fredag 1 mars 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 9 – Olust



Färgsprakande

Gårdagens middag "Sashimi" var riktigt färgsprakande:-)

Fem en fredag

1. Hur kittlig är du?
När var det senast någon som kittlade mig…? Men jag minns att jag var extra kittlig under fotsulorna.

2. När kände du dig senast avtrubbad?
När man envisas att haussa upp en och samma person som gång på gång inte levererar.

3. Vad fick dig senast att skruva på dig?
Minns inte.

4. Vad senast gjorde att du fick kväljningar?
Idag när jag såg rubrikbilden på nagelsvamp här.

5.Vad tycker du är mest obekvämt att sätta på dig?
Strumpor över stödstrumpor.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Sashimi mmmmm! Gott och färgsprakande =)
Tack för att du vill vara med.
Ha en bra kväll. Kram

it_is/Anette sa...

Sashimi, skojigt att du ger dom som inte vet skillnaden möjlighet att lära sig. Det är en otroligt vacker tallrik.
Jag hade ingen aning om skillnaden, tänker inte på det förrän för ca 14 dagar sedan. Jag har en kollega en ung kille vars familj har en sushi restaurang, och han satt uppe hos mig i växeln o berättade om sina drömmar, att själv öppna en egen restaurang och vad han ville servera, variation o med bra råvaror. Då lärde jag mig skillanden.
Fick kväljning av nagelsvampsbilden hoppade jag över att klicka mig vidar till den :)
Det där med att en person som inte levererar något ändå haussas upp gång på gång är inte bara avtrubbande utan irriterande o jag undrar alltid varför, vad finns bakom att det sker....

Ha en fin helg.

nalta norrland sa...

Jag är inte kittlig - har aldrig varit.
Jag har aldrig smakat på sushi eller sashimi.
Jag undvek att klicka på nagelsvamp bild 😶
Om 93 dagar är det vår första sommarmånad.
Om typ 100 dagar får Elin sommarlov.
👋

femfemman sa...

Nej, kittlad det var länge sedan man blev. Tack och lov.
Kattmat... det är äckligt. Nej, jag äter inte. Men katten gör.

Mias Mix sa...

Färgsprakande måltid som ser väldigt god ut, men jag gillar tyvärr inte sushi. Tror de flesta är kittliga under fötterna. Fast armhålan och midjan är ändå värst :) Ja nagelsvamp är väl inte det mysigaste. Har klarat mig från det hittills och håller tummarna... Du som har spelat fotboll minns säkert hur svårt det är att sätta på sig fotbollsstrumpor. Extra svårt på en annan person. Vet när jag fick hjälpa sonen när han var liten att jag ville uppfinna en fotbollsstrumpa som var öppen i vaden, typ med kardborrband så det inte skulle vara så svårt.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Använder mest leggings.

Hanneles bokparadis sa...

Dotter beställer alltid sashimi.

Ditte sa...

Läckert med sashimi. Gott och färgsprakande. Länge sedan nu jag åt det.
Och som vanligt kul att läsa dina svar på frågorna. Känner igen mig i några av svaren; 1, 2 och säkert 4.
Det mest obekväma tror jag är slalompjäxor, hårt spända och detta innan jag vant mig.
Kväljningar? Tja, en hel del kan nog framlalla det. Dock på olika sätt.

Äventyret framtiden sa...

Sashimin ser jättegod ut, inte bara färggrann! Mums!

Susjos sa...

Vilken härlig mumsig färgsprakande bild! Älskar ju sushi, men har inte provat sashimi ännu, blir man mätt utan riset tro?

Japp, jag är också kittlig under fötterna också!
Hoppar över länken på nagelsvamp...brrr!

Ha en fin kväll!
Kram

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Jätte härliga färger och upplägget ser jätte gott ut! MEN tyvärr håller jag mig borta från det råa.. Normalt äter jag Gravad Lax, ja Lax överhuvudtaget, liksom fisk äter jag men tillagad.

Skaldjur, hmm.. ja till Räkor och smaken av Kräftor som mesta del är vatten med smak och ytterst lite kött i klorna.

Kittlig vad är det? haha Men svaret är Nej..

Ha en härlig helg! :) Kram

Paula sa...

Så läcker sashimi-tallrik! Skulle vilja sluka den med hull och hår. När det blir vårväder i Falun ska jag besöka våra japanska matställen och experimentera lite. Nagelsvamp, nä, jag klickar inte på länken, då tappar jag min fina känsla efter sashimifotot! Stödstrumpor är en styggelse, inte för att de inte gör nytta och behövs, men att dra dem på sig! Korta perioder har jag använt och slitit med dem. En väninna, till åren kommen var tvungen att varje morgon få hjälp av hemtjänsten med att dra på sig dem, och det förstår jag, försökte hjälpa henne själv men hade inte rätt teknik.
Trevlig lördag!

Klimakteriehäxan sa...

Å den sashimi-tallriken är ju SÅ fin!!!!

Anni sa...

Oj, rubriken Olust och sedan den läckra bilden!?! Det ser otroligt gott ut!
Däremot tänker jag INTE klicka på nagelsvampslänken :-P

Hannas krypin sa...

Strumpor över stödstrumpor lät precis så obehagligt som det låter. Gillar inte sushi men den där rätten ser god ut.

Carita Liljendahl sa...

Ja, vi tänker ju lite lika här. När var det nån som kittlade oss :)
Jag tror jag hoppar över nagelsvampbilden 🤮🤣
Strumpor över stödstrumpor låter inte heller bekvämt - nej.

Kina sa...

Det där såg riktigt gott ut! Enda gången man blir kittlad nu för tiden är om man är hos massören. Och det borde man vara oftare! Nagelsvamp är ingen vacker syn, men visst är det svårt att göra manikyr på tånaglarna nu för tiden. Lika svårt är det att få på sig allt som döljer tårna! Hoppas din helg varit fin!