fredag 16 februari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 7 – Spretigt

Färgsprakande
Nespressos "rörväggar" är alltid färgsprakande. Tyvärr har man byggt om butiken i Täby Centrum. Nu kan man bara fota delar av väggarna, då man ställt en serveringsbar framför. Förut var det förbjudet att fota i Nespressobutiker. Har dock aldrig brytt mig om förbudet, och som ni ser tänker jag inte börja nu heller;-)



1. Vilken skiva kan du lyssna på repeat?
Tina Turner ”The Best”. Min fotbollstränare spelade in refrängen på kassettband åt mig en gång i tiden. Gulligt, va’!?

2. Vad är något äckligt som hänt dig på restaurang?
En snigel i en sallad.

3. Vad vill du uppleva innan du dör?
Har nog upplevt det jag vill, men en långresa till Japan som ”avslutning” skulle inte sitta fel.

4. Vilken är den bästa sitcomen?
Vågar jag säga att jag aldrig tittat på en sitcom, varken en svensk, engelsk eller amerikansk. Oooops.

5. Vilka tre appar i telefonen använder du mest?
Väderappen, Bankid/Swish och Safari (Apple:s egen Google).

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

20 kommentarer:

nalta norrland sa...

Sitcom = situatiobskomedi går bort alla dar i veckan då jag inte begriper mig på sånt, jag gillar inte Robert Gustafsson elker Killinggänget eller nått sånt, då tittar jag lika gärna på snön som faller eller tvätten som snurrar i tvättmaskinen 😅
Jo yes jag är Nalta Eljest 🫠
Jag har inte Swish 🤭

Hanneles bokparadis sa...

på 1970-talet åt jag sniglar 🐌 i vitlökssmör… Japan är jag lite nyfiken på.

Äventyret framtiden sa...

Där fick du flera färger i en och samma bild! Bra jobbat!
Sniglar i vitlökssmör är gott men sniglar i sallatsblad ska man helst inte bli serverad.
Jag har en vän som är på väg till Japan nu i dagarna och han är helt lyrisk, har varit där tidigare och vill dit igen och igen...

Linköping sa...

Tack för länken och tack för det fina spraket av det godaste kaffet! Det är du och Ama som levererat bilder från den butiken =) Ha en bra kväll! Kram

Anki sa...

Många färger där på Nespressokapslarna. mina kapslar med Nespresso Vertuo ligger i svarta förpackningar ... lite dystert.
Jag gillar inte heller sitcoms!
Svar: Du får googla på Google-tv - jag är inte rätt person att förklara. :)

femfemman sa...

Det där ned sitcom har jag inget till övers för. Avskyr pålagda skratt, dessutom.
Bohemian Rhapsody. Den kan nog gå många gånger i följd...Eller Life om March

Guldkryckan sa...

Förbud är ju ofta till för att brytas av sådana som dig och mig. 😉
Undrar varför man inte fick fota i en sådan butik?
Systembolaget kan jag ju förstå men annars har jag inte en aning.

Ha nu en fin kväll Bp. 🙏

Hannas krypin sa...

Kan verkligen tänka mig dig ignorera förbudet, du känns inte som en person som dansar efter någon annans pipa. Håller helt med om Tina Turner. Grymt bra artist och för alltid ihågkommen.

Susjos sa...

Vilken snygg färgglad bild du smygfotade! Bra där!
Tina Turner och "Simply the best" är ju så bra!
Japan , jag följer gärna med!
Ha en fin kväll.
Kram!

Ditte sa...

Snygg och färgglad bild- Och det finns ju ingen anledning att en inte ska få fota i denna butik. Hade inte heller brytt mig.
Kul att läsa dina svar.
Och vad gäller Tina Turner är det en favorit. Kommer alltid att minnas när jag såg henne i Vegas på 90-talet. Helt fantastiskt.
Vad gäller en snigel i salladen skulle jag också ogilla det.
Ja, innan jag dör... Har nog upplevt det mesta . Men en långresa till Japan och en rejäl tur i södra Afrika skulle jag gärna göra. Även en tur till Sri Lanka men döttrar och barnbarnen och andra i familjen. Döttrarna är ju födda där.
Trevlig kväll.

Paula sa...

Har aldrig druckit Nespresso och har ingen sådan maskin...förstås. gammalt hederligt bryggkaffe gäller hos mig. Har du aldrig tittat på Albert och Herbert, det var ju en sitcom som hette duga! Snigel i sallad, är ju perfekt då får man protein på köpet, hihi
Jag hänger på din långresa, det skulle vara en upplevelse, både för dig och mig!

Mrs Calloway sa...

Tina Turner var helt fantastisk! himla bra idé att åka till Japan. jag tillstyrker. har du åkt dit en gång kommer du att vilja åka dit igen.hela tiden!

Klimakteriehäxan sa...

Själv använder jag inte Nespresso, men du har rätt; deras butiker och inredningar är läckra! Och det var Tina T också! Himla fin gest av din tränare, verkligen!

Marita sa...

Var tvungen att googla på sitcom aldrig hört just det ordet förut. Men visst finns det bra sådana. En Favvo är "Skenet bedrar", "Mr Been" är några "Albert& Herbert" är en klassiker. Tina såg vi på"Globen" sist hon var här säger bara wow inte en tråkig stund en sekund.

Tony sa...

Tina Turner var alltid bra. Gillade Ike & Tina fartfyllda LP, men sedan fick man ju reda på vilken skitstövel Ike var. Var ju bra att hon visade att hon var lika bra utan honom.

Min son hade den drömmen om Japan nån gång efter sina fyllda 20, lärde sig lite japanska under några månader. Så han och två kompisar satte sig på flyget från Landvetter och tog den långa flygresan. De tillbringade nästan längre tid i flygplanen än på marken i Japan om jag säger så. Men nu hade han har varit i Japan, det var det viktigaste. :-)

Anni sa...

Jag skulle inte vilja få en snigel i salladen, men å andra sidan betyder det ju att den är obesprutad. Kanske att restaurangen kan skölja maten lite bättre ...
Det där kaffet ser ur att vara utrymmeskrävande, undrar vad butikshyran är per färg? Men det är klart, kunderna får betala.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färger på Nespresso`s rörväggar. Har aldrig sett detta tidigare, så där blev man en erfarenhet rikare!

Trevlig helg! :)

Carita Liljendahl sa...

Så konstigt med fotoförbud. Minns då jag fotade på Systembolaget 1998 i Täby, det var litet då - för att nytt större skulle byggas - och fanns vid en av ingångarna. Kan ändå lite förstå att man inte får fota där så att människor syns. Men på allmänna platser brukar man få ta bilder. Bra att du är modig!

Kollade sitcom och förstår att det är olika serier? Men sitcom betyder också situationskomik, så jag hakade på det.

christian sa...

Underbart färgglatt foto!
Låten "The Best" gjorde jag en powerpoint till å spelade upp för bästa dottern på hennes bröllop....

Kina sa...

Tina Turner är/var ju helt underbar.
Det finns väl dom som äter snigelsallad, men inte med levande sniglar vad jag kan förstå. Själv vill jag varken äta döda eller levande!
Japanresan skulle jag gärna göra också.
Tittade du inte på sitcomserier i yngre dar heller? Jag kan ju, mer och mer, tycka att det är jobbigt att följa olika serier som går. Nästan lika jobbigt som alla dessa appar. Men båda delarna kan man ju som tur är avstå ifrån! Hoppas helgen varit bra!