måndag 3 september 2018

Glad måndag




Ja, vad kan man säga om den här sommaren/sensommaren. Helt fantastiskt och osannolikt. Nu vet jag ju att svampälskaren Anki inte är så glad över fyra månaders torka. Därför tänker jag göra henne glad idag.

Hittat i ett dike
Dessa två svampar modell XL och L hittade jag i ett dike i lördags. Självklart tänkte jag direkt på Anki då. Ja, inte att jag tror att svamparna är ätliga, men ändå. Åsså vet jag ju att Anki kommer att göra mig glad genom att artbestämma dessa praktexemplar. Såg hos Paula att hon drunknar i svampar, så henne kan jag inte konkurrera med, men det är ju tanken som räknas, eller hur;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

Mias Mix sa...

Härligt att börja veckan med Glad måndag:) Ja nu börjar folk t.o.m. hitta kantareller. Måste ut i skogen och leta så fort ryggen är bättre. Ha en härlig vecka!

KajsaLisa sa...

Jag skulle inte våga smaka på dom, men dom är ju fina där dom står.

nalta norrland sa...

Idag hade de en svamplektion i Elins klass, en svampexpert kom och berättade för barnen om svamp å sen fick ungarna ut i skogen å leta svamp, ett roligt initiativ tycker jag, inte för att jag tror att Elin har planer på att börja plocka svamp, men en annorlunda lektion.

Efter en vecka med tejpad fot var jag nästan orolig att det skulle börja mögla och växa svamp under tejpen/förbandet ;-)

Paula sa...

Nämen så snäll du är som tröstar Anki....Varför jag förvarar svamp i kylen? För att de väntar på sin tur i torken! Ordningsvakt är Paula själv, som ser till att de som väntat längst står längst fram i kön...Livet är inte roligare än man gör det till eller hur?

Susjos sa...

Oj vilka praktexemplar! Men de ser inte ätliga ut. Jag är verkligen ingen svampexpert...men så är jag ju knappt ute i skogen och letar några svampar heller..men några gånger har jag ju faktiskt gjort det!

Svar. Ja, min tanke var ju när jag vikarierade på F&S i Solna i somras att jag skulle få in en fot där. Men jympalokalen var väldigt liten med två stora pelare där mitt i, så jag blev inte så sugen att fortsätta där...och det tog faktiskt en stund att ta sig till Solna C med cykel, och på vintern blir det värre, fast det finns ju buss såklart! Trivs väldigt bra på F&S i S-tuna, så jag håller nog på där ett tag till, men vi får se, Stinsen ska ju lägga ner så småningom, och då vet jag inte vart F&S tar vägen?

Steve sa...

Inte blir jag sugen på svamp av dina bilder. Båda svamparna ser ut att utbrista "Ät mig inte"! D gick en skogspromenad med Osborne i morse. Tyvärr, inte en svamp i sikte. Men, än har jag inte gett upp hoppet om någon korg med höstkantareller.

Anki sa...

Tack världens bästa BP! Tack för att du tänker å mig och tack för länken :) Det är lite vanskligt att artbestämma svamp med bara ett par bilder så här, men jag tror den översta är en jättetrattskivling - jättestor, med trattformig hatt och vit, men det finns andra stora vita svampar också ... :)
Den andra är en fjällskivling - om det är den stolta eller den rodnande kan jag inte säga så här - behöver se foten för att avgöra det. Om det är den stolta så är det en delikatess - men växer den intill en hårt trafikerad väg bör man avstå, p.g.a. luftföroreningarna.

Ama de casa sa...

Duktigt hittat! Fast smart av dig att låta dom stå kvar också - finns många farliga luringar där ute som vi svampamatörer bör akta oss för. :-)

Geddfish ♥ sa...

Det var en kul variant på glad måndag med en vit - ja två - svampar!
Jag är görförsiktig med svamp, inte min grej, men jag har två töser som älskar att plocka kantisar.

Monica sa...

Svampexpert är jag inte, plockar bara kantareller.
Det är politikerna själva som skapat SD och poäng
vinner dom på att bli misshandlade få stugor
uppbrända mm sådant passar inte i en demokrati
tycker många väljare, tyvärr håller landet på att
slitas itu av alla motsättningar:-(
Betydligt roligare är bussen som ser riktigt söt ut
ska den vara bemannad jämt tro kanske bäst det om
tekniken får spel.
Våga vägra hundvagn matte tycker Sture och Gösta man
kan ju fråga sej vad dom ska vara bra för, jag har i
alla fall under alla år som hundägare aldrig behövt någon.
Ha det bra :-)

Carita Liljendahl sa...

Nu blev nog Anki glad :-) För bilderna, om inte för annat.
Jag vet inget om svampar, plockar dem aldrig.

Johanna sa...

De ser inte så ätliga ut inte.... kan inget om svamp, vet bara att jag inte är så tjooo förtjust i det!

Tack rara du, det är lättare och få bukt på ångesten när jag vet vad som skapar den och att det är okej och känna så, därför gick det snabbt över när jag reflektera över varför jag kände som jag gjorde :)

Ditte sa...

Ståtliga svampexemplar och jag har läst Ankis svar. Och din svamptanke till henne gjorde mig också glad. Kanske får Anki ta en tur till Paula för att plocka svamp i större omfattning. för egen del kan jag möjligen fyra sorters ätliga svampar. Men jag lär mig gärna fler. HIttade ingen ätbar svamp i sandhamn i alla fall trots att jag tittade.

Anni sa...

Fjällskivlingen borde du ha plockat om det inte var en för stor bilväg bredvid - den är toppengod och mycket matig! En hatt från en sådan kan fungera som biff - så stor är den!