onsdag 25 januari 2017

Entré H (med inbyggd fördom)




Ganska lätt att hitta materialfelen här tycker jag.


Täby Centrum har 11 ingångar om jag har räknat rätt. Taxichauffören och jag stod vid den röda pricken på Döda Torget i den gula delen av kartan. Den röda pricken i den gröna delen föreställer kunden.


Här har vi "Entré H".


Det går kanske att köra radiostyrda bilar här, men absolut inte en taxi.

Stod på Döda Torget vid Täby Centrum och höll som bäst på att fota den just nu på grund av materialfel avstängda lekplatsen, när någon klappade mig på axeln. Tittade upp och stirrade in i ett par svarta ”skrattögon” som satt i ett väldigt snyggt ansikte. Båda tillhörde en vilsen taxichaufför. Han ursäktade sig att han störde och frågade om jag hade en aning var ”Entré H” låg. Ooooops, det visste jag inte, men hänvisade till Täby Centrums stora pek-/touchskärmar.

En vanlig karta
Efter en liten stund slog det mig att han kanske inte skulle lyckas med att hitta ingången på skärmen som ”bara” visar alla 260 butiker. Alltså kutade jag efter killen, hittade honom vid skärmen och nu var det min tur att klappa honom på axeln. Bad honom att följa med mig till en ”vanlig” karta, där vi hittade ”Entré H” direkt.

Roslagsbanans in- och utgång
BP: Om det är en kund som väntar får du nog ringa upp henne, för ” Entré H” är endast för folk som tar sig till och från Roslagsbanan. Det går inte att köra bil där. Be henne att komma ned till Plan 0 vid Burger King.

Taxichauffören: Tack så jättemycket för hjälpen. Men hur visste du att kunden var en kvinna?

BP: En man skulle aldrig ha kommit på idén att beställa en taxi till den platsen. (Kolla bilderna som jag tog som bevis efter konversationen med den trevliga killen så förstår ni.)

PS. Ibland bara älskar jag att få mina fördomar bekräftade. Å om ni börjar få fördomar om mig, så kan jag lugna er. Jag hade självklart också hjälpt en mindre snygg taxichaufför. Bara h*n var lika trevlig som den taxichauffören;-) DS.

18 kommentarer:

cissi sa...

Ja jösses, det är lättare att hitta i skogen än i ett stort köpcentrum. När jag var i Täby gick jag bara rakt fram och sen rakt fram åt andra hållet för att överhuvudtaget ha en chans att hitta den utgång där jag parkerat cykeln.

Och nu för tiden tycks det inte finnas nått som håller längre.

Emma, Sol som sol? sa...

Ja, det är bara så. Det finns skillnader mellan män och kvinnor.

Bara att inse och acceptera.

Men bara för det behöver man inte göra alla dumheter som kvinnor är ökända för lika lite som män behöver göra sina.

Meta sa...

Haha. det där var ju n bra grej du löste fint.
Nog är det väl dåligt att lekplatser inte ska tåla barns lek mer än så. Visserligen vet jag ju inte hur länge den stått där.
Ha det gott mitt i veckan
Kram Meta

Geddfish ♥ sa...

Lekplatsen såg ju riktigt schabbig ut och tråkig.

Vad hyggligt och hjälpsamt av dig att hjälpa taxichauffören! Förr så kände de sin stad eller ort, numera blir de kommenderade både härsan och tvärsan.

Ditte sa...

Trist med en lekplats som förfars så snabbt....Men kansk ebilligt material i kombo med stort slitage.
Är glad för att jag numer kommer till Täby C med Roslagsbanan och hitintills tagit mig därifrån med den. Är dock glad över ditt tips var man kan bli hämtad med taxi. Inte helt enkelt att veta för någon.
Du gjorde verkligen dagens goda gärning här och taxikillen är dig nog evigt tacksam. Troligen även hans passsagerare. (Om hon får veta bakgrunden.)

KajsaLisa sa...

Vissa taxichaffisar kör ju som galningar, på grund av att dom är underbetalda med provisionslön, det kanske finns några so laddar och försöker :)

Susjos sa...

Så snällt av dej att hjälpa den vilsna taxichauffören, men nog skulle en vilsen kund också kunna vara en man?...som aldrig varit i Täby centrum,eller?

Jag har så dåligt lokalsinne, vilken min man inte har..hm...så i Täby Centrum har jag svårt att hitta, men min man hittar bättre där...

nalta norrland sa...

Undrar bara, var är bilden på snyggingen?
Jag trodde Du lagt upp en bild på taxichaffisen :)

Materialfelet på lekplatsen såg ju mer ut som ett hål ;-)

Helt klart skillnad på män å kvinnor i positiv bemärkelse :)

Steve sa...

Ännu en fördel med landsbygden, det är lättare att hitta här.

Anki sa...

Det är just detta som gör att jag avskyr köpcenter - hittar aldrig tillbaka till bilen eller till en utgång åt rätt håll! Hm ... kunde du inte bett att få ta en bild på snyggingen :)

Marina sa...

Dagens goda gärning gjord alltså :)

Ama de casa sa...

Du är ju precis lika hjälpsam som Anders :-)

Fast det där beviset angående din fördom, det fattade jag inte. Skyller på att det är för tidigt på morgonen? Eller förresten, kan det bero på vilka affärer som finns där vid H?

Snyggt röd lekplats. Synd den var trasig.

cat sa...

Ja jösses vad ska man säga om sitt eget kön i det här fallet. Kan trösta mig med att en äldre, lätt förvirrad herre, hade kunnat göra samma misstag.
Vi har ett köpcentrum i min del av landet, som jag undviker som pesten. Där hittar jag vare sig med eller utan kartor.

Om lekplatsen har jag faktiskt inga ord.

Days by Johanna sa...

Aldrig fel och vara hjälpsam :) Men extra kul om personen är snygg haha! :)

Längtar med tills mitt är färdigbetalt. Lär väl med vara i 50årsåldern när jag är av med mitt.

Rantamor sa...

Ang. din kommentar, så har jag ju genomgått en stelop på min rygg 2000 och en korrigering 2002.
Vet ju att jag har ännu en stelop att invänta uppe i bröstryggen, men just nu har nog någoting hänt i ländrygg där dom op.

Jag kan ju inte ens rekommendera en op. då jag ju har besvär fortsatt, men vet ju inte hur det hade varit om jag inte gjort op.
Och rehab går ju inte helt smärtfritt det heller.

Tjing från Rantamor.

Anni sa...

Nu har jag kikat på smutsiga bilar, mängder av LP-skivor, rosa pelare och annat du bjuder bloggvärlden på. Vår bil var så skitig i Kista centrums garage i måndags (där vi var på bio) att den lätt hade platsat i din bildskörd!

Vad gäller fördomar så är det ju inte så många män som åker kollektivtrafik i kombination med taxi. De flesta män vet nog inte ens var ingång H ligger ...
Själv ska jag absolut besöka ditt centrum med sin minigolf och (som du berättat hos mig tidigare) Lindt-butik. Mums!

Svar vad gäller gamlingarna hos mig så har jag inte det minsta dåligt samvete utan är snarare innerligt trött på att agera krockkudde mellan dem. Nu har krockkudderiet tillfälligt lättat något när ytterligare två åldringar blandats in, vilket har flyttat fokus och samtidigt förvärrat situationen drastiskt. Men en dag i taget ...

Olga T sa...

Ha ha! Du gjorde nog taxichaufförens dag! Han har nog både varit tacksam och skrattat åt din slutledningsförmåga (sann elller ej).

Carita Liljendahl sa...

Usch, det verkar som fördömt allt som sker på Döda torget... :-(
Men bilden av entrén till TC gillar jag!