onsdag 9 mars 2011

Onsdagstema: "Toppen"

Ctrl + b
Om man har plöjt igenom fem böcker med totalt 2 450 sidor och gjort e-böcker (elektroniska böcker) med bokmärken av dom så kan jag meddela att lill- och pekfingret på vänstra tassen är onaturligt böjda och liknar delar av en kratta. Om ni inte tror mig så får ni gärna testa: sätt lillfingret på Ctrl- och pekfingret på b-tangenten. Sedan trycker ni på tangenterna i sisådär sex timmar. Korta raster och en 45 minuters lunch/middag är tillåtna. Ytterligare två böcker med sammanlagt 1 800 sidor väntar imorgon. (Tre av böckerna – på mitt jobb kallas dom för ”tegelstenar” - innehöll 1 891 sidor, totalt 66 000 rader och cirka 660 000 ord. Börjar ni förstå;-) ) Med den här bedriften har jag nog nått toppen av min kapacitet;-)

Tosca-mazariner
På bilden ovan ser ni två Tosca-mazariner som kollegan Håkan köpte idag. Som ni ser ligger det två, inte ingen och inte en halv på påsen. Japp han bjöd mig på en med kommentaren:

- Du vill nog inte veta vad dom kostar. Dom är faktiskt dyra – 18 kronor/styck.

Undrar om han har börjat läsa min blogg, tror nästan det;-) Toppen i så fall:-)

Snödroppar
Dessa blommor upptäckte kollegan X i Vasastan under lunchen idag. När jag frågade vad det var för ”ras” tyckte kollegan Per att jag lika gärna kunde kalla dom för tulpaner om fotot skulle upp på bloggen. Hrrrmmmmm. Toppen att vi fått vårt första vårtecken i huvudstaden!

Fler toppen bidrag hittar ni här.

21 kommentarer:

Jess sa...

Stackars dig och ditt finger!
Du var väl värd en kaka! Fast jag hade föredragit en semla!
Blomras? Jaja, det blir nog bra! ;)

Marie sa...

Oj stackars finger :-) Du dessa kakor ser verkligen toppen ut och att se snödroppar är ju TOPPEN med STOOOOOOOOOOOOOOOOORT T!!!!

Susanne sa...

Jag kommer bort imorgon och kollar dina krokiga fingrar, så slipper jag testa ;)
Allt som blommar på våren är väl tulpaner hälsar Asfaltsbonden

Rantamor sa...

Det låter som att det är bra synd om dina bokstavsskoliosfingrar...kanske dom borde få sportlov ????
Och vad är det för skvadermuffins du blev bjuden på ??? Muffins eller toscakaka finns...men har dom slagit ihop dom i Storstaden....
Tulpaner tycker jag låter bra...snödroppar vem tusan har hittat på något så himla dumt på en vårblomma när vi äntligen har blivit kvitt just snön ???
Va d han Linnè som sprang runt och blev hög på allsköns dofter ????

Tjingeling.

Kicki sa...

Eftersom du har provat behöver inte jag testa! Fina tulpaner;)

Monica sa...

Ojojoj jag skulle fått kramp efter 5 minuter och åkt till akuten;-)
Inte ens Toscakakan hade hållt mej kvar på jobbet kan jag tala om.
Tänk att det kan skilja så mycket på Vasastan o Österåker här är alla söta vårblommor inbakade i ett par tre decimeter snö;-(

Bildgatan sa...

Ctrl + B låter som löpande bandet och när jag läser det är jag glad att jag får trycka på vilka tangenter jag vill, samtidigt som jag precis sa här hemma att nu måste jag göra ett ryck. Därför kan jag komma och trycka på Ctrl + B åt dig några timmar. =)

Jag har aldrig gjort det men förstår varför. Hittade en bok hos dig som vi skulle behöva köpa, eventuellt, skickade länken till sambo och svägerska.

Kallar ni dem för tegelstenar så misstänker jag att det är mycket avtal, regler och normer som gäller för dig just nu.

Skönt när det är klart och du känner att du gjort ett bra jobb.

Toscamazariner låter gott och då kommer jag att tänka på en riktigt rolig historia från verkliga livet, får ta den någon gång.

Ha ha ha ... vilken ras? Härligt med snödroppar, inte den som yr här just nu. Var tvungen att läsa lite sådant där onödigt viktigt vetande som du inte visste att du måste kunna. =) Därför har du en länk som du kan imponera med. =)

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/snodroppe

Sedan läser jag också att hela växten är giftig och kan orsaka kräkningar. Lökarna och frukterna ser roliga ut, men småbarn bör inte få leka med dem.

Därför kan du också varna dina arbetskamrater och IT-bästisen så att han håller sin prinsessa från dem.

Ps. Jag tänkte också lägga upp en vårbild men nu känns det inte lika aktuellt, fast jag vet ju att den här blandningen av snö och regn som kommer måste komma. =(

Hörni sa...

Aj då, jag vet hur det känns i fingrarna bara av att kommentera i bloggar för mycket..
Toppenläckra kakor, och toppenfina snödroppar. Underbart med vårtecken! Äntligen!

SoF sa...

Nä men va ...?
Det måste ju vara nåt fel på "våren" om NI ser snödroppar före oss här nere i Västergötland.

Här har det snöat hela dagen och det har väl kanske kommit drygt 1 dm.

Men vem bryr sig? ;)

Ha det gott!

Jane sa...

Nu har jag testat Ctrl+B på min lilla bärbara dator och efter mina beräkningar så bör de krokiga fingrarna passa ganska perfekt att greppa över Toscakakan med :) Bara att sätta ned krattan och fiska upp läckerheten ... snabbheten måste du ju redan ha fått efter alla dessa tryckningar på en enda dag.
Så i morr´n hinner du nog med att ta både din och kollegans kaka innan han hinner blinka ;))

Hörni sa...

Sv: Har gjort det, och svarat.

Mona sa...

Det är alldeles för långt avstånd mellan ctrl och B. Fy vad jobbigt! Min mun vattnas vid synen av tosca-mazarinerna och det är toppen att få se rasen snödroppar.

Petra sa...

Förstår att du får krokiga fingrar. Klarade knappt två gånger.

Hade hellre velat ha Toscakakan än en semla! Införa Toscakakans dag istället för Semledagen kanske!?

Daniela sa...

En massör på jobbet vore något för er kanske :)Ska genast häva mig iväg till närmaste ica och köpa mig tosca kakor, det är verkligen toppen gott :)

anne sa...

Ctrl+b!?!?!??!?!

-VAD F-N SKULLE DET VARA BRA FÖR!?!?!??!

Nu fick jag en ruta som säger att Firefox alltid ska blockera popups från bp.blogspot!!!!!!!!! ;)

cat sa...

Jag kommer förmodligen inte få toscakaka ur mitt huvud under hela dagen nu :)
Det lär bli att springa till konditoriet.

Vad kul att ni också har fått snödroppar nu.

Elisabeth sa...

Låter som du har ett både fysiskt och psykiskt ansträngande jobb. Jag avundas dig inte fingertryckningarna.
Toscabröden såg goda ut, men jag är ståndaktig - åtminstone just nu. Härligt se snödropparna. här har jag inte hittat några utslagna ännu. Ha dé!

Olga T sa...

Ctrl b har jag aldrig provat. Men det verkar ganska oergonomiskt faktiskt.

Snödroppar finns i en mängd varianter (http://hannu-s.blogspot.com/2011/02/varen-ar-i-goteborg.html)så det var (egentligen) inte alls en konstig fråga.

Madlar sa...

Men hur klarade du att hålla i kakan när fingrarna krampspretade? Fast det går ju att böja sig ner över toscan o tugga direkt av förstås ;)

Ellis sa...

Åhhh bad roligt med vårtecken!! :D:D:D:D Jag har inte sett något ännu förutom solen!

Åh vilket triiist jobb, fast ändå kul när man vet att man gör något och när man är klar blir man så lättad och så stolt över att man lyckades gå igenom det dööötråkiga.

Pysselfarmor sa...

Aj aj aj inte skoj för fingrarna du får väl ta litet fingerstrechning sedan typ hands up ;-)

Ojdå vad han slog på stort - vad vill han nu då? Att du ska jobba mera med ctlr b ??
Var i Vasastan för jisse namn jag jag en sådan bild till min 365 bilders blogg!!
har'ne bra!