fredag 25 mars 2011

IQ och personlighetstyp

Om man är sjuk eller har sysselsättningsproblem så kan man göra som Gun och Jess gjorde i onsdags: man fyller in en IQ-test hos mensa och medan man ändå håller på fortsätter man till sajten som berättar vilken personlighetstyp man är.

Mensa
Vad gäller mensa så kan jag berätta att jag definitivt inte platsar i sällskapet där det krävs en IQ över 130. Jag har nämligen fortfarande inte hittat testen och utgår ifrån att endast personer med denna IQ är kapabla att leta upp den. Kan även informera om att en kollega (IQ 132) är med i mensa. Under mina drygt sex år på mitt nuvarande arbete har vi växlat max 30 ord. ”Hej” är inte ett av dom.

Personlighetstyp
Den hittade jag direkt då det inte krävdes någon IQ alls. När jag läste de första två meningar började jag gapskratta. Jag är varken tystlåten (snarare tvärtom) och absolut ingen idealistisk tänkare. Att vilja tjäna mänskligheten – vet inte ens hur det skulle gå till. Resten stämmer klockrent. Hrmmmmm
Karriärförslagen ”personalvetare, socialarbetare, förskole- och dagispersonal, präster, forskare, fritidspolitiker, studievägledare, religionslärare" är alla så långt ifrån min yrkesbana man kan komma, men även här resten klockren. Hrmmmmm
Bilden jag lägger upp föreställer en lampa. Förälskade mig i den ikväll, men maken delade inte min kärlek. Tycker den är såååååå jag - lampan alltså;-)

22 kommentarer:

MaMalena sa...

Jag tror inte på mensa, jag vet att du är intelligent! Personlighetstestet verkade kul... Lampan var ursnygg! Stå på dej, Beate.

Jess sa...

Hahahaha, du är för härlig! Har du verkligen ansträngt dig när du letade? :)
Tystlåten tror jag inte heller passar in på dig! ;)
Lampan? Jag får nog hålla med maken...
Ha en skön kväll och tack för länk!

Bildgatan sa...

Jag fastnade i bilden en lång stund innan jag började att läsa. Nu när jag vet att det är en lampa så skriver jag att den är superläcker, men skulle behöva se se den IRL, ändrar kanske uppfattning då. Det är kanske bara din bild som gör den så där häftig.

Det här med mensa och IQ, tror jag inte - klubben för inbördes beundran. Vad är IQ? Jag har påbörjat en gång ett inlägg om det, men publicerade aldrig, får kanske leta rätt på det.

Måste nog göra det där personlighetstestet, trots att jag gjort flera här, kanske även detta ska gå in och kolla.

Tror nog att mycket av detta stämmer på dig och alla yrken är ju inte provade så vem vet.

Nu hopas jag att du har en rofylld och skön fredagskväll -har jag.

Jane sa...

Ha ha, var ju tvungen att testa ... kom till 112 sedan tog tiden slut ... man kanske inte ska titta på TV samtidigt ;)
Den där lampan ser ut som en brinnande skalle - håret står på ända, förkolnat efter för mycket "Mensa"tänk :))
Ha en trevlig kväll!

Elisabeth sa...

Mensa och personlighetstester. det första har jag misat och de senare har jag ratat till stor del. få om ens något som mäter det som det är tänkt att mäta. Många gånger kan det bli en bra diskussion utifrån bristerna i testet eller önskan om vad det skulle mäta.

Bilden på lampan är läcker, däremot kanske jag skulle vara tveksm till lampan i sig. Men det är ju jag. ha en skön helg!

Hörni sa...

Hahaha, du är för härlig, tack för länken.:) Jag tror du skulle klara testet bättre än du tror faktiskt. Man måste inte vara urtråkig bara för att man har hög intellligens. ;D Fast det spelar egentligen ingen roll, det är bara en rolig grej som man inte ska ta på allvar.
Personlighetstestet verkar ha missuppfattat dig en aning, haha. Men helt fel var det ju inte ändå.
Lampan är urläcker, och ser ut att sprida ett mysigt sken.
Kram!

4U2 sa...

Ha,ha,ha, skall göra ett försök på de sidorna när jag har tid!
Tror nog du besitter de flesta av de karaktärsdragen och angående lampan så håller jag med Jane ovan ;)

Pysselfarmor sa...

Lampa?? Va - så där såg det ut när jag tränade bågsvetsning (jo jag har gått svetskurs, kan även gassvetsning)

De jiddrans elektroderna hade en förmåga att fastna så där runt runt...så det blir inga bra vibbar för mig med den där lampan.

;-)

Tack för en underbart värmande kommentar om min bild! Ha en härlig lördag!

Psst...ska göra testen men vet inte om jag vågar tala om vad det blir...

Pysselfarmor sa...

Lampa?? Va - så där såg det ut när jag tränade bågsvetsning (jo jag har gått svetskurs, kan även gassvetsning)

De jiddrans elektroderna hade en förmåga att fastna så där runt runt...så det blir inga bra vibbar för mig med den där lampan.

;-)

Tack för en underbart värmande kommentar om min bild! Ha en härlig lördag!

Psst...ska göra testen men vet inte om jag vågar tala om vad det blir...

Jah Hollis sa...

Jag vill inbilla mig att jag är den motsägelsefulla personlighetstypen, alltså den som inte kan inordnas som någon särskild personlighetstyp.

Monica sa...

Fritidspolitiker nä så skrupelfri är det bara få förunnat att
vara;-)Föredrar sunt bondförnuft före högt IQ, blir det för högt får man ju en UFO varning på
sej;-)
Nä bäst att sitta framför skärmen och inbilla sej att man är skärpt, litar inte riktigt på dessa tester.

Du är smart du klart det är lusprotein dom är ute efter;-)
Solen är på väg ner vid klocktornet, A tackar för
pussen;-)

Svorskan sa...

Det är väl okej att kunna mäta IQ, men att kunna mäta hur klok och smart någon är hade varit mer intressant. Och EQ är nog mer aktuellt oss människor mellan. Det är också lite skrämmande när man märker att någon som vet de har hög IQ tror att det gör de smartare än andra. Det behöver inte höra ihop alls.

God morgon! :D

cat sa...

Bara man klarar sig i vardagen, så har man tillräckligt hög IQ, tycker jag. Strunt samma om den är 130 och högre, eller 129 och lägre.

Sådana där personlighetstester brukar aldrig stämma in på mig. Det finns ingen resultat som skriver att jag är en udda kuf ;)

Lampan är cool på bild, men jag skulle nog ha vissa reservationer mot att ha den irl.

Rantamor sa...

Gomorron.
Tittade bara in till dig för att kolla om du var vaken !!!
Och vad ser jag...ingen kommentar från Rantamor ??????
Jag skrev ju igår...
Eller har jag drömt allt ???
Drömde att Rantafar fick en STOOOOR öring inatt...och den var blommig med blåa violer =/

Men vart tog min kommentar vägen???
Fis i cyberrymden kanske.


Jag är vad jag tror inte medlem i mensa...eller bli man det automatiskt när man fått sin första mens ????
Då har jag varit medlem länge....och fått utträde också eftersom min gynekolog var trvlig nog att ringa och berätta att jag numera var infertil (alltså gamkärring)......

Hade du bytt yrke och blivit präst då hade jag kanske skrivit in mig i kyrkan igen....bara kanske...

Jasså var det en lampa...lysande !!!
Passar säkert hos dig eller vad tyckte den långe mannen du har ???

Ha nu en grymttrevliglördag kamrat...fick mig att minnas kamratposten.... =D
Tjingeling tror nog att ditt IQ är högre än 130 om du bara hittade testet å kunde prova...

Nej jag har ju redan avslutat min kommentar få nu bara se vart den hamnar....klick

Rantamor sa...

Ha...jag lyckades...

Olga T sa...

Ha,ha! Har gjort lite mensa-testfrågor men jag blir så stressad. Vet några som är medlemmar. Jag tror dock på en kombination av IQ och EQ. Se är det ju så vad man nu har begåvats med kan man ju inte hjälpa även om vissa saker går att träna upp så har man mycket med sej från början. Spelar roll?
Jag gjorde personlighetstestet:))
Har du läst om Shannara?

Viktkamp sa...

tyckte den lampan va coool =)

Kicki sa...

Personlighetstestet verkar kul:) Märklig lampa!

Susanne sa...

Hihihi, tystlåten??? Nja... ;)
Tror att jag vet Mensakollegan är och trot´t eller ej, så är h*n kanontrevlig och pratar rätt mycket.

Osloskånskan sa...

Jag har precis köpt en liknande lampa, är den här från Indien?

Ellis sa...

Haha jag tycker sällan de där stämmer in på mig när jag gör sådana tester :D

De gör mig så hemsk !! hahahaha

Lennart sa...

Vilken intressant och skön lampa, den skulle jag kunna tänka mig att köpa. Den skulle passa bra på byrån i sovrummet, skulle se mycket bättre ut än den trista och intetsägande sak som står där nu.