tisdag 8 mars 2011

Porky’s revenge och ett nyttigt tips

Det är ju ett tag sedan - eller;-) – som jag agerade Matpatrull. Idag kan jag inte låta bli att visa er Cocovajas senaste grillklämda surdegsmacka som har det (o-)passande namnet Porky’s revenge. Hur Porky eventuellt skulle hämnas framgick inte av ingredienserna – en tjock skiva helstekt fläsk, rivna morötter, koriander, fisksås och sallad. Mackan pratade inte heller med mig - varken under lunchen eller efter. Däremot sa morötterna någonting om att jag skulle peta bort dom. Men eftersom jag ändå har vaga idéer om ett hyfsat bordsskick så lät jag bli.

Blomkålssoppa
Porky ”sköljdes ner” med en absolut enastående god blomkålssoppa med krutonger. Nej, den hette inte Cauliflower’s revenge, men den borde ha döpts till det. Ni som gillar blomkål vet vilken hämnd jag menar. Jag stod gärna ut med den – hämnden alltså. Det var den värd – soppan alltså;-)
Ett litet tisdagstips också
Om ni sitter på ett nästan fullsatt tåg och vill sprida ut är lite – på fyra säten till exempel – kan jag varmt rekommendera att andas in er egen saliv istället för att svälja den. Hostattacken varar i ungefär fyra minuter, men redan efter cirka 60 sekunder flyttar sig de närmaste medpassagerarna med bacillskräck till andra sittplatser. Japp, enkelt och effektivt;-)


PS. Alla ni gulliga bloggläsare som har gjort olika finger-, tum- och tåövningar de senaste veckorna får gå på Rehab i sex veckor. Det är ni mera än värda och återhämtningen lär behövas. Om sex veckor måste dom vara "fit for fight" igen. DS

22 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Jag ska genat praktisera hostattacken...på det jiddrans fullsatta pendeltåget ;-)

om 6 veckor....hmmm...stygn bort kanske...? jag ska vila upp tårna ordentligt-hade litet ont i går kväll.

Petra sa...

Smart drag med hostningar. Det kanske jag skall göra på tåget mot Stockholm på fredag.
Lunchen ser fantastiskt god ut. Blev hungrig igen...Satan!

Självklar kommer fingrar och tår hållas igen.
Stor kram.

Rantamor sa...

Men men...mat så sent på en tisdagskväll när vi ätit och tror att vi är mätta ??? Du borde skämmas....
Men vi tar väl någon ostbit inlindad i skinka..
Tjolahopp...

Tjingeling...

Jess sa...

Maten ser väldigt god ut!
Tipsen om flera säten ska jag ta med mig!

Olga T sa...

Hostattacken är ju strålande!!! Så här i influensatider är det ju ett genialiskt knep! Maten såg väldigt god ut.....mmm.

anne sa...

Hostade du på det viset? Nääää...?

Blomkålssoppa är underbart även om dofterna som omger tillverkning och efterverkning kan diskuteras.

Jane sa...

Ha ha, med både blomkålssoppa och hostattack lär du få en hel vagn för dig själv - bra i dessa kräk - och influensatider :))

Olga T sa...

Inte jag som blivigt mormor men nästan och tack fortsätt håll tummarna. Återkommer.

LissenTo sa...

Många härliga matställen ni har i Sth och måste vara kul att vara ett gäng som testar.

Tjejen min dotter menar, har lite 40-50 talsstil. Frisyr och kläder osv. Du och jag skulle nog se tantiga ut, men inte söta ungdomar.

Rantamor sa...

Tack, Tack, Tack för dina ord hos mig, tror aldrig att jag blitt så glad över att någon berömt mina ord...
Har ju fått en del kritik över min svenska och mina ordval...
Har en svägerska i Finland som direkt dödade mina drömmar att skriva en bok (hon är lärare) sen dess har jag inte vågat drömma...
Har ju skrivit kåserier i 30 år...och en hel del fiskehistorier har värkt ur mina händer och jag har som haft en dröm att skriva en fiskebok...sett ur en kvinnas simpla syn sett...men som ofta trots ringa kunskap om fiske ...FÅR fisk....men min svägerska dödade min dröm och jag drog "jagkaningentingkappan" omkring mig igen...
Trist.
Så TACK för dina fina ord det värmer och stärker mitt självförtroende...

Tjingeling...

Bildgatan sa...

Kul med lite mat när jag för en gångs skull inte är hungrig, om du förstår vad jag menar. =)

Först fattade jag inget men sedan ramlade slanten ner och nu ler jag, hoppas att maken inte behöver lida för blomkålssoppan.

Tack för tipset om jag någon gång skulle hamna lite för trångt i en buss eller ett tåg.

Det är alltså dags för nästa operation om sex veckor, inte lätt det här.

Hörni sa...

Oj vad det ser gott ut! Särskilt mackan.
Det där med hostattacker har jag erfarenhet av, jag har hostat i flera veckor nu..
Jag ska försöka spara lite på mina tummar så de är fit for fight igen om sex veckor.

Susanne sa...

Hihihihi, sitta-själv-tipset ska jag testa på planet hem idag.
Mina tummar och tår måste jag hålla för min syster, så de kommer att vara vältränade om 6 veckor.

Susanne sa...

Sv: Av gårdagens temadagar, gillade jag ingen av dem.

cat sa...

Åker så sällan tåg eller buss, men jag ska ha ditt tips i åminne tills nästa gång :)

Monica sa...

Vilken macka ser ju helläcker ut dock lite skeptisk till fisksåsen.
Funkar det inte helt kan du låna Argos så försvinner allergikerna + några till;-)

Caja: sa...

men du...HUR gott såg inte detta ut då!!!! kurr kurr i magen...ja, ja du ska få frukost....

har du själv varit nere på vintersol??? Jag var där i september förra året, var din kompis där då med kanske???

Kramelikram/caja

oumberligating sa...

Jag hade också petat bort morötterna, hade Gud velat att grisar och morötter skulle kombineras så hade grisarna sett annorlunda ut....eller morötterna....hm...vilken konstig kommentar det blev då!
Har varit Sveriges sämsta bloggkompis ett tag nu, ska råda bot på det och kommentera som attan idag, dessutom ska jag "sträckläsaikapp" hos dig!
Jag vet av erfarenhet att det blir trevligt, kul och uppiggande läsning.....hm...såg du min "Göteborgare" eller "arne hegerforsare" som en del kallar dåliga ordvitsar för up(pig)gande smörgås skulle jag skrivit....hm...nu blev min kommentar ännu konstigare och stökigare....jag lovar att jag är nykter...bara helt slut har jobbat mer än 60 timmars veckor senaste tiden!
Frivilligt? inte då! Det är ju arbetslinjen som råder numera i vårt land....var det inte någon som sa för cirka 60 år sedan att "arbete ger frihet"...till vad?
Hmm...ska inte krångla till det mer!
Ha det bara Bäst och Stor kram ifrån Peter den Oumberlige!

Simon sa...

Den ser lite svåräten ut mackan :) men den ser väldigt god ut, soppan med.

Simon sa...

Lite märkligt namn på mackan men ändå skönt att dom gav den ett engelskt namn och inte gjorde som med tv serierna och översatte det till …hmm fläskis hämnd eller nått.. det hade känns jobbigt.. :)

Elisabeth sa...

Så förföriskt gott det såg ut. Jag blir hungrig. Måste fixa mat innan jag fortsaätter hålla tummarna! Ha dé!

Ellis sa...

Hahaha verkligen ett inlägg i min smak!

Den där mackan såg sjukt gå ut men när jag läste FISKSÅS lät de ej gått..

Blomkålsoppa är däremot sjukt gott!!

Hahahaha de där med hosta är de pinsammaste som kan ske! Tycker jag. Blir bara värre när man försöker kväva skiten.