lördag 9 mars 2024

Hoppa på tåget: ”Stolthet”



Vad är stolthet?
Enligt synonymer.se kan ordet stolt betyda mycket:

nöjd, tillfreds, lycklig, belåten, fylld av tillfredsställelse. Stolt kan också betyda t. ex. självsäker, pösig och arrogant.

Personligen har jag väldigt svårt för att känna stolthet över något jag gjort. Det känns självgod på något sätt. Kan knappast skryta med att jag åstadkommit något världsomvälvande. Det är betydligt lättare att vara stolt över någon annan...

 

Stolthet och fördom
Det enda bidraget som poppade upp spontant i min hjärna är Jane Austens bok och film ”Stolthet och fördom” (Pride and Prejudice). Har både läst boken och sett filmen för många år sedan.


Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält. Glöm inte att mejla Åke och gissa vem det är som ligger bakom dagens ord.


Det är Åke som håller i "Hoppa på tåget".

Karin har uppfunnit temat.

PS. Tycker ni att jag är tråkig idag? Jo, det är jag kanske;-) DS. 

15 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Likadant här, kan vara stolt över något jag gjort iofs men inget jag meddelar omvärlden.
Är nog ingen film jag sett men jag har hört namnet, är den bra?

Ha det bäst nu. ✌️

Äventyret framtiden sa...

Nej, jag tycker inte att du är tråkig, du är du och precis som du är. Det är inte tråkigt.
Stolthet är inget lätt ord i mitt tycke.
Fylld av tillfredsställelse, det gillar jag som synonym i det här sammanhanget. Det är inte fel alls att känna sig stolt över saker man gör och har gjort. Så tycker jag. Det är inte skryt eller självgodhet. Ibland har man helt enkelt rätt att känna sig stolt.
Tänk att jag inte har sett Stolthet och fördom, inte ens läst den. Är det något fel på mig månne?
Ha en bra fortsättning på dagen!

Guldkryckan sa...

Ps: Har några piller för sömnen, inga tunga grejer förstås men ändå.
Satt med ungarna och de fick lugna ner sig, fick uppgifter till dem men de var inte så motiverade.
Men en hel det fick vi pratat om iallafall innan specialpedagogen kom till platsen.

Ha det bäst. (Igen) 😀

LillaSyster sa...

Inte läst inte sett. Ändå poppade boken upp i mitt huvud också då jag såg ordet att tolka denna veckan. Du är absolut inte tråkig. Bra jobbat! Kram

Ditte sa...

Stolthet!Ett spännande och intressant ord. Har läst en del tolkningar nu och de är verkligen olika.
Och att skryta eller vara stolt är ju två skilda saker. Stolt är npgot mer som finns inombords och jag, som bloggvän. skulle kunna se flera saker du skulle vara stolt över. Ett par exempel jag kommer på i stunden är är dina konstnärliga talanger, din ärlighet,förmågan att göra det bästa av tillvaron trots dina svåra ryggbesvär och att du har distans till tillvaron. Ja, det finns säkert många fler.
För egen del har jag inga problem med att både vara stolt och känna stolthet och det gäller en hel del saker. En väldigt påtaglig sådan är min pappa. Jag är stolt och väldigt glad över den kamp han förde för människors och länders rätt till frihet. Mest här vad gäller Finland och Norge men även i sin tjänst inom FN var detta viktigt.
Boken Stolthet och fördom" har jag läst och även sett filmen. Och här kan jag känna mig lite stolt över att dotter Liv läste den och tog boken till sig på engelska när hon var 11- 12 år.
Så visst kan vi vara stolta över lite av varje både du och jag.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tror att man kan vara stolt i olika hög grad, över väldigt olika saker, utan att vara självgod.

nalta norrland sa...

Har läst stolthet och fördom för länge sedan är inte bra g dan av historiska romaner och Jane Austen är inte en författare jag läst något mer av…

Vet inte varför Du skulle vara tråkigare idag?

Nu är jag/vi hemma och ska fixa middagen 😋

femfemman sa...

Är helt övertygad om att du har mycket att vara stolt över. Men jag är beredd att hålla med; stolthet och självgodhet ligger nära varann.
Inte tråkigt... man tycker olika. Var stolt över att du vågar tycka på ditt sätt. Det är jag...

znogge sa...

Kanske behöver det inte vara något världsomvälvande precis tänker jag. I det lilla bor det stora och alla är vi bra på något. Att vara stolt är inte att vara självgod, i alla fall inte om man frågar mig. Men men, där är man olika och så ska det vara.

Anonym sa...

Stolthet och fördom var också det första jag kom att tänka på. Tror att det är en av mina döttrars favoritfilmer/böcker. Själv har jag varken läst eller sett den, så jag fick fundera vidare på ämnet.
Tror att det finns mycket vi alla kan vara stolta över, men vi vågar inte riktigt säga det. Borde kanske ändra på det, lite till mans.
/Anna-Lena, mammselen blogg

Åke sa...

Tack för den förklaringen, som lokförare ska man väl kanske veta sånt... men jag har lagt in mitt egen erfarenhet i ryggsäcken jag bör runt på alla dagar i veckan.
Ursäkta att du inte fick någon kommentar igår, en fick rycka ut med rullstolen och dokumentera ett dubbeldop som en fotograf kastat in handduken på i sista sekund. Det var bara att rycka åt sig grejorna och dra iväg. Prällen var en pensionerad men en mycket modern kvinna från Alnön och jag fick det utrymme jag ville. Roligaste dopet jag varit på 😊 Hon kom ihåg min stora canvastavla jag hade i kyrka i två månader på Norrskenet också 😊 Därefter vart det hockeytävling hemma hos Lill-Pluttens familj där jag inte varit sedan julaftonen av förstaligaskäl. Därefter vart det tacofödelsedagsmiddag med Pluttens storebror och sedan någon som kallas musiktävling. I säng typ klockan 01. En annan som vaknade 05… Tack för länken desutom :)

Åke sa...

Du är inte tråkig, vi har alla olika förutsättningar och något som kallas tid :) Vi möts igen idag på skyltsöndagen du inte bör missa ;)

christian sa...

Tänkte också på Austen först.....men kära du .....du har massor att vara stolt över, inte minst din förmåga att glädja andra med t.ex. oväntade gåvor eller fina ord....sen har du förmågan att se detaljer ingen annan lägger märke till å dessutom har du "trixat med trasan" å säkert gjort en å annan pytz!
Dessutom är du unik med alla de speciella färdigheter å karaktärsdrag som ingen annan har, för att inte glömma din förmåga att njuta av livet i smått å stort, det är det minsann inte många som kan!
Så....ryck upp dig å var stolt!

Paula sa...

Jag är inte alldeles säker på att jag har sett filmen! Boken har jag inte läst, inte någon av Austens böcker faktiskt. Du har mycket att vara stolt över, du är ju kvinna! Vi är världsbäst vet du, på de flesta sätt och vis. Med framgång på fotbollsplanen och vid tangentbordet, samlar en stor bunt vänner kring skyltar varje söndag och ger oss läsare många leenden! Kram

Anki sa...

Japp ... här tycker och tänker vi lika ... om stolthet alltså :)