
Vårt gruppfoto på jobbet på nyårsaftonen var ju riggad förstås, mamman i sängen är en i personalgruppen ,och det är en docka hon håller i, mycket fniss och skratt blev det när fotot togs!
Nu önskar jag dig en God fortsättning på det sprillans nya året!!!

KajsaLisa sa...

Jättekul bilder, speciellt ljusslingorna, dom tre sista beror troligtvis på att kameran rört sig innan den fotat klart. Fyrverkeriet var svårfångat i år, för disigt.

Ama de casa sa...

Snyggt fotat! :-D
Mina fyrverkeribilder brukar bli ungefär likadana. Jag har en "fyrverkeri-inställning" på kameran med det blir inte bättre för det. Kanske för att jag alltid glömmer bort att jag har den? Haha!

Jag gillar dina skruvade bilder, och motorvägen var sannerligen en överraskning :-D

cat sa...

Oerhört läcker konst du och din Sonny skapar ihop! Är ju precis som du när det gäller stativ. Har ett men vill helst slippa använda det. Valde att inte ens försöka fota fyrverkerier, eftersom det regnade och blåste rejält hos oss.

nalta norrland sa...

Jag gillar första bilden bäst :)
Eller jag gillar bilderna på olika vis... fyrverkeri är svårt att få på bild. Utomjordingar och deras sällskapsdjur är ju en speciell ljuseffekt.

Som svar på min egen fråga har jag för mig att det tar typ tre veckor att arbeta in en vana, om det är sant eller icke vet jag dock ej.

Fjärde året i Hjo sa...

Fyrverkerierna fastnade fint! I lilla Hjo smällde det på ordentligt några minuter - sedan var det slut. Hjo-Hjo hann aldrig reagera, vilket mången fyrbent vän brukar göra. Och kräkas mm. Tur att man inte bor i Masthugget - eller Täby.
God fortsättning!

Steve sa...

Den där Sonny är ingen dålig följeslagare. Fortsätt håll dig väl med honom.

Kolonilotta sa...

Bilderna blev riktigt coola!
Jag har bara fyrverkerierna på film samtidigt som vi räknade ner till tolvslaget. Blev jätte bra faktiskt!

Anonym sa...

Nu har du verkligen roat dej, BP, för att inte tala om
dina besökare. Härliga, härliga foton. Gillar ljusslingorna,
i synnerhet.

Ruth i Virginia

Unknown sa...

Vilket fyverkeri!!! Hurra :-)
/kiki

BP sa...

Svar till Ruth: Love you:-)