lördag 1 september 2018

Framtiden på besök i Täby

Idag tänker jag visa er något som jag är helt säker på att ni kanske har hört talas om eller sett på tv, men inte testat irl. Igår när vi åt lunch vid Döda Torget såg vi något fyrkantigt och rött som kröp fram längs torget. Å självklart krävde denna iakttagelse en närmare inspektion.


En självkörande buss som så gott som stannar även när den upptäcker ett hinder vid sidan av den virtuella rälsen.


De olika knapparna är ungefär dubbelt så stora som i vanliga bussar.


Beviset att jag faktiskt testade bussen irl.


Intresset var relativt stort och även lokalpressen var på plats. Japp, bussen livade i alla fall upp det Döda Torget en aning.

Självkörande buss
Självkörande bussar verkar vara framtidens melodi. De har testats i elektronikens Mekka Kista i 6 månader och ska nu permanentas i Järfällas nya stadsdel Barkabystaden. Även Täby verkar intresserad och igår var det alltså dags att demonstrera bussen och därmed liva upp torget.

Kabinbana
Personligen måste jag säga att jag inte var så värst imponerad. Man fick en känsla av att vara inne i en kabinbana från 1970-talet, minus skidor då. Bussen har plats för elva passagerare (varav sex sittande) och en värd. Träbänkarna är hårda, inte speciellt bekväma och definitivt inte byggda för eventuellt överviktiga personer. Bussen har en max. hastighet på 40 km/h, men under försöken var det 20 km/t som gällde. Igår kröp bussen fram i 10 km/t.

Virtuell räls
Bussen följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. Den styrs med laserradar och har satellitbaserade positionssystem för att lokalisera sig. Om någon eller något riskerar att kollidera med bussarna stannar de. Ja, bussen stannar nästan också när den upptäcker ett hinder vid sidan av ”rälsen”. Så, nja… Mer om självkörande bussar kan ni läsa här.

"Dataskåpet"
Frågade Nobinas bussvärd om jag fick fota ”dataskåpet”. Killen blev så förskräckt att han omedelbart stängde skåpet med en smäll. Oooops...

14 kommentarer:

Ama de casa sa...

Men vad coolt! Jag tycker den var söt, bussen, men den påminde även mig om en kabinbana. Lär ju vara svårt att få såna att räcka till med alla dom människor som finns i stan, men dom kanske ska gå varje minut? En hel räcka med bussar alltså...

Kul idé, men jag tror kanske inte att det kommer att funka. Men så kanske jag är en bakåtsträvare istället för en visionär :-D

Emma, Sol som sol? sa...

Åhhh tå töt!

Vi närmar oss de förarlösa forden i scifi-filmerna! Det kan vi i alla fall konstatera.

nalta norrland sa...

Galet. Men jag fnissar lite då jag efter läst Amas kommentar ser ett litet rött tåg åh förlåt bussar på rad tuffa fram på Täbys gator :D

Häromkring lär vi icke se några förarlösa fordon om max hastigheten är så låg... avstånden är alltför långa.

Geddfish ♥ sa...

Typ Lilla tåget ;)
Ja, det är väl framtiden. Jag kan kasta cykeln. Ingen motion, bar å åk.
Men jag skulle tro att det blir så framledes.
Och jag behöver inte detta.

Guldkryckan sa...

Jo, mycket sådant på gång genom forskning som pågått i många år.
Det var väl volvo som visade upp sin bil som inte behövde nån förare, den blev det skrot av :)
Men snart tror jag vi har det överallt, bussar, lastbilar och personbilar.

Ha det bäst BP.

Ditte sa...

Visst är den "lilla röda" kabinbaneinspirerad. Roligt för er att testa den. Men den verkar väl liten när man ser till alla som vill åka med SLs bussar runt om. Men undrar hur denna självgående modell ter sig i lång modell, typ dragspelsbuss. Jag har bara läst om den självkörande bussen men ännu inte sett någon i stan. Hoppas den tar sig en provtur här också. Kanske lite kärvt nu med all ombyggnation och alla hinder.
Och visst blev ert torg uppiggat av denna händelse.
Tack för info och en provtur.

KulTur i Natur - Tony sa...

Tack för dessa bilder, intressant och kul.

Steve sa...

Ni ligger lite före oss där i storstan. Här har vi knappt vanliga bussar längre.
Jag undrar vad som finns i "dataskåpet".
Noterar att du inte blev överdrivet imponerad.

Christian Lehmann Gisler sa...

Spännande för dig, skrämmande för mig!
Undrar vart alla msk ska ta vägen när tekniken tar över vår värld mer och mer, tror inte ett dugg på att det inte drabbar busschaufförer t.ex.

Eva Trillian sa...

Coolt - men ändå lite läskigt ;) kontrollfreaket i mig ryser lite vid ordet "självkörande buss"!

Olga T sa...

Vad spännnade! Såg ett program om detta för ngn vecka sedan. Kul att du testat på riktigt.

Mias Mix sa...

Häftigt och läskigt på samma gång. Och han trodde säkert det var industrispionage när du skulle fota :)

FREEDOMtravel sa...

Ojdå! Lite spännande! Hoppas den vet hur den ska köra bara ;)

Anni sa...

Hur sjutton gör man om bussen stannat vid ett hinder? Går ut och flyttar på hindret och ser bussen köra iväg utan en?