fredag 7 september 2018

Ett matigt fredagsinlägg

Idag tänker jag visa er olika sätt att få i sig mat. Jag menar, äta bör man annars dör man ju;-) Bilderna är inte dagsfärska utan är tagna för två dagar sedan. Fotona är liksom en aptitretare inför morgondagens inlägg här på bloggen som med all säkerhet kommer att handla om Täby Food Market, som hålls vid Täby Park (Täby Galopps läktare) imorgon. Enjoy!


Det enklaste och smidigaste sättet att få i sig mat är att slå sig ner på en restaurang. Å om ni tror att det är ”chicken nuggets” på tallriken så har ni fel. Det är krispiga tigerräkor.


Den här fiskmåsen var uppenbarligen sugen på en Donken Deal. Fågeln plockade upp påsen ur papperskorgen och kämpade på en bra stund innan den insåg att påsen liksom inte gick att öppna. Så h*n gav upp. Värt ett försök dock;-)


Steve ville ju se den ”söta” korvmojen vid Odenplan. Varsågod! Med bred marginal stans billigaste meny för avhämtning. Kul med en gammal hederlig korvkiosk i stället för alla dessa food trucks. Hoppas ägarna överlever med tanke på prisläget.



Ja, åsså kan man ju gå och plocka svamp också, till en macka till exempelvis. Dikena vid gångvägen till Roslagsbanan brukar var fulla av röd flugsvamp. Har inte sett ett enda exemplar i år. I stället har det kommit upp massvis med ”nya” svampar. Här ser ni en grupp ”potatissvampar” och ”ägg- respektive hjärnsvamp”. För visst finns där en viss liknelse! Nej, jag avstod svampmackan;-)

12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Mat är gott men vad olika vi är!
Det enklaste och godaste för mig är att tillaga något hemma med bra råvaror.
Snabbmat är absolut på nedersta stegen. Finns ju färdiga enportionsrätter också, men ack, de är sådär.
Du kan säkert locka något ifrån Food Market i morgon! Spännande!

Susjos sa...

Mat är verkligen gott! Tack för tipset om Jappi !
Så lustigt, vi gick förbi den där lilla korvkiosken igår vid Odenplan, den är verkligen söt!
Svamp är gott, ja de ätliga då förstås!
TAck för dina fina ord i min blogg! ♥

Ditte sa...

Förstår att du avstod svampmackan. Det hade jag också gjort. Däremot hade jag gärna testat dessa tigerräkor. Korvmojen gillas! Har ännu inte varit förbi men det kommer nog. Och då ska jag givetvis testa. Angående mat så är det matdag i Kungsan i morgon så där ska jag ta mig en titt som kombineras med smakprov.
Ser fram emot ett smakprov från ditt matbesök här på Täby Food Market.

nalta norrland sa...

Gillar Dina bilder.

Tigerräkor har jag aldrig ätit... tror jag.
Korvmojjen är verkligen söt och helt annorlunda.

svar Med tanke på att vi här typ "känner alla", svårt att vara anonym, så är det knappast rädslan att nån ska missbruka och ringa i onödan som gör att idrottsläraren icke vill använda sin mobil på arbetstid.
Min mor bor granne med idrottslärarens moster, C har tidigare jobbat på samma pub som idrottsläraren då de pluggade osv.

I morgon ska jag å Elin ut på äventyr, förhoppningsvis blir det ett roligare blogginlägg då vi kommer hem...

Anki sa...

Mmm... de där tigerräkorna ser smaskiga ut :) Kul med matmarknad - ha det så kul! Fin bild på den hungriga truten!
Kul dike du har! tyvärr är det svårt att säga vad det är, men jag kan gissa - blivande vitsprödingar på den första - kanske unga grovtickor på den andra ... :)

Ama de casa sa...

Jag förstår fullständigt att du avstod svampmackan, det skulle jag också ha gjort. Förutom att dom är lite jobbiga att plocka där nere på marknivå så kan dom ju vara livsfarliga dom där svamparna...
Korvmojen hade jag dock inte avstått - oj vad gott med korv! Och söt var den också den där lille rackaren. Hoppas dom klarar sig! Det gör dom säkert nu när dom fått så bra reklam i din blogg :-)

Carita Liljendahl sa...

Bra att jag hade ätit matiga mackor till frukost nyss.
Annars hade det här inlägget gjort mig hungrig :-)
I och för sig tappar jag ibland aptiten då jag ser fåglar som vill ha matrester... Troligen ändå kul att följa med hur den kämpade med påsen :-)

Steve sa...

Tack för korvmojen!
Krispiga räkor med tillbehör. Mums!

Klimakteriehäxan sa...

Fina bilder på mat, detta eviga glädjeämne! (tack och lov)

Johanna sa...

Det översta såg verkligen supergott ut!

Syn om stackars måsen..... men gissningsvis hade hen blivit besviken om den gått upp, för den var säkert tom...

Ja det är ju handboll ikväll, men jag får bli hemma, går jag dit lär halsen bli ännu värre och det vill jag inte. Det tar emot, men jag får titta på tv:n istället, det blir lugnare och tystare så :) Går liksom inte vara tyst när man sitter i klacken :)

Christian Lehmann Gisler sa...

Den första matbilden låter saliven samla sig i min mun, korvmojen verkar toppen....men det där äckliga fjäderfät.....

Eva Trillian sa...

Gillar dina namn på svampar :)