söndag 14 juli 2019

Skyltsöndag #218

Alltså, vet ni vad?! Nej, inte än såklart, men nu ska ni få höra;-) Jo, snart behöver jag själv inte leta efter skyltar längre. Med bästisar som Yvonne och Ama, som gör jobbet åt mig dröjer det nog inte länge innan jag blir ”arbetslös”. Det är helt otroligt att ”alla” i min närhet irl och i Blogglandia verkar vara skyltfixerade och tänker på ”min” Skyltsöndag. Love it! Tusen tack!



Tacobars skyltar är alltid himla roliga tycker jag. Äter tacos ytterst sällan, då det inte min/vår slags mat. Men maken och jag besöker stället ganska ofta under sommaren och tar en öl – Corona, min favo om det är riktigt varmt.


Här brast jag ut i ett gapskratt. Alltså seriöst! Kebab är en maträtt som har sitt ursprung i Mellanöstern, närmare bestämt i Turkiet. Sedan 1980-talet har en industriell produktion av kebabkött vuxit fram, och i Tyskland(!) finns idag omkring 400 tillverkare. Väldigt svenskt alltså;-)



Veckans höjdare 1: Favo kollegan Yvonnes bidrag till Skyltsöndag kommer från Ullared. Hon tittade upp och hittade denna suveräna, roliga och extremt kreativa skylten. "Krogarmotknark" har en utomordentligt kreativ reklambyrå. Eloge!


Veckans höjdare 2: Ja, den fick jag igår kväll i ett mejl från Ama. ”Min” bil, fast vi har ingen cab (tyvärr), men registreringsskylten – ja, det är ju mina initialer. Dessutom är Bpz3 signaturen som Wordpress har bestämt att jag ska ha.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

15 kommentarer:

Paula sa...

Jag kan bara instämma i hyllningskören! Perfekt bilskyltning och perfekt toaskyltning. Och den traditionella kebaben, ja kanske om hundra år, haha
Tacos äter jag aldrig annat än hos dottern där det alltid står på fredagsschemat, men budskapen var riktigt kul!

Ama de casa sa...

Första gången jag var i Mexiko (1990) så var jag förvånad att dom inte kunde göra "riktiga" tacos där. Dom hårda skalen som jag var van vid hittade vi inte någonstans. Alla tacos hade mjuka skal. Dom var i alla fall väldans goda och betydligt mer lättätna - utan att spilla ned sig alltså ;-)

Haha! En klassisk kebab med svenskt kött? Jo jag tackar jag :-D Här nere har vi haft stooora problem med att hitta svenskt kött. Det enda kan nog vara parisare och renskav? Fast det köttet har vi fått av goda vänner. Som tur är så har vi överlevt ändå ;-)

Alltså. Jag är så okunnig i ämnet så hade det inte varit för mittendelen av skylten från Yvonne hade jag inte fattat ett dugg. Jag gör det knappt nu heller, men "lina" vet jag nog ändå var det är. Men en kul skylt ändå - när jag till slut begrep :-D

Jag är nog lite skyltskadad... (Oooo! Inget rödkrull under det ordet, jag är alltså inte ensam ;-) ). Saknade 3-an där, men om man läser siffrorna baklänges så blir 9 - 8 + 2 + 0 faktiskt 3. (Jo, jag är skadad på många vis ;-) ).

Tack för att du håller Skyltsöndagen igång!

byblixtra sa...

Nämen inte får de göra dig arbetslös och skicka dig skyltbilder. ;-) Men det var bra skyltar du fick. Den mot knark var riktigt bra.
Svenskt kebab...ja, jag vet inte om jag kan hålla med. :-D


Åke sa...

Men jäklar vad läckert med bilskylten :) Tacos ja!!! Det skulle jag kunna äta varje fredag med rester på lördagsmogonen och någon dag till i veckan... Affe, Brasse och Meta ska jag föra vidare :) Jag har en kompis som var där i lördags av alla dagar... Ja det är Mos Olles sån jag har med i skyltsöndag... Trevlig söndagskväll nu :)

Guldkryckan sa...

Kebab är ju lite av min favorit på området lunch, mitt rekord är en kebab varje arbetsdag i ett helt år...var riktigt stolt när jag lyckades med det.
Ja..jag vet...men gott var det. ;)

Krogar mot knark?
Gillas och uppskattas av undertecknad!!

Ha det bäst Bp.

Biggeros sa...

Ja, vad ska jag börja....
Såklart står det på bilen att den är din med dina initialer=)
Skylten från Ullared är helt suverän!! Deras text kan inte bli mycket klarare än som visas på skylten. Tacos skyltarna är även utan tvekan överrygande. Igår åt vi faktiskt tacos som starters på en jätte mysig restaurang =)

nalta norrland sa...

Kebab äter jag icke... vägrar.
Tacos tillhör de maträtter Elin önskar sig här hemma :)

Bilen eller regskylten *tummen upp*

Klimakteriehäxan sa...

Vilken tur att jag var mätt när jag klickade in här. Annars hade jag ju blivit tvungen att let upp nåt taco-ställe.

Mias Mix sa...

Kul att alla är så engagerade i skyltar :) Äter gärna tex-mex även om det inte blir så ofta. Corona blir oftare så här på sommaren, absolut bästa ölen!!
Bra med tydliga skyltar mot droger, även om jag inte fattade nåt först.
Och den där bilen borde du ju köpa! När jag jobbade på Yxtaholms Slott hade vi en bil med reg.nr SCH236 och då ringer Stefan Holm och vill köpa bilen för det är hans initialer och hans rekord just då.

KajsaLisa sa...

Va jag trodde din bil var orange :) Kebab är väl lika svenskt som kåldolmar, kommer också från Turkiet. Bra skyltar i Ullared, som du skriver kreativa.
Sen funkar dom två sista, blev sugen på Tacos, dom kanske också är svenska :)

Ditte sa...

Tack för denna verkligt kreativa och humoristiska skyltning. Ja, du brukar verkligen få till skyltar av "rang", men denna var med ett + i kanten. Enligt mig då. Taco bars skyltar är kreativa och jag har också lagt märke till dem. Men taco är inte riktig min grej heller. Däremot är corona dat.
Kebabskylten- tja vad säger man. Svensk tradition? Absolut humor. Skylten "krogar mot knark" är speciell och sticker ut lite här och där. Gillas verkligen.
Och bilen! Ja, inte för att modellen är en favorit men registreringsskylten. Kanske dags att du skaffar en liknande här hemma. Nästan ett "måste".

Susjos sa...

Vilka skyltar! Gillar verkligen Taco barens coola skyltar, och inser att det var väldigt länge sedan jag åt tacos, som jag gillar! Å Corona dricker jag gärna!
Har inget emot kebab heller, kanske helst med svenskt kött, hihi!
Å Ama är ju för snäll som skickar den perfekta bilen till dej! Suveränt!!
Knarkskylten som du fick av Yvonne är ju också suverän, även fast jag inte kan alla förkortningar!

Anki sa...

Suverän skyltning! Tuffast är nog bilen med sin skyltning!
Nu brukar du ju alltid ha kanonskyltar - lite bidrag från annat håll är kul, men inget du behöver :)
Krogar mot knark ... det är riktigt bra!
Kebab och tacos är riktigt gott tycker jag - och naturligtvis ska det vara svenskt kött! Alltså ... kåldolmar kom väl också från Turkiet en gång, liksom köttbullar - och makaronerna är väl inte heller svenska från början :)

Carita Liljendahl sa...

Jättehärliga tacos-skyltar!
Gillar de visa orden där, mycket :-)

Anni sa...

Glöm inte den helsvenska kebabpizzan!

Gillar toaskylten men undrar om målgruppen bryr sig. Åker de ens till Ullared?

Fräsig bil du skaffat ;-)