onsdag 27 mars 2024

Påskgran och två vårtecken


Påskgran
Ni visste väl att bland annat Guldkryckan hävdar att "julen varar än till påska". Även han har sin vita julgran kvar i sin mancave och funderar på att göra en påskgran av den. Hoppas att bästisen Yvonnes gran på jobbet kan vara till inspiration för dig Guldkryckan:-) Vill tillägga att hennes julgran är väl använd, den tjänstgjorde nämligen som julgran samt Mellogran här.

(Nästan) vårtecken #1
Som jag sagt många gånger så är det inte vår på riktigt innan gruset sopats bort från gatorna. Idag skedde just det på vår parkering, inte än på självaste vägen alltså. I och med detta deklarerar jag att det är nästan vår på riktigt i mina trakter;-) Företaget är ”närodlat” - jag menar har sitt säte i Täby. Är glad att HSB väljer ett lokalt företag med ett annorlunda namn - XIZ - och som dessutom har världens läckraste sopbil men en rolig logotyp.

Där ser ni - sandsopningsbilar kan vara kissnödiga;-)

Vårtecken #2
Visst är tussilago ett vårtecken!? Hittade de söta blommorna hos Starfish & Coffee idag. Det är ägarens mamma som kom förbi med buketten i snöyran igår. Så gulligt:-)


15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Nån påskgran känner jag inte minsta sug efter!!!! Har knappt tagit fram något påskpynt alls.

LillaSyster sa...

Är det fredag redan idag? Härligt sprakar inlägg. Kram

nalta norrland sa...

Ett tv-program som går under påsk som jag INTE ska se är Komiker utan gränser‼️
Det var reklam för det programmet på SVT innan Rapport började.
Jag gillar färgerna på sopbilen 🤩
Tussilago‼️‼️‼️
Så nu är det officiellt nästan vår i Täby 😊
Hos oss är det fortfarande riktig vinter… vi fick drygt 1 dm nysnö under natten, troligtvis mer om det nu inte blev ”varmt” och snön föll ihop… minus 3 just nu, men det har varit + 2 😅
Huvudvärk från helvetet - typ falsk migrän 🤪 så nu kastar jag in handduken och drar nått gammalt över mig.

Ditte sa...

Fina vårteckan allihop. Här i stan har man sopat gator och trottoarer men dock inte med bilar som har denna läckra och vårpigga färg. Har dock inte sett alla bilar. Men visst är det vårkänsla. Absolut.
PÅ våra innergårdar har nu fina planteringar i krukor kommmit som komplement till mer friväxande påskliljor, knoppande magnolior och andra vårblommor. Har dock inte sett några tussilago ännu. Men snart så.
Vad gäller påskgran så går väl det bra. Kanske kan den även tjänstgöra som midsommargran. Eller? Och varför inte ha påskgran när en har julgran. Så kanske en midsommargran är nästa steg.

femfemman sa...

Nej, nej...inte gran längre än man "behöver" vid jul. Och absolut inte plastgran. Riktigt rysansvärt!
Men sopningsbilen var fin. Och tussilago... det är påskblommor det.
God kväll!

Susjos sa...

Påskgran, det var något nytt!
Härligt när gruset försvinner på vägarna, här i Solna verkar de ta det lite pö om pö. Snygg sopbil!

Å, du har en ljuvlig bild på tussilago, som jag har letat efter de gula små blommorna, har fortfarande inte hittat några!
Kram!

Guldkryckan sa...

Stort tack för länken där Bp, jag har hittat lite fjädrar här hemma till granen, får se vad mer som finns.
Stort tack för inspirationen också. ❤️
Har sett folk med ”blåsmaskiner” lite varstans här i stan, snart kommer väl maskinen som ska få undan allt, ser fram emot det.

Ha nu en underbar afton Bp.

Hannas krypin sa...

Påskgran och mellogran tror jag faktiskt att dottern hade gillat. Tårarna rann på henne när vi plockade ner granen efter jul. Trevligt att gruset börjar sopas upp. Det är verkligen ett vårtecken!

Anki sa...

Nej tack till påskgran ... men bra att man får göra som man vill.
Tussilago och sopning är absolut två trevliga vårtecken! Härligt!
Svar: Du har helt rätt ... Lasse och jag hade ett stort gemensamt motorintresse ... rally, rallycross och speedway :)

christian sa...

Snacka om återbruk . . . smart å roligt, fast.....det är ju ingen riktig gran :(
Väldigt snygg färg på lastbilen....å kul med sullitaggo eller vad det heter . . . :)

Hanneles bokparadis sa...

har en liten gran 🌲 i trädgården som jag påskpyntat 🐣🐥🐓ibland

Guldkryckan sa...

SV: De två gärningsmännen smet iväg till en annan bassäng och fick därför lämna simhallen.
De var sura som sjutton men utan tillsyn får de ju inte vara där under skoltid.

Men de andra tre skötte sig ypperligt. :)

Ha en skön Skärtorsdag.

Paula sa...

Vilken häftig sopbil! Påskgranen faller mig inte i smaken, jag föredrar nog videkissar eller björkkvistar så här på våren. Här har vi inte sett någon sopning ännu, men igår valde jag nya skorna trots att jag bestämt mig för att vänta tills vägarna torkat upp och är sopade. Vem kan vänta hur länge som helst..

byblixtra sa...

Riktigt snygg lastbil.
Kul med en påskgran. :-)

Carita Liljendahl sa...

Härligt när vinterns sand spolas och städas bort.
Ett sant vårtecken!