måndag 11 mars 2024

Glad måndag med Selfie – ”Sociala medier”

Ni ser väl Susjos till höger i bild, mellan Martinus och killen längst ut. Hon ser väldigt glad ut:-)

Min generösa tandhygienist förser mig alltid med "det senaste nytt" på tandkrämsmarknaden.

Ett tydligt vårtecken. Denna rännil är ett bevis på att snö-grus-högarna smälter... Japp, det gör mig glad:-)

Glad måndag
Det blev en glad och solig måndag. Dessutom blev jag extra glad över min generösa tandhygienist som alltid förser mig med alla möjliga nyutkomna tandkrämsprover. Dessutom behövde jag bara betala hälften av 1 590 kronor för en timmes rengöringsjobb av mina tänder:-) En glad måndag alltså:-)

1. På vilka sociala medier är du aktiv?
Endast i Blogglandia: min egen blogg där jag skriver inlägg sedan 2008 och hos mina bloggkompisar där jag kommenterar regelbundet.

2. Är sociala medier något du har nytta av eller är det nöje?
För det mesta gör jag mina bloggpromenader för nöjes skull. Men det händer att jag snubblar över tips som en smart bloggkompis lagt upp. Man kan kanske inte kalla Wikipedia för ett socialt medium, men där befinner jag mig dagligen för nyttans skull.

3. Är du en podd-lyssnare?
Aldrig. Förstår inte vitsen om jag ska vara ärlig. Då kan jag lika gärna sätta på radion.

4. Går du in i något chattforum om särskilt ämne?
Jag har faktiskt chattat med Skatteverkets chatrobot Skatti och fått bra information. Chattforum annars – nej.

5. Hur har sociala medier påverkat din konsumtion av andra massmedier?
Inte alls skulle jag säga. Massmedier i mitt fall har alltid bara varit tv som jag inte ofta tittar på. Tidningar läser jag endast på nätet.

6. Om du ser tillbaka ett år eller två – har du ökat eller minskat din närvaro i sociala medier?
Den är nog oförändrad. Vissa bloggare har slutat, nya har tillkommit. Så har det faktiskt varit sedan 2008…

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag här.

18 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag kan bara gratulera dig till att ha fått ett vettigt svar av en chatbot. det har aldrig hänt mig. förstår inte heller det roliga med poddar. (det ska vara Agnes Wold i så fall.)men jag lyssnar gärna på radio.jag kan tycka att bloggandet tar tid ifrån läsningen. men det bestämmer jag ju själv

Susjos sa...

Nu kom jag på att jag chattat med Ikea, men där fick jag chatta med en människa, det gällde ju systers adress och min betalning på möblerna som hon fick!

Trodde du hade ett konto på instagram?
Ja, wikipedia är inte dumt alls, liksom Blogglandia, så kul med ny vänner på nätet!

Va kul att du såg mej på svtplay! Haha, hade inte sonen skrivit att de sett mej, så hade jag missat det när jag såg "reprisen" på svtplay igår! Tusen tack för länken!
Ha en fin kväll, jag laddar för en cykeltur (!) till jobbet ikväll!
Kram

Hannas krypin sa...

Vad kul att Susjos kom med i bild. Tänkte inte på det när jag tittade på mello i lördags. Vad generöst att du fick rabatt på tandbesöket. Sådant gillas. Jag gillar bara vissa poddar. För att jag ska fastna krävs det en hel del.

femfemman sa...

Fördelaktigt pris hos hygienisten. Och gott väder. Svinkallt vind hos oss.
Använder ju dagligen både FB och Instagram. Gillar dem båda. Bra sätt att hålla kontakt på. X har jag inte använt på flera år. God kväll

LillaSyster sa...

I fredags så sopade de upp grus på vissa ställen såg jag- det är också ett bra vårtecken.
Det var väldigt vad många sorters tandkräm du fått, hoppas att de smakar gott.....jag använder nästan uteslutande sensodyn, de har ju lite olika varianter för oss som är lite för hårda på handen och för energiska med tandborsten.
Klassas sommar i P1 in i poddar??? För då kan jag lyssna på de sommarpratare som intresserar mig samtidigt som jag rensar ogräs, eller bara ligger still i solstolen.
Du ha en bra kväll! Kram

nalta norrland sa...

Lyssnar inte på nån podd, inte på ljudböcker eller nästan inte ens på radio (förutom i bilen) jag ser mer sällan på en v fastän jag har den på 😜 jag lyssnar på tvns nyheter och tittar om det sägs något som jag reagerar på 😊
Jag hänger ju på Instagram, det vet Du ju ☺️
Annars är det bara Blogglandia som gäller för mig.

Tur Du hade hos tandhygienisten 🍀

Jag trodde Du visade att gatan var sopad 🧹 sen såg jag bildtexten om rännil.

Hanneles bokparadis sa...

Bloggvärlden är märklig, man kan få vänner utan att träffas, finns intressanta gruppen i facebook också, chattat med min bank, fick svar... eller om jag ringde, jag köper "min" tandkräm på apoteket, nöjd

Nilla Tankebubblor sa...

Hälsar på och säger -Hej! till dig på min bloggpromenad ikväll. :-)

Ditte sa...

Kul att läsa ditt inlägg!
Och, tänk att jag missade Susjos i lördags. Men å andra sidan hade jag ett öga på skidtävlingarna i USA och kanske var det då hon skymtade förbi- Tack för att du nu visade.
Sol idag och en del balkonghäng här i lä- Men det var bitigt i vinden på promenaderna-
Kul med temat "sociala medier"- Och givetvis funderade jag för mig själv.
Just nu är jag aktiv på Instagram och läser några bloggar. Jag är med i en FB grupp där temat är pappa. Men i övrigt inte aktiv.
Nytta av sociala medier? Ja, ibland . Nöje av dem? Ja, till viss del. Antalet bloggar jag läser har minskat och en del läser jag men kommenterar inte. Vet inte riktigt vad jag ska kommentera. Efyersom min blogglust hastigt försvann i april 2023 gav det en viss sordin på mycket.
Poddar? har några jag lyssnar på och en är Magnus Uggla och habs dotter Agnes och det är som ett radioprogram- Har några till jag lyssnar på. Men i övrigt lyssnar jag en hel del på radio.
Chattforum? Nej, inte direkt. Har chattat med Vårdcentralen.
Har nog minskat min närvaro på sociala medier eftersom jag inte längre skriver själv och även numer läser färre bloggar och kommenterar färre.

Äventyret framtiden sa...

En så rar tandläkare du har som förser dig med små fina tandkrämstuber...
Jag är också mest här i Blogglandia, har FB men är väldigt inaktiv. Jag är mest med för att få tillgång till portugisiska grupper om livet här nu och förr.
Nu är det vår hos dig, det visar ju fotot bra där rännilen drar fram.
Glad måndag!

KajsaLisa sa...

Som jag sa tidigare, missade alltihop,, mycket nytt på tandkrämsfronten man inte känner igen. Ja snön är borta nu, må den aldrig komma tillbaka.

Klimakteriehäxan sa...

GUM är tandkrämen min hygienist rekommenderat - undrar om det är nån skillnad?
Roligt att läsa dina svar på SELFIE-n.
Beror det på vår ålder att vi inte har hoppat på podd-tåget? Eller nåt annat?
Tänk att du konsumerar så lite massmedier!!!! Missar du inte ett och annat tror du????

Anki sa...

Trevligt med presenter från tandhygienisten ... jag har bara fått tandkräm :)
Chattat med Telia och liksom du med Skattemyndigheten ... båda svarade och gav bra råd.
Ha en bra tisdag!

Paula sa...

Jag fattar inte heller vitsen med poddar som är så poppis. Oftast är det två kvinnor som pratar om något ämne, de pratar i mun på varandra, skrattar och har kul. Helt okej, men vad har det med mig att göra? Jag håller mig till Agnes Wold, hennes kloka argument om hälsan är verkligen värda att lyssna på. Vi har alltså bloggat lika länge, började du redan medan du var i arbetslivet då? Jag fick en dator av dottern när jag blev sjukpensionär och blev nästan tvingad att blogga, haha. Hon känner sin mamma hon, jag blev fast rätt snart. Jag läser också nyheter enkom på nätet, förutom om det händer något väldigt speciellt som man vill se levande bilder från, då åker tvn på.

christian sa...

Ojdå...det var en hel del glädje där ser jag, p¨å Folktandvården får man inget gratis, där får man ju t.o.m. tjata till sig ett besök :(
Skönt med våren på ingång eller?!? ;)
Vi verkar ha en del gemensamt vad gäller medier som du säkert kommer att få läsa hos mig snart.....

Kina sa...

Samma lika, som ett barn sa på dagis när kompisen och han hade likadana kepsar!

Hanneles bokparadis sa...

men vaffö har du alltid vågat vägra FB...?
Där finns ju det mesta info om föredrag från biblioteket, universitet, allt intressant som händer, granninformation. Jag är med i grupper med trädgårdsfolk, vi har träffats i verkliga livet, bokläsare, grupp i min födelsestad, finns massa grupper för alla intressen.

Carita Liljendahl sa...

Så glatt med Susjos på bild! Jag hade nog inte känt igen henne sådär på teve, men kul att du visar bilden!
Och tack för alla måndagsbidrag genom åren!