torsdag 11 maj 2023

Tråktorsdag

Vilken njutbar utsikt från balkongen:-)

När jag såg dessa skönheter tänkte jag på en av Klimakteriehäxans trevligaste inlägg någonsin - en kärleksförklaring till maskrosen. Precis som Klimakteriehäxan ÄLSKAR jag maskrosor:-) Läs inlägget här!

Vackra blomsterdekorationer på Biblioteksgången via Täby Centrum. Kanske borde jag skicka HSB:s trädgårdsgrupp på studiebesök där inför nästa års plantering på vår innergård.

Det måste vara minst 10 år sedan att jag åt det etiopiska injera-brödet med fyllning senast. När jag såg rätten helt otippat på matsedeln hos Kök&Käk idag tvekade jag inte en sekund. Sååååååå himla gott. Fyllningen bestod av linser, vitkål, morötter, gurkmeja och annat som jag inte vet vad det var;-) Och ja, jag medger att rätten inte är en fröjd för ögat, men väl för magen. Mmmmhhhhh:-)

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte komma på något tråkigt idag. Ja, okej då en planerad provtagning på husläkarmottagningen och en bortglömd kasse under den 60 sekunder långa väntetiden kanske kan räknas som tråkiga events, men annars så… Antar att ni håller med mig efter att ha sett bilderna ovan. Enjoy!

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

12 kommentarer:

Stefan Karlsson sa...

Låt vara att torsdagen är tråkig, men det är ändå dagen innan fredag.

Min tråkdag är tisdagen. En lika onödig dag som november är en onödig månad.

Äventyret framtiden sa...

Haha, nu gick du äntligen bet och dessutom erkänner du det att du inte fick till en tråktorsdag alls. ;)
Injera-bröd är någonting helt nytt i min värld. Måste googla nu och kanske tillverka ett sådant själv mitt i allt.
Enjoyar!

Geddfish ♥ sa...

SÅ fina blomsterarrangemang att bli glad över och din maträtt smakade säkert bra. Jag använde mig av gröna linser i en egenihoprörd sallad som tillbehör, en dag i veckan, mumsigt med goa kryddor.
Underbart väder också.
Torsdagar har aldrig varit tråkiga för mig. Däremot har måndagar varit oerhört långa arbetsmässigt i nästan hela mitt arbetsliv (kvällsöppet) medan ist övriga dagar kortades ner.

Gunnel sa...

Jag gillar också maskrosor. Har försökt en del år attt göra bonsai av en planta jag grävde upp i gräsmattan, men den lyckades inte övervintra. Fast jag ska försöka igen till våren tänkte jag.

KajsaLisa sa...

Du verkar haft en rätt bra Tråktorsdag, min egen tråkighet idag var också i väntrummet, 25 minuter.
Tack för länken.

Ditte sa...

Håller helt med dig! Inte alls en tråkig torsdag. Hade gärna testat detta injera bröd. Så gott. Länge sedan jag åt detta.

Kan inte heller komma på något tråkigt idag. Inte mer än att jag har haft träningsvärk från gårdagens besök i Järna med promenadklubben- Ja, att ta sig runt 5 km med kryckor var rekord.Å andra sidan så fina upplevelser i vacker natur.
Tack för dina fina bilder. Och visst är den svenska våren nu helt enastående.

Klimakteriehäxan sa...

Med bild på maskrosor blir det aldrig tråkigt!

femfemman sa...

Maskrosor är vackra. Speciellt när de täcker stora fält. Det är försommar för mej! Sen kan man ju äta bladen...och göra vin av blommorna. Det sistnämnda har jag gjort ett par gånger. Inget jättehit... men drickbart.
Nej, all mat är inte en fröjd för ögat... men väldigt god ändå. Finns flera mixade soppor, som verkligen ser äckliga ut ... men som är jättegoda.
God fredag!

Anki sa...

Absolut ingen tråktorsdag, utan tvärtom! läste Klimakteriehäxans inlägg och jag är också en maskrosälskare!
Det där injera-brödet med fyllning ser kanske inte så aptitretande ut, men verkar spännande! Ser jag det någonstans ska jag absolut testa.

Svar: Jodå ... det säger jag för nu har de hållit på ett år tror jag och mycket återstår. :)
Kan bara hålla med ... Finspång är en trevlig plats att leva på. Ingen stad, men bra ändå.

christian sa...

Japp, håller med...tråktorsdagarna blir allt trevligare, kanske dags att byta namn.....
Fina blomster du lagt upp, där har dina trädgårdstomtar lite att lära, precis som du påpekade.
Håller även med vad gäller maskrosor, förutom växtkraften älskar jag färgen!
Vad är det inuti det där brödet?

Önskar en härlig, solig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Vi har ”gardiner” av vita körsbärsblommor, inte jätteförtjust i etiopisk mat.

Carita sa...

Nä, inte särskilt tråkigt här! Fina gula maskrosor och annat vackert i blom!