måndag 23 januari 2017

Helgbilden

Dagens minst sagt annorlunda bidrag till Helgbilden är ett bevis på att det faktiskt kan vara bra ibland att tänka efter före om man säger så. Jag menar det var strålande väder i lördags, då jag dessutom tog riktigt balla bilder. Varför sparade jag dom inte till Helgbilden i stället för att lägga upp dom med ett citat? Igår var det grått och ganska eländigt ute, det vill säga jag tog inga bilder.

Bilar i en storstad under vintern
Eller, nu ljuger jag. Det slog mig att jag ju kunde dokumentera hur bilar ser ut under vintertid i en storstad, där vädret inte kan bestämma sig om det ska vara snö, slask, regn och/eller is. Ett besök i Täby Centrums parkeringsgarage visade något riktigt exotiskt för alla er som bor norr om Gefle. För så skitiga bilar lär ni nog aldrig få syn på hos er eller…?!





Med lite fantasi tycker jag att denna bildörr visar ett landskap med träd.


Bland cirka 100 bilar hittade jag en (1) som var ren...

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

20 kommentarer:

nalta norrland sa...

Ooo My Good 😜Skitiga bilar finns inte på våra gator 😶

Days by Johanna sa...

Hopplöst och vara bilägare i detta vädret.....

Förstår du hoppar över det om du skall betala tillbaka.... :)

Stare Ström sa...

Inte ser då min mycket bättre ut...

Steve sa...

Den enda rena bilen minner mig om vår Jeep som dock även den är skitig nu. Det händer inte ofta, men när D i veckan ska åka ett antal vändor in till Örebro så är det ingen mening att tvätta den. Jag som inte längre kör bil behöver numera inte tänka på sånt. Annat var det förr, det var inte långa stunder jag tillät bilen att vara skitig. Nej, skinande blank skulle den vara.

Geddfish ♥ sa...

Det är förskräckligt med skitiga bilar! Men bor man på landet med grusvägar är det svårt.
Vi hade alltid ren bil och husvagn. Nu försöker jag allt hålla bilen OK. Det ringer ff i mina öron "och bilen ska tvättas..."
Jag tvättar cykeln också, du tror väl mig??
Kram

Olga T sa...

Det är liksom inte lönt att tvätta när man far fram och åter på motorvägen varje dag....jo det är väl lönt men det känns hopplöst när den blir skitig direkt igen. Kul bilder!

Ditte sa...

Du har verkligen fångat dilemmat med snö, skit och slask i stadsområdet. Roliga bilder!
Kunde som du se träden på den beige bilen och de piggade upp.
Ska man ha bilen ren i huvudstadsområdet och den dagligen andvänds att köra med så är det nog tvätt ett par gånger om dagen som gäller.
Och jag är ju glad att jag inte längre har någon bil att tvätta. (Å andra sidan vardet oftast inte jag som gjorde det..)

KajsaLisa sa...

Känner igen problemet, men de kommer väl en skur någon gång :) Kul iaktagelse.

Susanne ❤️ sa...

Min är lika skitig kanske därför den inte gick igenom besiktningen heller ;)
Men det känns såååå onödigt att tvätta bilen för att sen köra ett par hundra meter för att bli lika skitig igen :/
Men jäkl... vad den enda RENA bilen syns skinande och jag undrar om dom ens varit ute sen snön smälte ?!?!
Godnatt fina nu ska jag försöka somna om ❤

Anki sa...

Japp ... absolut annorlunda helgbilder- kul!
Min bil är inte ett dugg bättre än de 99 i garaget i Täby.

Helen sa...

Oj, det var verkligen skitiga bilar! Vi klarar oss rätt bra så länge temperaturen håller sig under nollan. Så fort det blir slask är det kört :).

Eva Trillian sa...

Skitiga bilar finns väl över allt? Även så pass skitiga som de du har i bild :) min är då med i tävlingen i alla fall ;)

Ama de casa sa...

Huvvaligen vad läbbiga bilarna blir! Sen om man tvättar dom på vintern så kan man ge sig tusan på att det kommer en köldknäpp som gör att billåset fryser igen... Minns att jag kröp in i min golf via bakluckan några gånger. Men det var "ganska" länge sen nu - det problemet kanske inte finns längre med dagens fjärrkontroller till låsen?

Här är det mest sandregnen som smutsar ned bilarna. Det är inte så ofta, och smutsen sitter inte så hårt, tack och lov. Biltvätt är ju så vansinnigt dyrt här ;-)

Marina sa...

Tyckte bestämt att det var något bekant över den här bildkavalkaden...

Emma, Sol som sol? sa...

Biltvätt på bensinstationer i Sverige är hysteriskt dyrt! I Spanien kostar det 5 €. För 15-20 € får du bilen handtvättad både in- och utvändigt.

Här blir bilarna smutsiga av regnet, som Ama säger ovanför. Men det är nog mer än så. Det finns en massa sand i luften hela tiden och det lägger sig som en film, man ser det i vissa vinklar. Dessutom blästras lacken av sanden samt solen på det, det är många som har matta biltak och motorhuvar då de tar mest stryk. Det finns dock speciella skydd att sätta på front och motorhuv.

cat sa...

Har själv en vit bil och så här års hinner man högst en kilometer efter biltvätten, innan den ser ut som skit igen 😉 Ja det är ett café vid vagnen. Lustigt nog så är det ett vinter, vår och höstcafe. På sommaren är det stängt.

Carita Liljendahl sa...

Ska man säga usch eller hahaa...
Börje Johanssons bil!
Känner en man med det namnet i Lovisa :-D
Ska fråga om han varit i Stockholm. Hahahaaa!

Beppan sa...

Tyvärr allför vanlig syn här i norr också. Särskilt med det växlande väder vi har - och så saltas det dessutom på vissa vägar. Hu....

cissi sa...

Nu blev jag full i skratt!! Har precis kommit hem från min roadtrip på 130 mil och min bil ser ut precis sådär, cykeln som hängt bak är precis lika skitig. Ett tag tänkte jag köra alltihop genom tvätten, men tack och lov ångrade jag mej.

Anders W sa...

Ja, att tvätta bilen denna årstid är hopplöst. Men kanske man måste innan smutslagret är för tjockt. Men då kanske det ramlar av!