söndag 11 februari 2024

Skyltsöndag #457

Dagens Skyltsöndag har en röd tråd, en riktigt rolig sådan kan jag tycka. Inte bara för att jag olovligen tagit bilderna inne på Systembolaget, utan för att jag fångat ölburkar vars innehåll visserligen är öl, men inte den öl som jag är uppväxt med;-) Enjoy!

Åkersberga är en del av Österåkers kommun. Där i lilla Båtstorp har det uppstått ett bryggeri som heter Åkersberga bryggeri. Där bryggs det bland annat "Berga Stout".

Radio the Mothership - double IPA, 8,5%. Ölet är långrest. Bryggeriet Collective Arts finns nämligen i Ontario, Kanada.

Finn ett fel! Hop Notch är ett fyndigt namn (top notch betyder toppklass på svenska) Så Hop Notch är en toppklass öl som får dig att hoppa:-) Även den ölen bryggs i en grannort till Täby -  Vaxholm. Deras logotyp och färgglada hemsida är "Top notch" dom också. Grape Diem är inte en grapefruktsläsk utan en öl som tillverkas av samma bryggeri. Även det namnet är riktigt fyndigt: carpe diem - fånga dagen - med en öl som smakar grapefrukt. Varför inte;-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

18 kommentarer:

LillaSyster sa...

Så busig du varit =)
Inga ölsorter jag kännerigen.
Ha en bra kväll!

nalta norrland sa...

Vi har tydligen valt samma lika inriktning idag 😅

Äventyret framtiden sa...

Från det här inlägget behöver man sannerligen inte gå törstig...nu en gång till från början till slut..
Bra skyltat i mitt tycke!
Ha en fin kväll!

Guldkryckan sa...

Var nere i förrgår för uppsökning av malt till frugans ena grabb vi var på middag hos idag. Jösses va mycket nya ölsorter det kommit sen egna bryggerier tilläts.
Olovligt tagna fotografier på ett systembolag smäller högst tycker jag, bravo. ;)

Ha nu en fin avslutning på helgen.

Klimakteriehäxan sa...

Öl som smakar grapefrukt??????????????

Gunnel sa...

Jag är ingen ölälskare men burkarna är kul.....speciellt Carpe Diem

byblixtra sa...

Kul med många lokalproducerade ölsorter numera för de som gilla öl. :-) Roliga namn och nya smaker på ölen. Grape Diem hade en pigg etikett.

Susjos sa...

Vilken härlig skyltning, och vilka underbara namn dessa ölsorter har fått!
Kram från en trött mellofirare!

femfemman sa...

Gillar din "olydnad". Grapefruktsölen skulle jag gärna smaka. Får kolla ölutbudet i Ulricehamns systembolag! Brukar vara ganska bra.

KajsaLisa sa...

Okej, Täby och Vaxholm också. Jag har hört ett rykte om att det skall finnas ett kvarter på Söder som inte har något mikrobryggeri, men jag tror inte det är sant :)
Måste testa Grape Diem även om den var dyr.
Länkar upp dig nu

Hannas krypin sa...

Kul med smygfotade ölbilder. Jag är verkligen ingen öldrickare men den där med grapefrukt ser trevlig ut. Burken ser mer ut som läsk än öl.

christian sa...

Det var en oväntad å överraskande skyltning....men är det förbjudet att fota på Gröna skylten?!?
Det börjar bli samma med öl som med mineralvatten, femtielvatusen nya smaker för att locka kunderna å priserna var ju inte direkt inbjudande, annars hade Grape Diem varit lockande....

Ha en bra vecka!

Tony sa...

Trevligt inlägg. Det finns så mycket ölsorter nu för tiden. 8.5% är dock lite för mycket för min smak.

Anki sa...

En del spännande ölsorter ... kul att du trotsar förbudet.

Ditte sa...

Vilken häftig skyltsöndag! Och så roligt med öl som tema- Absolut helt andra sorter än de jag växt upp med också. Åkersberga ölen kände jag till men de övriga inte alls.
Ska absolut titta på Systemet nästa gång efter dessa.

Paula sa...

Vilka fyndiga reklammakare som varit i farten! Sånt gillas skarpt! Dessutom gillar jag grape diems glada burk. Jag förvånas alltid över mångfalden av små lokala bryggeriers ölsorter på Systemet. Fyndigt av dig BP, ingen kassör som frågade vad du sysslade med?

Anni sa...

Stout och IPA om jag får välja. Tror jag ska be väninnan i Åkersberga att handla lite åt mig, för de där ser ju spännande ut. Och så vill jag gärna stödja lokala och så bryggerier. Men Grape Diem avstår jag nog, trots det lyckade namnet.

Carita Liljendahl sa...

Ligger Åkersberga helt tätt intill Täby eller minns jag fel?
Jag tycker att vi var där en gång och spelade biljard på en bar. Där fanns egen tågstation men det var inte långt borta från Marknadsvägen där jag bodde.
Jag dricker så gott som aldrig öl, men jag tycker det är fint att det finns små lokala bryggerier. Vi har Malmgård här i Pernå, Lovisa.