onsdag 4 januari 2017

Rätt eller fel dag?



Kan faktiskt inte bestämma mig om det var rätt eller fel dag då vi nollåttor idag drabbades av vårt fjärde snöoväder den här vintern. Här kommer några funderingar à la BP:

Bussar

Den oplogade busshållplatsen klockan 15:15 idag. Förstår att all trafik var inställd under förmiddagen.

Vis av tidigare erfarenheter ställdes de flesta busslinjer i Stockholms ytterområden in under förmiddagen. Det kostar mycket pengar att bärga bussar som hamnat i diket. Rätt tänkt! Dock fel för mig, då jag hade en lunchdejt i stan med bästisen Yvonne.

Roslagsbanan

Perrongen vid Täby Centrum. Déjà vu...

Tur då att Roslagsbanan gick som tåget, vilket inte är så konstigt då banan ju faktiskt är ett tåg, fast bara ett lokalt sådant. Rätt val av färdmedel.

6,5 minusgrader
6,5 minusgrader och blåst – helt fel dag att inte sätta på sig överdragsbyxor. Men åker man till huvudstaden så…

Värmande mat

Att värma upp sig med en vietnamesisk omelett i trevligt sällskap var helt rätt val.

Besök hos frissan
Det var helt klart fel dag att gå till frissan. Den nyklippta, fräcka och ruffsiga frisyren var snygg i 30 sekunder då två huvor sattes på innan jag lämnade frisörsalongen. Ändå var det rätt dag då följande konversation med en annan (kvinnlig) kund ägde rum just där. Dagens skratt:-)

Kvinnan: Jag är från Norrland, men bor i Stockholm under vintern och fryser jämt. Förstår inte hur ni står ut. Här är så rått. Luften är mycket torrare där jag kommer ifrån.

BP: Errrrmmmmm. Men varför stannar du inte i Norrland under vintern då?

Kvinnan: Skojar du! Det är alldeles för kallt däruppe.

26 kommentarer:

Ditte sa...

Fint att tåget går denna dag! Bussarna, i detta skarpa snöläge i Stockholms förorter är inte att lita på. Såg att de gick ininnerstan. Alltid något. Har för egen del inte varit inte varit ute alls idag förutom på balkongen. Jobbrelaterade uppdrag...
Trevligt med lunch i stan och snö får inte hindra det. Vietnamesiskt låter perfekt. Gillar verkligen vietnamesisk mat.
(Har fått tips om en bra "modern" kinesisk restaurang i Story hotel på Riddargatan. Jag ska testa den nästa vecka.)
Vad gäller frissan brukar man ju få boka i förväg och det kan ju köra ihop sig med vädret när man ska dit.
Ditt samtal var klockrent! Tack för ett gapskratt.

Kolonilotta sa...

Snö är illa nog. Men blåsten idag var ju rent av hemsk! Modigt gjort av dig att ge dig ut. Jag hade aldrig gjort det om jag inte hade jobbet att gå till. Fy va kallt och ruggigt det var. Och jag vet ju att det aldrig kommer ske! Men det vore kul att få se en bild på nyfriserade Beate! ;)

Comsi comsa sa...


Det där med att lyssna på vad folk menar och inte till vad de säger är kanske inte så dumt... fast då går man ju miste om det roliga. :D)

Kram ❤

Stare Ström sa...

Fortfarande inte en snöflinga här! :-)

Geddfish ♥ sa...

Pssst, dina grader var ju ingenting;) Snacka om kyla, min ena bloggkompis från Gällivare, berättar om deras 31 grader! Hon kunde inte ens köpa hem blommor från affären, utan att de skulle förfrysa, suck.
Jag hade velat sett ett kort på din rufsiga frisyr ;) men den varade ju kort ;)
Den vietnamesiska omeletten såg underbar ut, slurp.
Nä, nu vill jag vakna till grön gräsmatta. Kram!

nalta norrland sa...

Norrland levererar ❄️ Vi hade minus 20 tidigare idag då vi var ute med the dogs jag å Js dotter. Kändes friskt. Måste vara helt fantastiskt att även Ni 08or får riktigt vinter 😃 Trist då bussar ställs in pga vädret.

Olga T sa...

Tala om dubbla budskap....
Ingen snö här, men isande kallt är det och blåser. Ska visst vli neråt minus 10 sägs det.

Steve sa...

Det där med att välja bort Norrland för Stockholm under vinterhalvåret kanske bör omprövas.
Den vietnamesiska omeletten ser god ut, för att inte tala om hur väl beskriven den är, i både ord och bild.

Meta sa...

Klockrent svar du fick. Ja det är så med vintern man vet aldrig var den slår till eller när det är tyvärr bara att anpassa sig. suck. Jag är faktiskt förskollärare som drar ut barn i naturen för att få se hur livet är i naturen rätt bra att veta. Inget onödigt vetande i alla fall..
Ha det gott i veckan det är snart helg igen bra att det går fort.
Kram Meta

Susanne sa...

Hahaha, det var ett märkligt samtal ;)

Anni sa...

Nä fy sjutton, den här snön har vi fått nog av. Det som var så skönt på nyårsafton - precis lagom temperatur!

Norrlänningar kan man inte lita på, det är då ett som är säkert!

Anni sa...

Mycket intressant - ser nu att flera av mina kommentarer i dina inlägg inte finns där. Har de hamnat i spamfiltret eller har de inte fastnat alls? Du brukar alltid svara på frågor och jag hade ställt en, därför kollade jag nu och saknar minst två kommentarer - kanske tre!
Du kan väl se om de hamnat fel, annars upprepar jag frågan. Men nu vill jag helst sova!

Anonym sa...

Men hjälp vad mycket snö !!!! Undrar hur folk som åker buss till jobbet ska komma fram om all busstrafik är inställd, fast det behöver jag ju inte tänka på men tycker faktiskt inte så lite synd om alla som inte gillar snö och kyla men måste uthärda ändå. Det blev iallafall riktigt fina bildbevis på eländet :-)
Din omelett ser hur god ut som helst och jag är glad för din skull att du tog dig in till stan trots vissa motgångar för det var det säkerligen värt med tanke på den smarriga lunchrätten och träffen med Yvonne. Igår blev det omelett även här, fast till middag, svårt att misslyckas med under förutsättning att man inte använder mjölk utan blandar grädde och vatten ;-)
Borde jag förstå varför hon inte stannade kvar hemma i Norrland, nej, jag fattar faktiskt inte men konversationen var kul ändå ;-)
Tack snälla för din långa kommentar, givande läsning och en sporre att ta mig tid. Sitter just nu och äter frukost medan maken är och köper cement sen ska jag iväg och jobba i lägenheten, sandpappra väggar, måla annat. Dagarna bara rusar iväg och snart är vi hemma på Malta igen :-D Ja, iallafall om drygt tre veckor. Anita

cissi sa...

Haha, den där konversationen gav mej allt ett gott skratt på morgonkvisten!
Själv har jag packat ner termobyxor och lite av varje och ska strax halka iväg på väg 53 mot Eskilstuna.....vad gör man inte för kärleken!? :)

Days by Johanna sa...

Haha underbar konversation hos frissan. Måste med klippa mig. Missa min klipptid när det var allt med mor, och nu är frissan mammaledig i 3mån..... gahhh!

massa snö, skicka hit lite till Hugo så han kan åka pulka, vi har ingen snö alls, bara 8minus. brrr!

Insamlingen är inte på Fb, skulle aldrig våga ha en insamling där. Hade bara delat insamlingen på FB för sprida den. Insamlingen ligger på en insamlingssida, som ronald mcdonalshuset själva länkar till, så testa och vågar du inte där hojta till!

KajsaLisa sa...

Ha ha, vilken dialog, men visst är det kallt nu, omeletten såg god ut.

cat sa...

Yikes vad mycket snö ni har! Hoppas inte få hit sådant där väder. Omeletten ser mycket god ut.
Jag lyckas aldrig se snygg ut i håret mer än 30 sekunder efter att jag lämnat en frisör, det är nog någon sorts naturlag ;-)
Snacka om ambivalent norrlänning!

Anki sa...

Haha ... vilket svar du fick av damen från Norrland - underbart :)
Vi fick också en del snö, ca. 10-15 cm... och blåste rejält gjorde det, men inga inställda bussar vad jag vet...
Den där vietnamesiska omeletten får det att vattnas i munnen!

Maria sa...

OJ vad mycket snö!! Här har vi alldeles för mycket vatten för tillfället. Kan det inte bara vara lagom nån gång??
Skön kvinna du träffade hos frissan!

LissenTo sa...

Vad bra att tåget gick så att du kunde träffa din kompis!
Här har också fallit och kallt är det.
Men jag bor kvar.
( Hehe, det var en rolig kvinna du lyssnade på. Hon måste nog flytta ännu sydligare )

Ama de casa sa...

Det där med att "gå som tåget" är lite tvetydigt tycker jag. Ofta går tågen inte alls...
En gång klämde jag på mig min moppehjälm efter att frissan hade fiffat med mitt hår jättelänge. Inte så smart. Lärde mig senare att sätta på hjälmen när jag var utom synhåll :-)

Maten såg suverän ut! Vädret inte fullt så suveränt... ;-)

Eva Trillian sa...

Roligt samtal! Ibland felar logiken -men ändå förstår man precis vad man menar ;)
Sno och kallt. Säga vad man vill, men nu både känns det och ser ut som vinter - stämmer ju rätt bra med almanackan ;)

Marita sa...

Hehehe den var kul. Undrar om kunden var medveten om att hon var rolig.

Carita Liljendahl sa...

Den där rätten ser jättedelikat ut!
Skulle vara kul om man fick sånt här som jag bor, men kanske man kan fixa själv!
Och snö... jo, jag tycker vit snö är vacker, men klarar mig ändå utan den, och absolut utan minusgrader!

Susanne ❤️ sa...

Som sagt skulle vara kul att se hur det blev ❤
tack för underbara bilder alltid lika kul att läsa om din vardag som på ngt sätt alltid blir fest ❤ kram

Anders W sa...

Ok, minus 6 grader. Ganska behagligt. Vi "bottnade" med minus 22!