måndag 19 februari 2024

Glad måndag med Selfie – ”Tårar”



Ni kanske tycker att det är motsägelsefullt – en ”Glad måndag” och tårar. Det kan jag delvis hålla med om. Men jag kör kombon ändå;-)

Glad måndag med misstänkt felstavning
I fredags skickade bästisen Yvonne ett sms till sin man och bad honom köpa en ”krukros”. Maken trodde att hon stavat fel. Han kom hem med det ni ser på bilden ovan  – hahaha:-)

Selfie om tårar
1. Den boken fick mig att gråta. ”Inte utan min dotter”. (Not Without My Daughter.), Betty Mahmoody.

2. Den filmen fick mig att gråta. “Philadelphia” med Tom Hanks och Denzel Washington. 1993.

3. Den nyheten fick mig att gråta. Att Börje Salming hade fått ALS. Bara en vecka före sin bortgång, på Tidernas hockeygala den 17 november 2022 i Avicii arena i Stockholm prisades han flera gånger. Där var jag nog inte den enda som grät.

4. Den sporthändelsen fick mig att gråta. Nästan i alla fall. 35 åriga letten Andrejs Rastorgujevs silver i masstarten på skidskytte-VM igår. Han som bara stått på pallen en enda gång förut i Holmenkollen 2017. Blev väldigt besviken när jag läste att han varit avstängd för att han brutit mot dopningsreglerna i sin vistelserapportering för tre år sedan. Då blir man ju gråtfärdig på riktigt.

5. Den låten fick mig att gråta. Några nationalsånger efter en vinst i en tävling, bland annat den svenska, franska, amerikanska, den engelska samt den mäktiga ryska hymnen ”Internationalen” som inte finns längre.

6. Den kaffetåren är den bästa. En cortado.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag.

PS. Är det bara jag som tycker att man gråter lättare ju äldre man blir? DS.

16 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag gråter absolut mer nu än när jag var ung. Salming rörde oss alla till tårar, det är jag ganska säker på - denna sällsynt grymma sjuka, vilket öde! Minns också Mahmoodys bok.

Hanneles bokparadis sa...

Not Without My Daughter är en stark bok, grät också för Börje Salming. Så många sätt att dricka kaffe, behövs ordbok...

LillaSyster sa...

Grät till den boken också. Men du chockar mig på val av kaffe- är inte Cortado en väldigt söt/sockrig kopp? Jag vill inte ha något i mitt kaffe det ska vara svart......om det inte är en Irish Coffee till dessert =) ha en bra kväll, jag måste nog tina upp i duschen efter en regnig och blöt promenad hem. Kram

Monica sa...

Kul att se ölen från mina hemtrakter
bor ju nästan granne med bryggeriet.
Semlor köper vi hos lilla ICA handlaren
som gör dom själv, helt fantastiskt goda.
Grät nog en skvätt när jag såg filmen
Purpurfärgen.
Lejonet var den sötaste maskoten.
Är nog unik men vågar vägra appar :)
Vilka söta Alla Hjärtans grisar dom vill
jag ha.
I vinter har det inte rådit någon brist
på snö, har nog aldrig skottat så mycket
på alla 27 år som vi bott här.

nalta norrland sa...

Börja Salming, ja då var det svårt att inte gråta.
Eländet i Gaza, att Israel ska mosa Palestina liksom kriget i Ukraina gör mig ledsen och upprörd.
Inte utan min dotter.., boken var bra, filmen sämre.
Kaffe, kokkaffe, svart som synden ☺️

Nytt dagens på båda ställena 😜

Ditte sa...

Vilken fin krokus. Men nog låg jag glatt åt felköpet. En bra inledning på en glad måndag.
Fint att läsa dina svar på frågorna. Funderade också och nog så svårt att bara ta en sak.
Dina svar på 1,2,3 och 6 skulle kunna vara mina. Delvis också nr. 4.
Och lätt för att gråta det kan jag absolut ha. I olika sammanhang.
Tänkte på bok och hamnade där också och med gråten nära till hands i första kapitlet/inledningen av boken som Thomas Tynande skrev. Boken där pappa har huvudrollen- Grät när jag upplevde detta (efteråt) och även när jag läste i boken. Pappa hade ju då Alzheimer och hade drömt och trott att han åter var vid invasionen i Normandie och alla döda kroppar som flöt runt och där han försökte rädda så många som möjligt.

femfemman sa...

Inte utan min dotter, ja, den berör. Troligt att jag tårar föll då jag läste den.
Kul att med oväntade medaljörer. Det blir jag glad av. Men inte rörd.
Om jag fick hälften mjölk och hälften kaffe i min mugg, så skulle jag bli gråtfärdig. Av besvikelse. I min värld är kaffe svart. Eller en Irish!
God kväll!

Anki sa...

Håller helt med dig om boken - har samma svar på den frågan. Jag har väldigt lätt till tårar numer ... ibland alldeles för lätt.

Svar: Ingen av sköldpaddorna verkar intresserade att gå i vinterdvala ... och det gjorde aldrig min Edla Sköld heller.
Jag såg bara en match eftersom Muffin låg i bilen och det var långa pauser mellan matcherna ... i alla fall så gjorde Charlie ett äkta hattrick i sista matchen. Han är född 2017 och både lagkamraterna och motståndarna är födda 2015-16, så visst är han duktig :)

Susjos sa...

Vilken härlig krokus och nog längtar man till våren nu! Krukros är väl nåt helt annat ,haha!

Filmen Philadephia vet jag inte om jag har sett, men känner ju igen den, och skulle säkerligen gråta till den!

Nämner också Börje Salmings tragiska sjukdom, usch som jag grät!

Håller med dig om många nationalsånger, jag gråter lätt till dem!
Och ja, jag gråter mycket lättare nu!!!
Kram

KajsaLisa sa...

Tror bara jag ser ogråtbara filmer. Möjligtvis Kingsmen då jag skrattade så jag grät.
https://www.youtube.com/watch?v=HDJEyqNw-9k

Hannas krypin sa...

Nej våra svar var verkligen inte lika den här gången. Det är det som är det charmiga med bloggvärlden, hur olika vi är och våra olika intressen.

Kina sa...

Det var väl bra att det var på en glad måndag som man skulle skriva om tårar. Och krukrosen piggade ju upp i all gråten!
Ettan, tvåan och trean är jag helt med på och även femman. En cortado har jag aldrig hört talas om, och jag håller helt med dig om att man blir mer och mer gråtmild vartefter åren går. Ha en bra vecka!

Annika sa...

Ja, jag blev också så rörd av Börje Salming i Toronto. DÅ steg tårarna.
Ett annat tillfälle då jag var så glad att jag grät vid SPORT, var när Sverige vann OS guld i hockey 2006. Det var ju mot Finland, så det var lite blandat. MEN jag grät faktiskt då ... hehe. Var nog väldigt glad att Sve vann den gången (trots mina kluvna känslor).
det var här i US och det var tidig morgon och jag gick ut och skrek på decket av ren glädje och så kom tårarna. Se där, även sport kan beröra mig. TRODDE du inte va!

Min mest gråtmilda film är Steel Magnolias.
Men det finns många.

Jag har läst den boken du nämner, men jag måste nog tänka mer på vilka böcker som fått mig att gråta.

JAAA!! Ja, jag håller med om pampiga nationalsånger. SOM USAs (inte så konstigt att den berör mig). Men även Rysslands har alltid gett mig gåshud. Franska, absolut!!!
Sveriges och Finlands också. givetvis. Men det är nog de med mer PAMP som får mig att verkligen känna.

har nära till tårar, och det blir inte bättre md åren.

christian sa...

Det sägs att man blir mer "gråtig" på äldre dar, men jag vet inte....kanske att man inte bryr sig lika mycket att förtränga.....

Carita Liljendahl sa...

Inte utan min dotter och Börje S har fått många att gråta.
Missade själv utmaningen men har läst många svar hos andra ❤

André sa...

Hej jag såg den fina krokusen och tänkte fråga om jag möjligtvis kunde få sno den bilden för att få den målad med akvareller.

Jag har en konstshopp där jag köper och säljer konst online och har dessutom direkt kontakt till några av konstnärerna som säkert mer än gärna skulle vilja måla av denna.