fredag 6 januari 2017

Lager som lager – inte riktigt;-)


Synd att den fina orangea scarfen inte syns på bilden;-)


Helt klart en ofullständig torso, men revbenen till vänster är ju tydliga. Det är naturlig snöstormkonst, skapad i onsdags.


Naturlig snöstormkonst även här. Ett klart bevis på att jag faktiskt befinner mig i Sverige. Det syns ju klart och tydligt på snökartan.


Solen försökte tränga fram idag. Den syns på trädtopparna.

Att Lager är en ölsort vet ju alla. Det är dock inte öl jag ska skriva om idag utan vilka lager av kläder som behövs/rekommenderas för en nollåtta när termometern visar 12 till 16,5 minusgrader. Hoppas ni får några goda skratt idag också;-)

Sur mjölk
Efter två dagar i ide var maken och jag så illa tvungna att bege oss till Täby Centrum. Anledning – sur mjölk, bland annat. Vi valde att gå de 700 metrarna till centrum.

BP:s lager
Två par strumpor, jeans, t-shirt, tjockaste munkjacka med huva, överdragsbyxor, (orange) scarf, dunjacka med huva, vantar samt kängor såklart. Brydde mig inte om att överdragsbyxorna (i barnstorlek 176, då storlek S var för stor) var två centimeter kortare än byxorna. Var nästan inne på att skippa bh:n också, då jag i alla fall inte hade en synlig kropp längre.

Makens lager
Se ovan. Minus: överdragsbyxor, då de ersattes av långkallingar; bh. Plus: två extra t-shirts.

Rekommendationer
- Tar man sig till en shoppinggalleria (18 grader året om) med alla dessa kläder kan det vara smart att ta med sig en kasse modell XXL. Bra att ha till hands för att stoppa ned plaggen, som framkallar värmevallningar som inte är förorsakade av klimakteriet.

- Ignorera alla konstiga blickar när ni tar av er klädeslagren.

- Väl hemma igen finns det två sätt att tina upp. Snabbtining: nej inte i mikron, då den är för liten för er. Testa med ett hett bad med en vattentemperatur på 42 grader. Långsam tining: ta fram dammsugaren och kör några varv i lägenheten/huset.

- Drick kaffe utan mjölk tills det blir varmare ute.

22 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Ha ha ha...
Om jag inte visste bättre så hade jag nästan trott att du njöt av kylan. :D)

Kram ❤

Olga T sa...

Behå måste man ha inunder alla lager. Inte missa ett lager om man är frusen. Idag hade jag behövt ett lager över kinderna ......brrrrrr

Emma, Sol som sol? sa...

Precis som Comsi comsa skriver, det bor nog en liten S/M där inne i BP!

Egentligen har ju en hel overall sina fördelar. Sätt på-ta av och häpp snygg och prydlig under!

Och den där väderkartan... en karta var inte det första jag såg. Det är trots allt fredag.

Carita Liljendahl sa...

Snygg snökonst!
Kul att du gör något roligt av det du egentligen inte gillar - snö :-)

Stare Ström sa...

Måste vara en lång planeringstid innan ni kunde ta er ut! Mycket att hålla rätt på. Vi fick väl vår del också idag. Minus 13 eller vad det nu var i morse, men strålande sol och vindstilla, vilket är sällsynt här.

Anonym sa...

Tjusig vinterkonst !!!
Jeans - alla bomullsplagg - hjälper kylan i stället för
att hålla en varm. Ser folk som åker skidor i jeans. Våta
jeans = BRRRR!!! - Går ni alltid tillsammans och handlar?
Det är nåt jag helst gör ensam.

Ruth i Virginia
(där vi hade säsongens första snöpudring i morse - borta nu)

Ditte sa...

Tack för ett gott skratt! Många lager blev det. Jag hade nog ringt och beställt hem mjölken eller använt den torrmjölk som alltid finns hemma i nödfall.
Var ute idag ett par varv och hade nog hälften av dina plagg på. Men jag fryser inte så lätt. Fårsinnsfodrade uggs och dunjacka med huva räddade mig. Men jag bor ju lite mer söderut så det var bara -10 på eftermiddagen.
Läckra bilder och det var lätt att se innehållet i dem. Svensk vinter och man fryser in på märh och ben

BP sa...

Svar till Ruth:
Hade ju faktiskt överdragsbyxor över jeansen. Jag får utslag av i stort sätt allt material/tyg som inte är bomull. Så jag har inte så mycket att välja på..

När jag var ung, vilket är ett tag sedan åkte jag också skidor (nedför) i jeans och jag ramlade sällan. Böta jeans är verkligen BRRRRRR.

Det är ytterst sällan att vi handlar tillsammans. Det är antingen han eller jag (mest jag) som gör det ensam. Men idag skulle vi dessutom luncha i centrum. Du vet, efter några dagar i idet med hemlagad mat så var vi otroligt sugna på att få maten serverad. Å det gör vi ofta och för det mesta tillsammans:-)

Om du vill så kan vi byta snömängden, men jag tror inte att du är så sugen på det;-)

Ama de casa sa...

Haha! Vilken tur att jag föredrar kaffe utan mjölk ifall dom där temperaturerna skulle drabba mig nu också (vilket jag starkt betvivlar... ;-) )

Jag tyckte väl att du fått lite korta ben? Har sett betydligt längre spiror på dig när du visar skuggbilder :-D

Anni sa...

är mycket imponerad av att du följde med, jag hade garanterat skickat iväg maken utan mig!

Anonym sa...

Hahaha / Den som inte ramlar i skidbacken,
åker inte skidor på riktigt - lite feg, kanske? :)

Susjos sa...

Klockren snöstormskonst! Jag såg både revben och Sverigekartan !
Använder maken bh, eller läste jag fel så här mitt i natten när jag inte kan sova?!
Hur som helst så är det varmare ute nu, men det snöar igen, så här kl 05 på morgonen. Jag tror att jag försöker somna om! Tidig Godmorgon från mej!

Kolonilotta sa...

Gissa om jag var glad över att vara ledig just igår när termometern visade -19 på morgonen. På em när jag klev ut var det betydligt behagligare temperatur.
Men varning för att gå ut idag kan säga!
Fick ploga mig fram ner till bussen!

Men visst är det vackert att se på!

Anki sa...

Ser på bilden att du ser helt normal ut, men när jag läser texten så ser framför mig hur du vaggar fram som en pingvin efter att fått på dig alla kläder - kan man över huvud taget röra sig med så många lager på lager :)
Snygg snökonst - och visst är det en tydlig Sverigekarta!
-18,9 i går morse ... bara 5 minus nu och ganska tätt snöfall.

Geddfish ♥ sa...

Underhållande inlägg - som alltid ;)
Jag hade 13 minus igår när jag hämtade ut tårtorna. Idag är det 1 plus.
Lager på lager är fint. Tack för bilden på dig, det var nog det närmaste jag sett ;) och tror jag ser en handväska också istf orange halsduk.
Revbensbilden var läcker!

Lördagskram!

Eva Trillian sa...

*S* Kaffe utan mjölk låter som ett bra förslag faktiskt!

Steve sa...

Snöstormskonst, ingen hejd på vad som kan tolkas in där.

Annette sa...

Så läcker bild på träden då topparna lyser upp och får grön färg som kontrast!

Sur mjölk påminner mig om när jag bodde själv och aldrig hann varken dricka upp mjölken, använda smöret m.m. innan de möglade. Det blev till slut ett väldigt spartanskt matliv. När Patrik och jag började umgås och jag skulle bjuda på middag hos mig, fick han avslagen Schweppes lemon, det var allt jag hade utöver vatten från kranen. Det påminner han mig om då och då ;)

I dag blir det ingen matbild på bloggen :) Jag åt stekt vitkål med köttfärs och kryddor, that's it. Bella gjorde hemgjorda små pizzor till resten av familjen av polarbröd med topping av créme fraiche med vitlök och örter, skinka, oregano, tomatpuré och riven ost. Nu vill de andra i familjen att hon tar över matlagningen här hemma ;)

KajsaLisa sa...

Usch ja, håller koll på när det här släpper, men nästa vecka verkar bli lite bättre. Du hittar kul motiv i snön i alla fall.

Mias Mix sa...

Haha hoppas ni har tinat upp nu :)

Susanne ❤️ sa...

Hahahaha Du är ju helt underbar... jag tog på mig lager på lager när vi skulle ut på promenad i kylan och jag var helt dyblöt men jag måste skylla på klimateriet då jag klär mig som jag brukar då det är kallt med en MASSA KLÄDER haha jag fick duscha av mig helt och hållet när vi kom hem och lägga kläderna i tvätt...
Nu hoppas jag att du tinat upp och nästa gång får ni komma ut hit och ta en promenad för att sedan sitta framför kaminen och värma upp er :)
KRAM

Anders W sa...

Bara att gilla läget! Om inte idet fungerar ;-)