tisdag 3 januari 2017

Statistikdag eller bokår 2016???




Vet inte om det är en ”Nationell Statistikdag” eller ”Bokår 2016”-dag, men jag måste säga att jag blev aningen förvånad över att så många av er la upp inlägg som rör bloggstatistik respektive lästa böcker under det gångna året. Nu läser jag (på riktigt alltså med ögonen inte med öronen) många böcker främst under sommaren, men har inte gjort en lista.

Bloggstatistik
Är egentligen totalt ointresserad av statistik, då jag faktiskt inte riktigt förstår den – min IQ ni vet;-) Men inspirerad av Freedomtravel gick jag faktiskt in i min bloggstatistik idag och kollade lite. Och några överraskningar fick jag kan jag säga. (Det gäller endast december månads siffror, då blogspot inte för statistik per år.)

Sidvyer
Bloggen är ju skriven på svenska. En ganska så logisk slutsats borde ju vara att de flesta sydvyer sker från platser i Sverige. Icke! Frankrike, Ryssland, USA och först på fjärde plats kommer Sverige.
Har ingen anknytning till varken Frankrike eller Ryssland. Från USA är det härliga Ruth i Virginia och svenska bloggare som reser runt där som påverkar statistiken antar jag. Men hela 7 629 sidvyer från Amerika – helt otroligt:-) Mycket märkligt dock att Spanien inte alls finns med, då jag har minst fyra bloggare därifrån som tittar in hos mig regelbundet.

Webbläsare
Webbläsare som används är i första hand Firefox, följt av Internet Explorer och Google Chrome. Surprise. Trodde att Internet Explorer var ett minne blott...

Sidvyer inlägg
Här var det ingen överraskning, min egen Skyltsöndag och Marits ”Helgbilden” leder överlägset.

Stolt
Tycker ni att det här är ett tråkigt inlägg? Ja, jag tycker faktiskt det. Varför skrev jag den texten - egentligen. Men jag har i alla fall besparat er siffror… tills nu. Freedomtravel hade under det gångna året hela 577 274 sidvisningar. I jämförelse kan jag ”skryta med” 618 104 visningar sedan jag startade bloggen år 2008 – alltså för nästan nio år sedan… Nej, nu blir jag deprimerad också;-) Men ärligt talat är jag faktiskt otroligt stolt över att mera än en halv miljon människor har kikat in på bloggen och 56 836 velat skriva en kommentar till inläggen. 1 000 tack för det:-)

PS. Bilderna har kanske något med inlägget att göra;-) Då några av er kommenterade toalettpapprets längd i söndagens inlägg och berättade att ni faktiskt räknar ut hur länge en toarulle räcker i förhållande till vad den kostar, så får ni idag sysselsätta er med hushållspapper och göra om beräkningen;-) DS.

21 kommentarer:

Ditte sa...

Ohhhh....Had enästan skrivit klar en lång kommentar och så försvann den. Tur jag är en envis typ.
Har för egen del bara konstaterat för mig själv att jag vet ungefär hur många besökare jag har /dag och antale sidvisningar och då är det enkelt att räkna ut vad detta bli per år. Men siffran är inte så viktig. Och statistik kan luras ganska bra.
Och visst är det lustigt att se att andra länder än Sverige kan ha många läsare. För egen del vet jag att de flesta läsare kommer från Sverige men också att det finns läsare i många länder runt om i världen, däribland Kina spm tittar in.
Märkligt att inte spanien finns med hos dig eftersom vi bevisligen är fler därifrån som dagligen läser din blogg.
Vad gälller hushållspappret så avstår jag den matematiska uträkningen av använd kostnad.
Jag brukar köpa det jag vill och använda det och bryr mig inte så mycket om priset.
Man lever ju bara en gång...
I alla fall så tror jag det.
Jag gläds åt din blogg och är glad över att många gör det.

Days by Johanna sa...

Ja denna statisten :) Och böcker, tja räknas barnböcker? Då har jag läst många och ofta flera gånger :)

ja cancer är ett jäkla skit och speciellt i hjärnan de verkar otroligt opålitliga. De försvann ju till och med nästan helt, och vips så var det så många. Tur jag satt ner när han sa två där, två där och sen sa han bara 8-10 nya och det fanns liksom ingen mer mening med rabbla var i hjärnan de satt. Man förstod ju det var kört.

Ja det känns som det behövs forskas mer kring behndling mot cancer, det görs det säkert, men ja!

Emma, Sol som sol? sa...

Hushållspapper är mycket svårare att räkna ut åtgång på för man använder det så olika beroende på vad man gör och vilka missöden man råkar ut för. Ja, det gäller väl på sitt sätt toalettpapperen med men jag tror att där är det en mer regelbunden användning för de allra flesta.

Men tack för att du i alla fall gav mig något att klura på!

Jag tycker det är jättekul med statistiken och (ursäkta men) förbannade jävla Blogger har gått och sabbat förstasidan så man numer helt har tappat överblicken.

Men för att kommentera dina frågetecken så skulle jag tro att många av de som registrerats som sidvisningar från "udda" länder är robotar och annat fanstyg. Tror inte att jag den senaste månaden skulle haft 6000 besökare från Ryssland, direkt.

Vill man kan man koppla ihop sin blogg med statistikprogrammet Google Analytics och för samma period så visar den helt andra siffror. Ja, så där som statistik brukar göra när man vrider på den.

Jag ser den bara som något roligt, att jag i Analytics kan se att det är 34% nya besökare och 66% återkommande!

Grattis till dina fina siffror! Hur man än tolkar dem.

Comsi comsa sa...


Nä du, jag tänker inte sätta mig och räkna varken metrarna på toapapper eller hushållspapper. :D))

Så konstigt att besökare från Spanien inte syns, vi vet ju att de besöker och kommenterar. En dag hade jag nästan 800 ryska besök. Vet inte varför det blir så...

Kram på dig ❤

nalta norrland sa...

Att räkna ut hur många meter toapapper jag/vi gör av med nää vet Du va roligare kan jag väl ha ;-)
Eftersom jag bokför lästa böcker varje månad så blir det ju inte direkt nån statestik på just det utan jag gör ju det för min egen skull, bekvämt att ha en lista till hands då jag sällan minns titel på bok jag läst i januari å det blivit april :)
Kan väl säga att det har hänt jag råkat köpa samma lika bok jag redan har läst som återfinns i bokhyllan... därför gillar jag att skriva min boklista.

Jag har oxå besök från Ryssland å sånna där udda länder som Kina,
men jag ser ju även att jag har Spanienbesök liksom från England.

Ha en fin fortsättning på tisdagskvällen och var rädd om Dig.

nalta norrland sa...

Galet. Var ju tvungen att tvärt kolla min statistik... jag har haft flera besök från Pakistan senaste veckan... varför? Kanske gillar de mina vinterbilder :)

Eva Trillian sa...

Lite siffror är väl kul ibland :) Varför inte. Bara man inte behöver räkna ut något ;) som hur länge toapapper räcker, till exempel. Du får dela med dig av siffrorna till oss som inte gillar att utöva matematik! Inte för att det spelar någon roll för vilket toapapper jag köper - men ändå! :)
Grattis till alla läsare :) Jag är inte förvånad! Här inne är det sällan (eller aldrig) tråkigt!

Geddfish ♥ sa...

Haha, denna statistiken! Jo, jag kollar emellanåt, bara för att det är kul att se. Antal besökare håller sig ganska jämnt, men länderna varierat stort ibland och då tror jag det är robotar.
Grattis till fina siffror och det förstår jag, läser mer än gärna här inne, alltid överraskningar! Men hushållspapper, där går la gränsen, haha.

Jadu, jag skulle behöva föra statistik över förkylning! Vill du veta? Hmm.Blev sjuk 21 november, sen har det hackat på, fyttefaan - rent ut sagt.

Allt gott till dig, ♥

Unknown sa...

Siffror är kul i jämförelse och det gör du ju här så…grattis till denna fina aktiva blogg.
/kiki

Susjos sa...

Såklart tittade jag också på statistiken, och ser att jag inte heller har några besök från Spanien ? Däremot flera i Vietnam??? Hm, nåt som inte stämmer där va?

Ha det gott! :-)

FREEDOMtravel sa...

Waow, vi inspirerade till ett inlägg! :) Jag tycker statistik är kul :) Att sidvisningarna kommer från "skumma" länder är lite konstigt. Ofta betyder det att statistikverktyget inte är riktigt bra, feltolkar något, inte lyckas rensa bort spam eller något annat. Vi kollar vanligtvis statistiken i Google Analytics eftersom det är branschstandard och mest tillförlitligt. Idag testade jag att kolla hos One.com som är vårt webhotell. Förutom att siffrorna är helt galna där så står det att vi under 2016 haft 85 000 besökare från Kalifornien. Nja säger jag då... Så det blir till att fortsätta med Google Analytics för vår del tror jag ;) Och siffror är inte allt! De roligaste och mest värdefulla läsarna är ju de som tittar in regelbundet och kommenterar! Men när man, som vi, försöker samarbeta är det bra att kunna visa upp lite konkreta siffror oxå ;)

Anki sa...

Haha... du engagerar kan man säga ... nu kollar vi alla statistiken och räknar hur länge hushållspappret/ toapappret räcker :)
Jag kollade förstås också statistiken och kunde konstatera att jag ligger långt efter dig :)

cat sa...

Oj jag minns inte om jag någonsin har kollat min egen bloggs statistik. Vet i tusan om jag får någon glädje av det. Men nu har jag blivit lite nyfiken på grund av ditt inlägg.

Ama de casa sa...

Grattis till alla visningar och kommentarer - inte alls konstigt (trots att det namnet ingår i bloggen ;-) ) då din blogg är så härligt underhållande :-)

Jag har lite att ta igen. Får nog ta tag i det när jag kommer hem :-)

KajsaLisa sa...

Dina utländska läsare är ingenting konstigt, det beror troligtvis på bildsökningar, eftersom du lägger ut väldigt mycket bilder.

Steve sa...

Jag använde statistiktjänster en tid, men i fjol krånglade några och då jag inte fick ordning på det igen så släppte jag rubbet. Nån sak mindre att tänka på. Den som jag tyckte var roligast, Feedjit, skulle jag gärna använda igen då man där kunde se varifrån besökaren kommer. T .ex när jag såg Täby poppa upp där så kunde jag anta att det var du som varit på besök. Av nån outgrundlig anledning så går den inte att installera igen. Jag gör väl nåt fel kanske, men tycker mig ha provat alla varianter.

PS Eftersom jag inte brydde mig om att räkna på toapappret så skiter jag oxå i hushållspappret. Om man säger så.

Maria sa...

Nu måste jag ju gå in och kolla MIN bloggstatistik. Men oroa dig inte - jag håller den (nog) för mig själv ;-)

Olga T sa...

Inga Spanienbesökare men många från USA och Ryssland. Senaste veckan var det många från Ukraina !
SV: Inga nyårslöften här. Mitt bloggande handlar mest om tid men också något om lust och just nu är jag dessutom inte nöjd med mina foton så ibland lägger jag ner det jag påbörjat.

Maria sa...

Märkligt statistik - den senaste månaden har jag haft över 7000 sidvisningar i USA och ca 3600 i Ryssland!! I USA kan jag väl köpa finns många svensktalande men i Ryssland?? De svenska sidvisningarna kom på en tredjeplats - jag borde kanske börja skriva på engelska?? Eller ryska?? ;-)

Fjärde året i Hjo sa...

Statistiken ja. Många ryssar är det, periodvis. Mest svenska dock. Hoppas du gillar skidåkning lika mycket som fotboll. Det gör i alla fall jag. Stina Nilsson t ex.

Anni sa...

Jag gillar statistik och kollar den då och då, förutom Blogspots har jag en annan som är tillförlitligare. Det är många robotar som kommer på besök. så man kan inte lita på den.
Men du ska veta att Blogspots statistik inte fanns när du började blogga. Kolla själv, jag är säker på att den första uppgift du kan få är från maj 2010.
Förut var det lättare att se vilka ord och uttryck folk hade googlat på innan de klickade in på min blogg. Då höjde jag ögonbrynen, minst sagt. Det är ju en sak vad folk söker på, men varför klickar de sedan in hos mig? T ex på sökningen "blatte porr" ...