torsdag 29 februari 2024

Tråktorsdag

En rolig Doodle för att uppmärksamma skottåret.



Världens tråkigaste bilfärger förutom min Frans till vänster och "Den lilla röda" till höger;-) Men nu har vi fått en ny blå Lexus på parkeringen.

Börjar bli så trött på alla mäklare som ringer och erbjuder "en kostnadsfri värdering av lägenheten". MOHV är senaste tillskottet i det gänget. Ser inte relevansen mellan rovdjuret och företagsnamnet.

Att 2024 är ett skottår har ju knappast undgått någon. Idag 29 februari är skottdagen. Tänk att vara född just på en skottdag och bara kunna fira sin födelsedag var fjärde år. Och om ni är intresserade av lite mer information om skottår och skottdagar är det bara att läsa vidare. Nej, jag har inte använt AI idag. Kommer inte göra det för mina texter i framtiden heller;-) Men texten är så tråkig att det kunde ha varit AI som sammanställt den;-)

24 februari
I Sverige inföll skottdagen länge den 24 februari, men sedan 2000 är det den 29 februari som i kalendern står upptagen som skottdagen. En fördel med det är att namnsdagar inte förskjuts.

"Leaper"
Skottår betyder "leap year" på engelska. Och råkar man ha haft otur att bli född just den 29 februari kallas man för ”leapling” eller ”leaper”. Vad kallar man leapers i Sverige? Skottisar eller;-)

“Riktigt” skottår
Vad är då ett riktigt skottår? Regeln är att om året kan delas med 100 men inte med 400 så skipper man skottåret. Exempelvis var året 2000 et riktigt skottår,  medan åren 1700, 1800, och 1900 inte var skottår. ?????? Är det bara jag som inte förstår den förklaringen...

Det var väl tillräckligt med tråkig info som jag hörde på BBC idag;-)

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Bilderna #2 och #3 har ingenting med inlägget att göra. Men de är verkligen tråkiga;-) DS.

14 kommentarer:

LillaSyster sa...

Det var en gullig bild hos Google idag =)
Skottdag eller inte,här har det varit en helt vanlig torsdag. Kram

femfemman sa...

Och inte hade ICAs administratörer koll på den extra dagen. Lite skrattretande svagt!

Äventyret framtiden sa...

Uffe berättade för mig för en liten stund sedan om en kvinna som var född på skottdagen, alltså 29 februari och som själv fick barn en skottdag. Ovanligt minst sagt. Unikt.

Du får kontra dessa mäklare med att du tar betalt för varje gång de ringer..förstår att du ledsnar.

Susjos sa...

Har just messat svärdottern att hon kan passa på att fria idag till vår son, som kvinnor med fördel visst kan göra på skottdagen, haha!

Bilparkeringens blåa Lexus lyser ju ändå upp denna torsdag, och visst sken väl solen lite idag medans jag sov?
Ha det gott!
Kram!

Hannas krypin sa...

Hehe, tyckte inte att det var tråkigt.... Inser att jag har väldigt dålig koll på skottåret..... :-P Testat AI och AI:s texter brukar vara fulla med klichéer och puttinutt gulligull. Syns på mils håll för ingen skriver på det där sättet.... 0

KajsaLisa sa...

Men du kan ju njuta av en snöfri parkering. Håller med MOVH var tråkigt.

Lillian "sognafaret" sa...

he he det er noe merkelig med disse skuddårene.

Klimakteriehäxan sa...

Gillade också dagens doodle - tycker de ofta är väldigt fyndiga!
Hörde på radio att Ica på nåt mystiskt vis hade missat den 29 februari i sina datorer och det blev visst lite krångligt - fattar inte hur sånt kan hända????

Ditte sa...

God sen kväll!
Har varit ute på trevligheter men varvar ner med att titta in hos dig.
Kul med din uppiggande doodle denna skottdag- Kanske hade ICA behövt lite uppiggande idag. Tydligen missat att det var just skottdagen-
Ja, bilfärgerna var då inte så muntra så fint att en blå variant dök upp.
Kul även med några röda varianter. Och din Frans är ju fin.
Kul med lite skott info. Bra att bli påmind och när jag läste kom jag ihåg och lite mindes jag även på egen hand.
Natti, natti!

Annika sa...

Ja fast ändå rätt fint, gillar ju att det är barmark tills jag kommer :-)
Jag hoppas på en solig mars med just barmark. Du tror väl inte det är sant att JAG skriver så. MEN nu är vintern över och den behöver inte återkomma förrän i december.
Trevligt att Frans står där på parkeringen.
Såg en galet kul reel på Insta om just skottdagen, en som skulle se till att gifta sig den 29 feb så att han bara skulle behöva uppmärksamma bröllopsdagen vart fjärde år. HAHA. Nej, men den var kul, hehe.

Snart är jag i din stad, BP!
Ha det sååå fint så hörs vi på bloggarna igen i början av april <3

nalta norrland sa...

Missade att Du bloggade igår, kan berott på att jag kraschade och tappade lusten…
Nåväl Dina bilder begriper jag men inte texten 😞 har hört många förklaringar på varför det blir en extradag vart fjärde år och varje varje gång tänker jag.. kul om 24 december plötsligt är på sommaren.
Ha en fin fredag 👋

Guldkryckan sa...

Skottåret kostade mig 72 spänn, mitt gamla årskort gick ut den 28, mitt nya årskort startade den 1 mars.
Har skrivit in i min almanacka att sjukskriva mig den veckan 2028...i ren protest. ;)

Ha det bäst nu Bp.

Mias Mix sa...

Ja tänk att det finns så många vita och svarta bilar, och gråa. Min man älskar färger som du vet så våra bilar är nästan alltid i någon färg. En gång hade han vit kommer jag ihåg. Just nu har vi en blå elbil.
Har aldrig hört talas om den mäklarfirman och fattar heller inte sambandet med puman/jaguaren eller vad det är.
Skottdagen är bättre nu den 29:e istället för 24:e tycker jag som heter Maria. Och föddes på skottdagen gjorde ju lilla Charles, som inte är så liten längre. Han fyllde 8 år igår, eller 2 år som vi retar honom för :)

Anni sa...

Anmäl ditt telefonnummer till Nix telefonregister! Skulle du sedan få samtal är det bara att fråga hur seriösa de är eftersom de inte bryr sig om registret.

Lite skönt är det att jag alltid har namnsdag den 28 februari numera, den var lite hattigt tidigare. Träffade nyss grannen som är född just den 29 februari, men hon hade inte sett mitt grattis.