söndag 6 mars 2011

Fototriss: "Se upp"

Idag vill Fototriss att vi ska se upp till eller ser upp med saker och ting. Dessutom är det en tävling där Coolstuff bjuder på upplevelser som vinst.
Om man har en make som är drygt 30 centimeter längre än man själv har man alltid någon att se upp till. Men av någon anledning vill han inte vara med på bild – inte ens med baksidan.
Alltså fick jag klura på något annat och jag valde att få er att se upp med vissa alkoholhaltiga drycker.

Se upp med Campari
Denna dryck ska ni verkligen se upp med. Smaken är som en blandning av hostmedicin och bläck. Den är söt, sliskig och äckligt röd. Dessutom är ni hopplöst ute och visar klart och tydligt att ni har passerat bäst före datum någon gång under 1980-talet. Flaskan ni ser på bilden är ungefär 30 år gammal och fortfarande halvfull.
Se upp med Baileys
Denna likör är tillverkad av grädde och whiskey med tillsatser av kakao, vanilj, karamell och socker. Se upp med den om ni är yngre än 70. En svärmorsdrink helt enkelt. Som ni ser är flaskan oöppnad och har lika många år på nacken som Camparin.
Se upp med Retsina
Det är inte många som gillar det grekiska Retsina vinet men jag gör det. Om ni njuter av det gäller det endast att se upp med att inte dricka (alltför) större mängder. Även denna flaska är oöppnad. Men om allt går väl med vännen N på måndag så ska den öppnas och drickas till lammbiffar med tsatsiki och klyftpotatis.
Här kan ni ser upp till/med fler bidrag.
Här hittar ni vinsten

37 kommentarer:

Rajson sa...

En skön och annorlunda triss.
Det var länge sedan jag smakade ngn av dessa. Inga favoritet. OK, retsina var helt OK när man var nere i Grekland. Det hör ju liksom till!
Ha de!

Nettan sa...

Rolig tolkning av trissen. Men måste säga att Bailey´s är riktigt gott till en kopp kaffe. Vinet har jag inte provat och det första kan jag bara säga hear, hear till :-). Inget gott alls. / Nettan

cat sa...

En klockren BP-tolkning :)
Nu måste jag skamset erkänna att jag gillar Baileys och jag är långt ifrån 70.
Tack för komplimangen hos mig :)

Vi ses i bloggosfären i veckan som kommer. Ha en härlig söndag.

Hörni sa...

Baileys är gott tycker jag. Mina föräldrar har en öppnad campari hemma från en tunisienresa vi gjorde när jag var 16 år,haha.

LissenTo sa...

Men du Beate, jag GILLAR Campari och juice och lite is. Tja man är väl omodern då.

Retsina är godast i Grekland. Men med rätt mat, så fungerar det nog.
Tsatsiki, mmmm.

Baylies, kan jag avstå, men det går ner det också.

Ha en trevlig middag imorgon med N

Ha en skön söndag. // Lissen

Monica sa...

Smaken är som baken, jag gillar Campari och har helt missat mitt bäst före datum tydligen HAHA
Retsina däremot skulle jag möjligen tvätta fötterna i, smakar förresten som om en med jordens toffelpomac trampat det;-)
Baileys har du nog rätt i svärmor gillar den skarp, men kan lika gärna dricka Amarula.

Kicki sa...

Jag gillar Campari och som vanligt har du tänkt lite annnorlunda men bra med din triss! Min triss är på gång...lite senare!

4U2 sa...

Bailey´s = 20 årsåldern. Retsina = inget ålder, gillar inte. Campari med apelsinjuice kan vara gott när som!

Axart sa...

hehe, kul tolkning. Jadu, inte över 70, men det är bara Bailysen jag gillar!

AX

Olga T sa...

Jo, det där bör man se upp med. Har faktiskt aldrig smakat Retsina. ska nog göra det men jag ska se upp förstås.
SV: Jag hoppas på vägen uppåt, men lite trögt ännu..

LissenTo sa...

Inte min cykel Beate, fotade den på promenaden igår.

Men snart kommer min fram

Nettan sa...

Det var en ovanlig tolkning, men läcker.

Är INTE 70 men jag gillar också Bailey`s....

Ha det så gott // Nettan

Beppan sa...

Rolig tolkning av dagens övning!!! Men - måste säga emot ditt påstående om ålder... Det har nog mest med tycke och smak att göra! :-)

Monica sa...

Dom är fyra, tre tjejer och så Argos;-)

WAS sa...

Haha!
Helt plötsligt blev jag "upphöjd" till svärmor och fick lägga på mig en 20 år, sisådär...

Vilken tur att kommentarerna visar att jag inte är ensam om att gilla Bailey´s. :)

Härligt typisk Beate-fototriss!

Soliga hälsningar.

Bildgatan sa...

Du kan skicka den till mig. =) Jag kan gärna bli nästan 20 år äldre, under en dag för dagen efter, om jag dricker upp hela flaskan, är jag garanterat 20 år äldre och mår som jag förtjänar.

Tycker att Baileys är god, men som det är med likör ett eller två under en kväll. Blev det mer skulle jag tro att jag vistades utanför sällskapet resten av kvällen.

Att överhuvudtaget se upp med alkoholen tycker jag är ett suveränt bidrag, lagom är bäst. =)

Jag kommer på måndag, om allt går bra med N. Lammfärsbiffar, tsatsiki och klyftpotatis tänker jag inte se upp med. Vi fortätter att hålla allt i morgon.

Pysselfarmor sa...

Jaha det hade jag ingen aning om att jag är ute för att jag gillar campari ;-) ja ja så får det bli då för jag bryr mig inte alls om att "hänga med" ;-)

baileys jaha du inte den heller - jo men se du den gillar jag också

retsina - nä fy och usch

jaha nu kommer du aldrig mer och hälsar på mig förståss ;-)
jag får väl köpa en flaska retsina till dig som muta då okey okey??

tänkte att jag skulle förklara kyrkskrällefönstret för dig det liksom är ju inte lätt att förstå sig på bara en bild så där vad som är "runtomkring" det hela...

Jess sa...

Man ska verkligen se upp med spriten! ;)
På tal om Baileys och gamla flaskor hade min väninna öppnat en sådan flaska, ställt den lite för nära kylen där den är varm och när de sedan skulle hälla upp drycken ett tag senare fanns där rätt så många silverfiskar med i flaskan som hälldes upp i glasen.... urk
:)

Anonym sa...

Helt klart nåt att se upp med! Gillar din tolkning. Kul!

Svorskan sa...

Jag tycker att Campari med isbitar och färskprässad apelsinjuice en varm sommardag är gott, Baileys är gott 50/50 med whisky och krossad is och vinet har jag ingen erfarenhet av (men jag tror nog det smakar det med ;)).

Pysselfarmor sa...

men du...jag hann inte köpa någon retsina innan du hälsade på ;-)
jaha det gick ju bra de me'

Barnens Hjältar sa...

Härlig tolkning!!
Visst är det kul med alla bilder :-)
Bildgatans gillade g skarpt denna veckan. SM i snöbollskastning :P

Pumita sa...

Haha, för att inte tala om tequila race. Det gör man bara en gång... =)

anne sa...

Campari? Brrrr....Hur många 80-talsbakfyllor genomled man inte efter Campari & apelsinjuicedrinkar?

Baileys? Vi har också en öppnad flaska, fast vår är bara fyra år gammal.

Retsina? Har just ingen koll, men däremot tog jag ett att mina bästa beslut efter en jätteladdning Ouzo och dumpade en idiot jag var tillsammans med. Heja Ouzo!

Sv. Hahahhaaaa!

Vad ÄR mindfulness anyway? :)

Anonym sa...

Hmm, jag kan tycka att det är riktigt gott med en skvätt Campari i iskall apelsinjuice en smällhet dag. De övriga två dryckerna säger jag däremot bestämt pass till.

jacglenphoto sa...

Lite tzatsiki hade inte varit fel - fungerar alltid till en massa olika maträtter.
Gillar din triss med flaskorna - det är klart man ska se upp med dom .. de kan ju bli för gamla..
Ha en underbar Söndag och kommande vecka.

Mona sa...

Haha, kul triss. Ingen av dem är någon favorit hos mig. Men en Baileys kan alltid glida ner om jag blir bjuden. När jag var i Grekland köpte jag ouzo med mig hem. Lika gott som det var i Grekland, lika äckligt var det hemma.

Per-Anders sa...

Med de tre alternativen föredrar jag nog Baileys.

Petra sa...

Underbar triss och vi har ju samma smak när det gäller dryck. Menar vilka vi INTE tycker om.
Kram

Anni sa...

Jag gillar Campari med apelsinläsk eller fruktsoda - vägrar att dricka den med juice!

Och Bailey's - den ska du blanda med lika delar Cointreau - då blir det en läcker apelsinchokladsmakande likör, inte alls lika tung som ren Bailey's. Alternativt ren Bailey's över massor av krossad is.

Retsina tänker jag nog inte kommentera...

Men i sommar är det du som släpar dig till Stadshuset och går upp i tornet - det är en häftig upplevelse och gissa om du kan ta läckra foton därifrån!

Nina sa...

Tack för välkomnandet, kändes trevligt :-) och som vanligt står du för den kreativa och annorlunda tolkningen av fototriss :-) Snyggt jobbat!

Jane sa...

Burr, gillar inget av det du visar! Jag kan däremot ta en martini (helst röd) och till kaffet en körsbärslikör plus en chokladbit till (mörk choklad såklart).
Nu ska jag fixa allt för i morgon bitti, känner jag mig rätt lär jag väl glömma skolnycklarna hemma annars :)
Ha de´
PS Håller tummarna i morr´n!

Marie-Louise sa...

Vilken rolig triss :D
Fast jag gillar ju Baileys i och för sig och är absolut yngre än 70 år ;) fast det gäller att se upp, för mycket av det goda är inte bra...

Sister Moonshine sa...

Mycket annorlunda tolkning! Favoriten äe Bailey´s. Trots att jag bara är 47 ...

/Åsa

Jah Hollis sa...

Jo, det finns anledning att se upp med vissa alkoholhaltiga drycker. Man kan fördricka sig på sådant man tycker är väldigt gott. Bailey’s kan dessutom bli gammal (det är ju grädde i den).
Men retsina tycker jag är OK, även om det var åratal sedan jag drack av detta kådasmakande vin.

Pialotta sa...

Finns anledning att Se upp för vissa drycker som dina.. lagom är alltid bäst.. finfina bilder på flaskorna med sitt innehåll:)

Ellis sa...

Baileys är helt jävla underbart gott!! :D:D:D

Jag älskar att småsmutta på det och gör ja de på tom mage kan ett HELT glas få mig ur balans och riktigt glad haha