fredag 23 februari 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: vecka 8 - Hipp hurra


Färgsprakande
Hade tagit bild av en färgglad ”sak” i en annars väldig trist miljö under veckan. Men så sken solen idag och det var hela 6 grader varmt, vilket är lika med 18 grader på balkongen. Då tyckte jag att det var roligare med de färgsprakande ”prylarna” på mitt balkongbord. Det sena frukostkaffet till vänster fick också vara med. 

Fem en fredag
1. Blir du visare med åren?
Om visdom betyder ”att veta exakt vad som ska göras, varför man ska göra det, hur och när man ska göra det, och vad som kommer att hända när det är gjort”, då är svaret på frågan nej. Men vis av erfarenhet blir man nog med åren…

2. Hur firar du din födelsedag?
Slutade fira födelsedagar när jag var 50. För sannolikheten att kunna bli dubbelt så gammal efter femtio är obefintlig;-)

3. Vad skulle du önska idag om du blåste ut ljusen på tårtan?
Att mitt ryggelände skulle trollas bort lika fort som det gick att blåsa ut ljusen på tårtan.

4. Har du någonsin haft en dålig födelsedag?
Inte som jag kan minnas.

5. Är du bra på presenter till andra?
Det sägs att jag är duktig på att välja personliga presenter. Hoppas det stämmer.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

14 kommentarer:

Paula sa...

Ja fy bubbland för din onda rygg! Finns det verkligen ingenting som hjälper, kan man inte heller operera? Så trist att du ska ha så stora besvär att det påverkar din vardag och ja hela livet! Krämpor kan man ju ha när de är hanterbara men tycker du nog nått gränsen för det...
Jag firar inte heller, har aldrig varit mycket för att fira, fick inte med sånt hemifrån. Man fick ett grattis och paket och så var det bra. Yngsta generationen i familjen, Noelle o Co dom blir firade minsann. Och de får nog fler minnen med sig i bagaget.
Min termometer stod på fem plusgrader idag, men med stark blåst och regn var det inte kul ändå...

femfemman sa...

Känner med dej och din dåliga rygg. Har en tråkig en själv, men den håller dig lugn om jag tar det lugnt... eller tränar.
Ingrn sol i sikte här. Regn och blåst. Men för ovanlighetens skull har jag hållit mej inomhus.
Födelsedag? Jo, jämna firas lite grann. Alla andra, inte alls.
Visste inte att man fick önska då man blåste ut ljusen!
Fast... jag tror nog inte att det är lönt. Förresten... jag har aldrig haft ljus i tårtan. Det hade man inte förr i tiden.
God kväll!

Guldkryckan sa...

Visst blir man visare med åren, på gott och ont antar jag. ;)
Är inte så förtjust i att fira min egen födelsedag heller, det är bara familjen som är så envisa.
Jag var hyfsat bra på att filura ut vad de minsta barnbarnen skulle kunna tänkas vilja ha på sina födelsedagar, men när de blev äldre så var det "kört".

Ha nu en fin kväll Bp.

LillaSyster sa...

Du är suverän på personliga presenter =)
Du har så rätt, inte troligt att man blir hundra år, men man vet aldrig. Mormor blev ju nästan hundra och farmor har ju bara några år kvar innan hon är där.....
Galet blåsigt idag- men solen den har absolut visat sig.
Tusen tack för spraket. Ha en bra kväll! Kram

Hanneles bokparadis sa...

så har jag inte definierat visdom, tänker att inte vara rädd för det okända.

Äventyret framtiden sa...

Färggrant fick du verkligen till det och vips så fanns kaktusen där också.
Ja, jag hoppas att du ska lyckas blåsa bort det onda i din rygg, jag hjälper till att blåsa från mitt håll.
Älgen är ju en väldigt passlig present som hänger här på fönstret, bl.a.

Visdom..ja, lite klokare helt enkelt.

nalta norrland sa...

Bråkiga kroppsdelar är irriterande 😠
Härligt med balkonghäng ❣️

Boklysten sa...

Jag brukar säga att jag inte blir visar men jag blir mer erfaren. Vilken bra idé, att sluta med födelsedagar! Det tar ja till mig omedelbart!

Ditte sa...

Härlig startbild! Och med mycket färg- Och så ska det ju vara dessa färgglada fredagar.
Som vanligt fint att läsa dina svar men detta med din onda rygg gör mig så ledsen- Att ha ständig smärta påverkar en på så många sätt. Jag vet och känner med dig-
Detta att bli visare. Tänker här som du gör- Vis av erfarenhet. Absolut.
Jag tror jag slutade fira stort när jag var 60 och hade en rejäl fest i Peking. Och efter det har jag firat men på mitt sätt. Ofta bortrest.
Ja, tänk om vi kunde trolla bort det onda.
Vad gäller presenter så är du ju verkligen suverän på att klura ut personliga gåvor- Så omtänksamt och fint.

Susjos sa...

Snacka om färgsprakande, precis vad vi behöver efter allt det gråa!
Visst ska man fira födelsedagar, ett år äldre och klokare för varje år som går ;-) Jag ser fram emot att fylla år och få gå i pension så småningom!
Japp, du är bra på personliga presenter ;-)

Trist med din onda rygg...önskar jag fick vara med och trolla bort det onda för dej!
Kram!!!

Mrs Calloway sa...

jag har också ett litet ryggelände som jag skulle vilja bli av med. kul kul att tänka ut personliga presenter till folk.

Åke sa...


18 grader på balkongen klart den kvalar in då :) Frukostkaffet uppdukat där vart jag riktigt avis på ;) Jag får nog vänta till närmare slutet av maj om jag inte kör på lite värme. Visare och visare med åren... får och andra svara på:) Men att jag tänker mer på före vet jag allt. Firar födelsedag kan bli som hoppsan hejsan... ja man har väl slutat fylla år :) Blåsa ut ljusen: Vet inte om jag tänkt mig något faktiskt. Min 60 års födelsedag hade jag precis skrivits ut från min plåsterkåken. Det var där min resa startade med alla blodförgiftningar, 14 tal dagar och två gånger på IVA. Som kanske nu först har tagits ur kroppen. Jag ville bara få en lugn födelsedagsmiddag ute på ett hak i skärgården med fru och barn (allt jag orkade) Jag hade längta så efter entrecote, som nu vart smaklöst det enda jag tyckte smaka var glassen till efterrätt. Därefter när jag vart mer återställd ville jag ha ett enkelt firande med middag på Märrgård med LillPlutten. Typ en månad efter.

Klimakteriehäxan sa...

Hade 20 grader på balkongen men bara en kort stund.
Hoppas din rygg blir bättre.

christian sa...

Nu är det snart vår känns det som å du ligger i startblocken som jag kan se......

Ha en fin lördag!