tisdag 6 februari 2024

En väderapp med medkänsla



Nästan alla har ju mobiler, läsplattor, laptops och/eller stationära datorer nuförtiden. Där finns det en uppsjö av väderappar att tillgå. Rätt underhållande läsning, då man varje gång får ny och absolut inte överensstämmande väderinfo. Väderapparna är aldrig överens. Sedan går det ju såklart att även följa vädret på tv hos svt och/eller tv4 för att inte prata om BBC.

”Spoilt for choice”
”Spoilt for choice” eller i valet av kvalet. Beror på hur man ser på saken hos smhi.se eller yr.no till exempel. Om ni vill ha skoj och några goda skratt men garanterat opålitliga väderprognoser kan jag rekommendera MSN:s egen vädertjänst. Fel varenda gång. Jag lovar. 

Framförhållning
Det man inte kan ta ifrån tjänsten är att den har framförhållning. Den vet minst en vecka i förväg exakt hur vädret kommer att bli och hur många centimeter snö som kommer drabba oss. Msn:s irl-väder är som sagt alltid fel.

Medkänsla
Om han (för det måste vara en han;-) tror att datoranvändaren mentalt inte klarar av exempelvis 17 minusgrader lindar han in det som "Kallt väder". Och om det mot förväntan är plusgrader någon gång ser han till att vi snabbt kommer ned på jorden igen, för det "Känns kallare".

Trött?!
Vid midnatt börjar han tröttna och vill ha lite roligt. Då lovar han en "Kommande vinst". Gulligt, eller hur;-)

PS. Ni som har en Apple-dator/iPad, hur har ni det på väderfronten? DS.

9 kommentarer:

LillaSyster sa...

Det blir vad väder det blir......just nu vräker snön ner, inget jag har beställt, suck.
(Använder mig mest av smhi och yr)

Susjos sa...

Ja, väder-apparna är alltid olika! Har SMHI appen och Iphones egna väderapp, där brukar de skriva att "vinden gör att det känns kallare" och en siffra på hur kallt.
Kollar inte vädret på datorn eller Ipad:en?
Ett är säkert, än så är det vinter..suck!
Ha en fin kväll, jag ska ta bilen till jobbet.
Kram

nalta norrland sa...

Har samma lika som Susjos, kollar sällan väderapp… vi har en digitaltermometer i hallen som visar temperatur, luftfuktighet och kanske nånting mer och utegivaren på värmepumpen visar ju även den vilken temperatur det är… mer behöver jag inte.
J brukar kolla SMHI om och hur mycket det ska snöa.
Idag blev vi bjudna på middag hos min mor. Du slipper se min tallrik 😅

femfemman sa...

Växlar mellan SMHI och Yr. Litar på drn som känns snällast. Men idag blev det ändå en massa snö.

Ditte sa...

Har YR, SMHI, Sjöväderprognosen, "väder" och kustväder(kommer från sjöräddningen)
MSN har jag inte och lika bra det. Sen blir ju vädret som det blir, men en prognos får en ju.

Hannas krypin sa...

Man kan aldrig lita på väderapparna men lite kul är det att se deras prognoser. Min dator brukar faktiskt ha skapligt bra koll på läget ändå.

Åke sa...

Ser ut att vara en bra APP:) Jag brukar säga om man ska åka någonstans och någon säger att det ska regna. Byt APP säger jag då ;) Jag sa så till grannen Thomas när vi skulle ut på några ö:ar förra våren... han vred på sig och sa just detta med regn, och vipps så bytte jag APP och min visade inte regn förens 14:00 och då traskade vi in på gårdarna hemma. Ja du hade ju rätt svarade han, tur vi gick :)

Anki sa...

Jag brukar oftast kolla vädret på YR, ibland SMHI ... telefonapparna visar oftast olika väder, så man får välja vilken man ska tro på ...
Här har snöat sen igår kväll ... skitväder!

Hanneles bokparadis sa...

Perfekt väderleksrapport, vi har fått två centimeter snö, allt vitt och ljust 🙂