lördag 24 februari 2024

Hoppa på tåget: ”Is”¨



Ishäckar har en väldigt begränsad livslängd. Står dom på en balkong i söderläge lär man sig den hårda vägen att ta in dom när temperaturen ligger runt noll och solen ligger på. Om man glömmer ta in dom får man spendera åtskilliga timmar med att skura balkonggolvet. Curry och gurkmeja är inte lätt att få bort från golvet kan jag säga. I diskhon tar det cirka två timmar för häckarna att tina bort.


 
För två veckor sedan valde tågföraren Åke ordet ”snö”. Då grävde jag i arkivet och visade er några läckra häckar gjorda av snö här. Även idag letar jag i bildarkivet och hittar samma motiv, fast som isskulpturer. Enjoy!

Ishäckar
Visst är de läckra mina ishäckar! De gula innehåller curry och gurkmeja. De gröna häckarna består av vatten (såklart) och färgades med Festis Kaktus Lime. Limegrön är ju min favo färg och jag minns att maken konstaterade då att häckarna var ”very lickable”, speciellt den kvinnliga;-) Ja, han gillade ju glass/isglass:-)

Formar
Både snö- och ishäckarna är gjutna i former som jag kom över/fick här. Ursprungshäckarna var gjorda i betong. Jag äger två par och jag älskar dom:-)

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält-)

Karin har uppfunnit temat "Hoppa på tåget".

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Du har nog dagens mest originella tolkning av is och den är helt underbar! Ha det bäst, så ses vi imorgon på skyltsöndag=) kram

En vanlig man sa...

Haha... ett ganska typiskt BP-inlägg. Inga betonghäckar i alla fall denna gången. :-)

Äventyret framtiden sa...

Iskalla rumpor minsann. Kul..och fint att du beskriver tillverkningen av dem också.
Ses i morgon på skyltsöndagen!

Susjos sa...

Sååå snygga!!! Var tvungen att kolla in länken också :-)
Så snyggt jobbat med dagens tema, mycket roligare än min is på Brunnsviken, haha!
Ha en fin (mello)kväll!
Kram

Hannele sa...

is har jag sällan i drinkar, gillar att åka skridskor på is, gärna på havet om det går, gör islyktor om vädret tillåter

Guldkryckan sa...

Riktigt häftigt detta tycker jag, ska ta och kika på den länken jag med.
Här har vi endast is i mitt vatten, vatten ska vara iskallt tycker jag.
Skridskor åker kidzen på skolan men jag håller mig till att knyta deras skridskor vid behov. 😃
Nästa gång blir på fredag, får stretcha lite fram till dess så jag orkar knyta.

Sv: Citron, paprika, äpple och en massa rimmat fläsk, mums filibabba. 🙏

Ha en fin kväll Bp.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Ohh.. du bjuder upp häckar även i IS.. inte illa.. Tanken var att färga med karmellfärg och göra hjärtan med.. men det gick inte som jag önskade.. en det gick med dom andra iaf..

Roligt att fler än jag exprimenterat med IS - Snyggt jobbat BP!

HA en fin helg! :)

nalta norrland sa...

Kall om arslet 😶
Bra tolkning

Paula sa...

Väldigt gulliga och läckra häckar må jag säga. Dessutom i fina färger! Önskar min egen häck var gjord av is för då skulle den krympa lite nu när våren nalkas..men det lär ju inte hända. Men jag får väl börja med stavgång och hoppas på det bästa.
Härlig tolkning!

Ditte sa...

Verkligen imponerande! Vad du kan! Så häftiga. Curry och gurkmeja kan alltså användas till mer än kryddor. Så kreativt! Tack för att du visar.
Den limegröna var också så läcker.
Synd bara att de tinade bort och kan förstå att det var knepigt att få bort färgen från balkonggolvet.
Har sett dina betonghäckar och visst är de älskvärda. Gillar dem skarpt.

Klimakteriehäxan sa...

"Very lickable!" Jojo!
Hellre en ishäck på balkongen än en kall rumpa på promenaden.

femfemman sa...

Väldigt fina! Kan säkert inbjuda till lickning..Kul att se att is kan göras till något positivt! God söndag!

Åke sa...

Jag står med stadiga fötter och stöttar upp bakom din bortgångne make. Superläckert :)

Åke sa...

Tack för länken såklart :)

Carita Liljendahl sa...

Dom där häckarna är fina, och extra läckra som färgade is-skulpturer!

christian sa...

Det är ändå lite anmärkningsvärt att du ägna en å annan vintrig sysselsättning tid, jag menar med tanke på din inställning till den årstiden.... ;)

byblixtra sa...

Så fina snö- och ishäckar. Kan tro att det var besvärligt att få bort curry och gurkmeja från balkonggolvet.