fredag 2 februari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag” – ”Bekvämt”



Färgsprakande
Ovan ser ni en av mina absoluta favvo tavlor i lägenheten. Den hänger i en svart lådram (16x16 cm) i köket och är målat på glas. Konstnär: Sandra Stéen.

Fem en fredag
1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
Pass.

2. När är du som mest bekväm?
När jag behärskar ett ämne och vet vad jag pratar om.

3. Vilken typ av kläder går du i hemma?
Jeans, t-shirt, hoodie. Ibland mysbyxor. Lila tofflor.

4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
Varmt och kallt vatten, elektricitet, hiss och tvättstuga i huset. Samt bilen såklart:-)

5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?
Vid "olyckor", till exempel när en person ”bara” faller ihop och jag varken vågar, kan eller vill göra något. Ringer omedelbart 112 förstås.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

18 kommentarer:

femfemman sa...

Häftig tavla. Skulle kunna tänka mig att byta utdelning gamla kopparbunkarna i köket mot något liknande. Vore ett lyft!
Kan hålla med dej till största delen vad det gäller frågorna. Fast bekvämlighetszonen, den klev jag definitivt ur i går, då jag duschade med en massa andra damer. Gick ju bra. Jag blev ren.

Annika sa...

ja vilken tavla. Gillar den också.
Den är en färgklick i ditt kök. Gillar att den är målad på glas. Coolt.

Kan hålla med om alla dina svar.

Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

haha, vilken galen tavla 🙂
jag behärskar trädgård och lite böcker 📚

Susjos sa...

Verkligen en cool tavla!
Visst är det mycket man uppskattar vad gäller bekvämlighet, hissen var det första jag tänkte på!
Ha en fin fredagkväll ,själv ska jag jobba..men i morgon börjar äntligen lite glitter och glamour!
Kram!

LillaSyster sa...

Vilken underbar tavla du har=) Förstår att du gillar den. Tack för det fina spraket och länken! Punkt nr 4 vill man inte vara utan. Ha nu en skön kväll. Kram

Monica sa...

Bilen är min favorit nästan ett måste här ute.
Mysbrallor är bra hundkläder.
Vill kunna neka alla vilket man kan på många sidor.
Just nu är rutan borta men den kommer nog tillbaka.
Är den borta i morgon skriver jag några rader.
Ha det bra :-)

nalta norrland sa...

Cool tavla 🤩
Att kliva ur sin bekvämlingszon kan vara bra 😅 även om det just precis då kan kännas som ett straff.

Äventyret framtiden sa...

Det konstverket är en höjdare 👌

Mrs Calloway sa...

jättefin tavla! många faciliteter som vi tar för givna är inte alls självklara för alla. en blir ju lite förlamad när folk bara faller ihop men det är nog klokt att ringa 112 på en gång. lila tofflor låter fint. jag har raggsockor i rött, grönt och vintervitt med guldtråd som min systerdotter stickat

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Vilken härlig färgglad tavla du har i köket! :)

Kluriga frågor ni har att svara på.. ;)

Trevlig helg! Kram

Ditte sa...

Vilken härlig målning! Så läcker! Och passar perfekt in på denna färgglada fredag. Spännande att den är målad på glas ohc gör sig fantastiskt bra i en svart lådram.
Har givetvis läst dina svar denna fredag. Och visst känner jag igen mig i en del av dina svar.
Och detta med att ha det bekvämt ädr en bor är ju fantastiskt. Tänkte extra på det när maken för en tid sedan blev livshotande dålig. Rejäl hiss där en bår får plats, nära till Södersjukhuset och att ambulansen har kort tid hit. Kan vara livsavgörande faktorer.
Att ringa 112 är ju nog så viktigt och är en bekväm med det så kan det vara livsviktigt.

Hannas krypin sa...

Vilken häftig tavla. Jag har teoeretisk kunskap kring vad jag ska göra om någon faller ihop men jag har aldrig varit med om ett hjärtstopp så har ingen aning om hur jag reagerar när det väl händer. Har alltid varit ledig när det hänt på mitt jobb.

Guldkryckan sa...

Cool tavla, som ungarna hade uttryck det, så även jag ;)

Bekvämlighet i vardagen där var ju klockrent, fast här har vi tvättmaskin i lägenheten, blev en liten hyreshöjning för det, det var det banne mig värt.

Tillönskar dig en fin lördag nu Bp.

Paula sa...

Att försöka förklara något man inte själv begriper håller ju inte, då blir det bara svammel. Jag trivdes bra som kursledare på banken under många år, att få lära ut det jag själv var bra på. Men min bekvämlighetszon idag är att jag undviker folkmassor, trängsel, både på bussar och utomhus. Jag skulle också vara som fallen från skyarna om någon plötsligt säckade ihop framför mig. Någon livräddning kan jag inte utföra, tyvärr, skulle inte våga försöka heller.
Den där tavlan är bara för häftig, kan titta på den hur länge som helst!

it_is/Anette sa...

Kul att läsa dina svar på veckan fem en fredag. Jag valde också bilen som bekvämlighet högst upp på listan, för när man tänker efter finns det ganska många saker dom gör våran vardag bekväm.
Situationer där det sker en olycka, det är helt klart inte bekväma tillfällen.
Ha en fin lördag

Carita Liljendahl sa...

Helt underbart glaskonstverk, sådant kunde jag ha hemma. Nu får jag ändå inte upp tavlor hos mig, eftersom jag inte äger en borr och så vill jag inte heller lämna spår här på väggarna som jag måste täcka själv den dag jag flyttar ut.
Var konstverket dyrt? Ser exklusivt ut i alla fall!

Det där med varmvatten och elektricitet är det många som tagit upp, även jag.
Intressant svar även på fråga nummer fem!

Klimakteriehäxan sa...

Underbar tavla, den blir man glad av!
Och än en gång tänker jag som jag brukar, nästan varje Skykltsöndag: borde verkligen göra en utflykt till Täby C.

Klimakteriehäxan sa...

Där blev det lite fel.