lördag 8 september 2018

Täby Park Food Market

Som utlovat kommer här en ”rapport” från Täby Park Food Market. Den var en rungande succé kan jag säga. Liknade marknader har ordnats där förut, men den här var nog den hittills bästa och mest framgångsrika. Detta kan mycket väl bero på det otroligt fina och varma vädret. Hur mycket folk som helst. Så himla kul för arrangörerna och utställarna:-) Enjoy!


En rolig flyer som hade delats ut lite varstans i Täby den gångna veckan. Å även om just det här exemplaret hade slängts på marken, så ”dög” det till en blogg nära dig;-)


Nästan som på en spansk veckomarknad.


Inte bara nästan utan här fick jag hundraprocentiga spanska ”marknadsvibbar”. Oliver med mera som såldes i plastpåsar. Precis som på bortaplan. Otroligt kul:-)


De här basilikaplantorna är inte vilka plantor som helst, utan de kommer från en odlande stadsbasar i en kulvert under Högdalens Centrum. Killen som såg att jag fotade sa: - Alltså om du fotar plantorna så får du stå ut med historien var dom kommer ifrån. Det gjorde jag så gärna så;-) Visste inte ens att sådana odlingar fanns.


Och om man blev sugen på mat var det bara att välja bland ett 10-tal olika food trucks/tält med specialiteter från bland annat Sverige, Italien, USA och Peru. Det fanns såklart även ostar, marmelader och drycker till salu, däribland ”riktig” öl från ett mikrobryggeri i Täby.


Succé, helt klart! Även vår favo bageri - Näsbydals Stenugnsbageri - var på plats. Ägaren berättade att hans bullar hade sålt slut på fem minuter, och att han hade fått åka "hem" en vända för att fylla på brödförrådet. Sånt gör mig så troligt glad:-) DS.

13 kommentarer:

Ditte sa...

Toppen! Och kan tänka mig att detta blev en succé. Vädret var ju också på top. Så mykcet gott. Vet att jag genast köpt ett gäng oliver och bröd från detta bageri. Kul att få höra storyn bakom odlandet av basilikaplantorna. Hade heller ingen anng om att liknande fanns.
Jag var en kortis i Kungsan på Stockholm Street Food Market. Otrolligt mycket folk och långa, långa köer, trångt och ingenstans att sitta. Men av publiken att döma tyckte nog alla det var bra. Mycket hamburgare ia llla varianter och en del annat matnyttigt. Orkade inte köa så jag smet in på NK och pustade ut i caféet där med lunch. Gott och bekvämt och ingen trängsel. Skulle ha varit på er matmarknad i stället. Tack för marnyttig rapport.

Geddfish ♥ sa...

Åh, vad jättekul!
Oliver, som jag älskar, och helst hela med kärnor i, och i plastpåse, ahhh, bara så mums!
Mycket gott där och så trevligt.
Jag gjorde faktiskt grönsaksgryta hemma idag med ett par kasslerbitar till.
Tack för mattitten!

nalta norrland sa...

Härligt. Så himla kul att vädret samarbetade. Jag gillar sånna här event.

nalta norrland sa...

Yes jag såg The Split, jag såg det nyss 😜 ser sällan på tv då program visas...
Jamie Oliver är ju min idol😍 men då jag sett alla program med honom inte bara en gång utan flera så måste jag variera mig 😊

nalta norrland sa...

OBS glömde 😔 grilla gör vi även mitt i vintern 😁

Steve sa...

Trevligt med en sån marknad runt husknuten.
Kryddodling i en kulvert under ett Stockholmsstadsdelscentrum. Inte som att hämta kryddorna i trädgården på Getingstorp. Men, varför inte?

Susjos sa...

Så mysigt och gott det ser ut! Stora oliver i plastpåse, mums så gott! Härligt väder och massa smaskens, kan det bli bättre?
Kram och godnatt...jo,jag ska sova nu!

Johanna sa...

Alltid trevligt med matmarknader och härligt det gick bra för ert bageri :)

Ja ankelsocker är perfekt, men till vintern blir det lite väl kallt och gå så, även här nere i söder haha

Ama de casa sa...

Vad kul att det blev en sån succé! Lite vågat att lägga det vid den här tiden på året kan jag tycka (rent vädermässigt), men då har ju det mesta i frukt och grönt mognat och är klart för försäljning, kan tro.
Kul att det odlas kryddor i kulvertar! Hade jag ingen aaaaning om - man lär sig så mycket av att läsa bloggar :-)

Ha en härlig söndag - här ska det bli åska och regn :-)

KulTur i Natur - Tony sa...

Trevligt med dessa Street food.

Klimakteriehäxan sa...

Älskar de här "borden" med grönsaker och frukter i alla färger och former, så vackert!
Själv har jag just söndagsskyltat.

Christian Lehmann Gisler sa...

Nä, nu blir jag Sotis" på riktigt, finns ju inget härligare än matmarknader och du har ju fotat så fina grejor med, man blir sugen på riktigt! :)
Hoppas du handlade massor, det skulle jag ha gjort!

Eva Trillian sa...

Ibland känner jag verkligen att jag lever långt från all riktig redighet! *suckar lite avundsfriskt*