måndag 24 september 2018

Glad måndag


Efter några regnskurar har trädet framför balkongen återigen blivit grönt. Löven som ser gula ut på bilden gör det på grund av att solen skiner på dom;-)


Pyttelitet "höstgult" och litet "höstrött" men löven sitter kvar.


Även gräsmattorna på innergården har bytt färg från brunt till grönt. Å än så länge inga gula löv på dom heller.

Det är faktiskt ganska lustigt, det där med höstdagjämning som ju inträffade natten mellan lördag och söndag. Å tajmingen var ju perfekt. Alltså vad jag menar är att hösten började precis den natten med temperaturer ner mot åtta grader, som nu har sjunkit till sex grader. Även dagstemperaturen har de senaste dagarna gått ner från 14, till 12 och idag till 10,4 grader. Om jag minns rätt inträffade dessa temperaturfall ifjol redan i slutet av juli/början på augusti.

Strålande sol
Roligt är också att det soliga vädret fortsätter, trots att det nu är höst. Som ni ser på bilderna är träden fortfarande förvånansvärt gröna. Å trädet i första bilden som redan hade gulnat i juli har ”återuppstått” med gröna löv. Detta kan mycket väl bero på några regnskurar som gladeligen har ägt rum under kvälls- och nattetid.


Nej, jag klagar inte, trots att jag fryser i irl-temperaturen;-) Men på balkongen är det ju fortfarande rena paradiset, och det är jag otroligt glad för:-) Och jag har inte använt blixt när jag tog kortet. Det är solen som skiner på 30-gradersstrecket.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

19 kommentarer:

Lillian "sognafaret" sa...

Glad mandag synes jeg var et trivelig påfunn. Her har det vært en veldig bra mandag med bursdagsfeiring av minstemann som ble 16 år.

nalta norrland sa...

En otroligt sommarminne dag i 08a land trots lite gult och rött inslag
Här går vi mot minusgrader ❄️ Men det har varit en hyfsad dag så nix jag klagar icke 😏

nalta norrland sa...

svar
Exakt, det är väl egentligen så att väldigt få personer äter en balanserad och nyttig kost.
Men i mitt (vårt) fall är tanken att jag ska kunna kombinera mitt antiinflammatoriska med typ vanlig husmanskost och på så vis slippa laga till två, tre olika middagsförslag.
Men för att det ska funka måste alternativet till den typ vanliga maten vara något som J & Elin kan tänka sig att äta.
Spelar ju ingen roll hur nyttig maten är om den inte blir uppäten.

Problemet som kostrådgivaren såg är ju min allergi, överkänslighet och korsreaktioner jo jo ännu ett nytt ord ;-) då jag är allergisk mot jordnötter så tål jag automatiskt inte gröna ärter,
tur att nån verkar veta vad hon pratar om ;-) jag lär mig en massa som jag icke visste tidigare då det gäller mat, livsmedel och kosten.

Vi får se om jag är fortsatt vid liv ;-) och intresserad om två veckor.

Susjos sa...

Visst är den en glad måndag, säger jag som vakar av efter helgens nattpass!
Jösses så varmt ni har på balkongen! Jag hade kortbyxor på väg till jympan ikväll, men det var nog sista gången, nu måste överdragsbrallorna på! Kylan är på väg....

Geddfish ♥ sa...

Jag bloggskolkar idag men du får ett undantag, du får en kommentar! Bara för att jag ville titta på din soliga balkong! Vad avis jag blev ;)

Ditte sa...

Skönt att det fortfarande finns en del sensommar kvar. Och regnet har säkert gjort att grönskan håller sig kvar både på träd och gräsmattor. Fint att njuta av solen som finns och balkongvärmen verkar hålla vår klass med sina +30. Nåja, i solen men är det där du är så är räknas ju det. Här har jag det plus lite till i skuggan. Så om jag skickar hem fem grader till dig så skulle jag känna mig lite piggare. Men mornar, sena eftermiddagar och kvällar är njutbara. Men jag har ju själv valt att vara här. Men tidigare år har det varit lite svalare efter mitten av september, dock icke i år. Å andra sidan måste jag inte ut och trava i hettan heller.
Tack för fina bilder och visst lev det en glad måndag hemma. Även här!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, hvilken gla´mandag! Nydelige reflekser i løvet. Været holder seg fram til torsdag, men da lar jeg vær være vær og rømmer til sola...
Takk for en hyggelig kommentar på innlegget mitt om nøkler, her er et lite svar:
Heisann, jeg drives av en enorm nysgjerrighet til å finne ut av ditt og datt!
Svarene finner jeg stort sett ved å lete på nettet. Det samme med kreative idéer, som jeg skriver er det "klipte og limte bilder"! Kanskje jeg en dag lager en "uro" jeg også, nøkler har jeg jo mange nok av! Pinterest er en skattkiste for inspirasjon...

Skal lese om dine nøkler i morra.... gleder meg!

Jeg får hjelp av Amo til å levere mitt bidrag til neste utfordring om retning.

Paula sa...

Bah, vi hade minus två i morse. Men det är inget problem, problemet bestod i att jag inte hade vare sig mössa eller vantar framme, o det var svinkalla vindar. Jag har alla regnbågens färger hos mig, men om blåsten fortsätter så är allt nere i backen på nolltid. Visst är jag beroende av skyltarna, fattas bara. Går ingenstans utan att spana efter dem...o spana måste jag, för det är inget som bara finns där att plocka

Steve sa...

En grön måndag och solen har du med dig i ditt fotograferande. Dit du pekar, dit går den

"LillaSyster" sa...

God morgon! Idag blir det nog svårt att få upp temperaturen även på balkongen, än är det mörkt ute och jag undrar just hur det kommer att se ut i Dahlialanden..... bara +2 nu.
Jasså jag åker i din favorit bil. Nu har jag ingen ny stor fin Suv, utan en veteranvariant från 1980 Då jag förr jobbade i förskolans värld och skulle öppna strax innan klockan 06 på oplogade snötäckta vägar - ja det var då den kom i min ägo, då visste man att man kom fram. (Visst jag hade kanske haft en ändå för jag är uppvuxen med jeep och det att om sommaren åka sakta och känna vinden i håret - då är livet härligt!) Jag tycker om min bil även om den är gammal, man åker inte så fort och man åker inte så långa sträckor - komforten är inte som i dagens bilar - men man kommer fram! Jag hade nytta av den så sent som igår pga vägarbete in till jobbet så kunde jag köra lite off road! =) Ha en fin tisdag!

Mias Mix sa...

Riktigt sköna dagar fortfarande. Det visar du med dina fina bilder! Men väldigt kallt på morgonen... Men då sover ju vissa :) kul att ni provade Mr Cake. Oftast är det ju helheten som gör det och vi hade så trevligt tillsammans så då smakade allt gott :) Häng gärna med nästa gång vi ses! Vet inte när det blir än.
Riktigt läskigt med branden. Kommer ta lång tid att återställa. Som tur är har ett annat företag i Gnesta erbjudit dem att låna kontorsplatser där. Men teknikerna har ingen stans att ta vägen och allt deras jobb är helt uppbrunnet.

Eva Trillian sa...

Fantastiska dagar ännu. Knud blåste bort molnen och solen värmer hela dagarna. Men på morgonen får en allt klä på sig ordentligt. Det var tre grader igår morse. Brrrr ... inte riktigt van ;) än!
Visst är det fantastiskt hur naturen återhämtar sig - bara den får vätska och sol! Lite som vi ;)

Anki sa...

Din balkong ser fortfarande ut att vara en skön plats att sitta på! Termometern utanför mitt köksfönster visar på ynka 2 plusgrader och jag har tänt i spisen :)
Ha en fin tisdag!

Ama de casa sa...

Härligt med en sommar som vägrar ge upp! :-) Fast här önskar jag att den kunde släppa greppet liiite i alla fall. Det är grymt varmt på dagarna och nu är det redan... (vrider på huvudet och kollar)... 27 grader.

Ha en glad tisdag också :-D

Johanna sa...

Ja nu blev det verkligen höst på riktigt :)

Det var inget lopp på söndagen i Sthlm, inte vad jag vet, det skulle bara vara bilfritt i city på vissa gator, däremot var det lopp på lördagen, halvmaraton gick tydligen

Johanna sa...

Det är en storg sorg att kärlek tog slut, men det är det här jag vill. Även om det är jobbigt, det värsta är och inte få träffa Hugo varje dag, det är det jag brottas mest med, och sen allt praktiska, det tar sådan tid.....

Susanne sa...

Din balkong är jag allt bra avund på :)

Carita Liljendahl sa...

Fantastisk grönska ni har fortfarande!
Rätt lika hos oss faktiskt också.
Sånt blir man glad av.
Och glad för att du är med i Glad måndag också :-)

Husbilen-Ellen sa...

Mysiga myror, som solen lockar fram hos dig!