söndag 22 januari 2017

Skyltsöndag #89


Den här veckan hade Claes-Göran åtminstone ändrat den ena halvan av skyltlådan. Alltid nå’t! Freedom – frihet alltså – kan man ju associera med ett stort antal saker/händelser/tillstånd. Men det första jag tänkte på (jag brukar ju tänka ”outside the box”) är Freedomtravel, å då speciellt på Peter som gillar snygga och annorlunda kläder. Kanske en butik för dig. Prislapparna är nästan i klass med Taraccis.


Vid Odenplan i Stockholm finns en glaspelare med olika affischer. Här hålls man verkligen uppdaterad om precis allt i evenemangsväg här i huvudstaden. Hoppas bara att Dalai Lama förlåter mig när jag spontant tänkte just på honom när jag såg den här skylten.


J Lindeberg finns i 16 länder, bland annat i USA. Frågan är om företaget har lyckats med att sälja sina kläder till USA:s 45:e president. Skulle inte tro det…


Tänkte inte på Skyltsöndag när jag tog den här bilden utan jag studsade till när jag såg tjejens hårfärg. Men visst finns det faktiskt två skyltar med också;-)


När jag såg den här reklamen för Ryska Posten kunde jag inte bestämma mig om jag tyckte om den eller inte. Efter ”samråd” med maken som har diabetikes typ 1, får jag ändå lov att säga att den är smaklös och inte ett dugg rolig egentligen. Ett blodsockerfall för en diabetiker kan faktiskt vara livshotande, och det är då ingenting att skoja om anser jag. Vad tycker ni?



Pumita
har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

25 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag tänkte också direkt på Freedomtravel när jag såg skylten. Dom kanske borde börja samarbeta? ;-)

Jag tyckte att bilen på slutet var kul från början, men visst får den en sur eftersmak när man tänker ett steg till...

Och du fick med ett rosa hår också - snyggt jobbat! :-D

Guldkryckan sa...

Tibet är fint så här års sägs det ;)

En sådan där bil skulle jag vilja kunna ringa efter när jag blir sugen....bra ide tycker jag.

Har haft den färgen på håret i min ungdom...herregud va jag skämdes...hade fått fel färg och upptäckte det inte förrän efteråt...var bara att färga om....tog på en mössa i sommarvärmen och svettandes som en bit bacon i stekpannan gick jag ner till affären och köpte nytt.

Men nu tillönskar jag dig en fin avslutning på helgen Bp :)

Eva Trillian sa...


Himmel vad skyltar!

Blodsockerfall kan visserligen vara livshotande men - hur många gånger i ditt liv har du hört någon skämta om att de "nästan fick hjärtattack" eller slarvigt använda sig av ordet depression ... Vi kan reagera på mycket och borde tänka på vad vi säger mycket mer än vi gör!

Olga T sa...

Tjejens hårfärg är som gift! Men det var väl inte gift i den meningen som stod på skylten. Nu tyckte jag först att bilen var kul eftersom jag ibland drabbas av att akut underhålla nivån av blodsocker när jag inte ätit på ett tag och måste vänta tills matdags, t.ex. på semester. Jag har inte diabetes och det är alltså inte livsfarligt för mig! Vid närmare eftertanke är det inte så kul. Det kan ju faktiskt tolkas som en verklig och riktig akutbil.

Ditte sa...

Tack för rolig, tänkvärd och omväxlande skyltning.
Instämmer nog där med dina tankar i sista bilden. Men tyvärr är det alltför vanligt förerkommande att man driver med/skämtar om livshotande sjukdomar. Illa även att skämta om de som inte är livshotande.
Associerade också till både frihet och Freedom travel när jag såg Claes- Görans skylt. FRihet för mig är viktigt i alla lägen.
Kanske vor det dags för Mr Trump att skaffa sig nya klädleverantörer och varför inte Lindeberg.

Tänkte också på pelaren vid Odenplan där mycket som händer visas. Perfekt! Vore jag hemma skulle jag nog ta mig till unuversitetet och lyssna. Har ju varit i Tibet och besökt en del buddistkloster och munkar.

Anki sa...

Intressant skyltning hos dig! Första tanken var förstås Freedomtravel :)
Häftig färg på håret ... garanterat att man lägger märke till henne!
Och bilen då ... först lite kul, men sen ändå inte. Blodtrycksfall är ju inget att skämta om.

Comsi comsa sa...



Härlig skyltning, även jag tänkte på Freedomtravel... :D)

Kram ♥

Geddfish ♥ sa...

En himla bra blandning av olika skyltkarameller 😁
Första sa mig direkt FREEDOMtravel 😁och frihet överhuvudtaget. Underbart.
Sämsta var ju akutbilen, riktigt dåligt att skämta med sjukdomar. Iofs är jag en som behöver matpåfyllning var fjärde timme, trots att jag äter frukt och fibrer.
Övriga *tummen upp* och en fin söndagskväll!
Kram 💗

Days by Johanna sa...

Min första tanke kring bilen, haha vad kul, men när jag sedan läser din text, not so fun.

ja jag avr livrädd att inte få en biljett när de släpptes, så två var liksom extra bonus. Dessutom Erik som sa ska du inte boka ståplats dagen efter, ringde bror han var på direkt.

Emma, Sol som sol? sa...

Har bestämt mig för att jag tycker att bilen är kul! Har inte diabetes eller annan kronisk sjukdom, kanske jag tänkt annorlunda då. Men som sagt, nu har jag inte det men kan verkligen känna när blodsockret faller! Och ja, då skulle det vara väääldigt bra för allas trevnad om det akut kommer en bil med frukt eller en bulle! Mmmmm... kanelbulle...

Dessutom är det väl så att vi skämtar om det som skrämmer oss. På så sätt bearbetar vi det eller får distans. Och tänk vad tråkigt livet skulle vara annars.

Detta sagt med all respekt för dem som på något sätt är sjuka.

Susanne ❤️ sa...

Som vanligt underbara skyltar, och den med två som bara råkade komma med då du fotade den ROSA frisyren var ju helt suverän två i ett foto.
Freedom för mig är fortfarande en låt från George Michael.
och vet inte vad jag tycker egentligen om bilbudet.. för jag log först när jag läste men sen kom det till din text och jag förstår att personer med Diabetes inte alls gillar att det skämtas om.
Men vi alla använder oss av utryck som just personer med det problemet inte alls gillar... så även jag fast jag har Deffibrillator pga hjärtfel så kan jag dock skratta då man säger cybermänniska eller att jag måste skrotas om jag dör .. Jag tar det ganska lätt, för det känns som alla ändå förstår det allvarliga..
Alla är vi olika så även med detta
KRAM till er båda

KajsaLisa sa...

Nej man kanske inte skall skämta om det, men vem fixar att läsa det när bilen åker förbi? Det står ju ingenting om i Lindebergs reklam om man vill förändra världen till det bättre eller sämre, så Trump kan nog köpa av dom
Claes Göran lider nog som vi av mörker och idetorka, jag tror han piggnar till i vår.

FREEDOMtravel sa...

Haha, då måste jag ju också säga att jag tänkte på oss...!!! Ääälskar Claes-Görans skylt idag :) Har förresten tänkt säga till dig att det står på min to do-list att testa att göra om vår header, utifrån ditt senaste förslag. Jag gillar idén nämligen och kan hålla med om att det är lite smalt med bilderna på längden, men jag förstår inte, vi har hamnat i en hysterisk stressig period så allting handlar om att "släcka bränder". Headern känns inte mest akut, så jag skjuter på det, men vi återkommer!!!

FREEDOMtravel sa...

Halloj igen! Jag kanske uttryckte mig lite konstigt. Jag vet förstås att headern är helt i vårt eget intresse ;) Men jag ville ändå berätta att vi gillar iden och den dan vi få tid ska jag börja pilla med det. Faktum är att jag avskyr att vänta med saker när jag vl bestämt att det ska göras ;)

nalta norrland sa...

Freedom = Freedomtravel/Peter & Helena :)

Den där blodsockerbilen... ja jag kan väl tycka det är lite smaklöst.

nalta norrland sa...

Hårfärgen YES I LIKE :)

Anita Malta sa...

Freedom, ja, det är lätt att förknippa med Peter och Helena´s fyndiga namnval. J Lindeberg har jag aldrig hört talas om men den något starka hårfärgen har jag sett lite här och där på ett och annat huvud, knappt så att man reagerar längre :-)
Inget att skoja om, håller med men du fick som vanligt ihop en mångfald av mer eller mindre roliga skyltar :-)

Ser att jag tar plats igen på din blogglista, väldigt mycket plats. Måste byta tema på wordpress, det är där det spökar. Ska försöka åtgärda omgående. Tack för din långa kommentar hos mig. Kramiz ❤

Steve sa...

"En salig blandning"+ kan väl detta inlägg kategoriseras som.

Självklart tänkte jag inledningsvis på FREEDOMtravel.

Trump ja, han t o m klär sig illa. Där hjälper nog inte ett klädbyte för när det gäller Trump så kan man inte säga "kläderna gör mannen". För att det ska gälla måste det först finnas en man.

Den där hårfärgen kan väl betecknas som "pricken över i".

Akutbilen är både smak- och taktlös. Som Trump m a o.

Susanne sa...

Håller med er om Blodsockerakutsbilen, osmakligt =(

cat sa...

Freedom ja, det känns inte som att jag har tillräckligt av. Skulle så gärna vilja ha mer fritid.
Såg faktiskt inte skyltarna där bakom rosa håret, förrän jag läste att de fanns där ;-)
Den bilen var mycket smak- och taktlös!

Anni sa...

Jag tillhör dem som inte gillar "humorn" på bilen. Vet på nära håll hur den som får ett rejält fall kan uppföra sig. Har en väninna som svänger väldigt snabbt åt båda håll och lider ofantligt av detta.

Fjärde året i Hjo sa...

Drastiskt i överkant. Sedan måste jag säga att Lindeberg lider knappast av dåligt självförtroende.
Ha det!

Biggeros sa...

Jag tog kort på denna bil mitt i rusningstrafik i Stockholm förra året. Jag trodde det var ett stort skämt.
Däremot slog det mig att ag måste kika in till Freedomtravel inom snart.
Tyvärr la jag inte först märke till skylten..... men hårfärgen gick mig inte förbi🤗🤗Kram

Annette sa...

Nej, den där humorn har inte jag, det vore väl bättre att skriva "Frukt- och fikabud" helt enkelt. Det var väl ett försök att vara vitsiga gissar jag. Ibland är man litet vårdslös med språket, som när man hör att folk har ångest för än det ena, än det andra. Många som använder det uttrycket har nog aldrig känt vad verklig ångest är.

Freedom, även jag tänkte på Freedom travel, tänk vad bloggar gör avtryck :)

Åke sa...

Freedom passar rentutav alla dagar året om egentligen i denna värld. Sista bilden är både rolig och har ett allvarligt budskap :)