fredag 26 maj 2023

Fem en fredag: Vecka 21 – ”Positivitet”


Skyltarna hade passat in på Skyltsöndag. Tog dem på Sollentuna Sjukhus idag. Har aldrig sett en skylt med en rollator. Dessutom lovar jag att jag tagit världens roligaste skyltar på osteoporosmottagningen idag. Stay tuned till på söndag:-)


1. Vad är en bra sak med den här veckan?
Det fina vädret.

2. Hur har du vänt något negativt till positivt i veckan?
Att det visserligen blev en ”Tråkfredag” precis som jag misstänkte igår, men att det var inte så illa som jag trodde.

3. Vad har gjort dig glad idag?
Att jag visst lider av benskörhet, men att den är så pass ”lindrig” att jag kan välja själv om jag vill ha dropp med Aclasta eller inte.

4. Vad är något du kommer göra för din egen skull i helgen?
Det beror på vädret, men ett besök på vårmarknaden och en fika på stamstället lär det troligen bli.

5. Ser du glaset som halvfullt eller halvtomt?
Det beror helt och hållet på glasets innehåll;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

Tror inte att man kan kalla mitt inlägg för "färgsprakande" direkt. Lillasyster vill att vi hänger på med färgsprakande exempel i form av växter. De kan jag dock tyvärr inte bjuda på;-) Men kanske ni kan:-)

PS. Lärde mig följande idag:

1. Kraftiga kvinnor och män (i allmänhet) får ytterst sällan benskörhet. Grattis då!!!

2. Vill man räkna ut sin risk för benskörhet kan man ”leka” här. Läkaren tipsade om det idag och de använder samma program själva. Sedan är risken att få benskörhet genetiskt betingad och skiljer sig åt beroende på var man är född. Är ni födda i ett annat land än Sverige googla ”Frax” och välj ert land. Rätt intressant och roligt måste jag säga.

3. Bilderna är dagsfärska och är helt relevanta för inlägget;-) DS.

18 kommentarer:

tant Hannele sa...

jag har haft recept på D-vitamintabletter, ganska ok värden

nalta norrland sa...

+ 6 känns som + 2 enligt SMHI och jag fryser 🥶

Det verkar gått bra för Dig idag trots allt 👍 tänker Du välja medicin/dropp eller hur tänker Du?
För min del är det ju kortisonknaprandet som ställer till det.

Din helg låter ju inte helt fel, roligt när det händer något.

Elin har fått sommarjobb inom barnomsorgen och ska fixa ett intyg från polisen att hon inte finns i nått brottsligt register.
I helgen skulle Elin & Cai måla hus men ned den väderlek vi har vet jag icke hur det blir.

🤗

LillaSyster sa...

Ha en trevlig tur till marknaden och fika är alltid trevligt ♡

femfemman sa...

Tack för grattiset! Gissar att det är så. Nog för att jag bröt handleden för snart tjugo år sedan... men det var inte så konstigt då jag halkade på en isfläck och satte mina nästan 100 kg på handleden...
Fint väder . Relativt... Jag gillar också sol... men det måste till regn oxå. God kväll!

Ditte sa...

Fint att ha besöket gjort och även att få ett tämligen positivt besked vad gäller din benskörhet.
Bra att du kan välja om du vill ha dropp eller ej. Helt klart. För egen del var det önskvärt för att jag inte skulle ta droppet för att inte bli sämre. Nu var det dropp nr 2 och har ju inte känt några negativa biverkningar. För min del är detta med benskörhet ärftligt så jag är glad om jag inte blir sämre.

Trevligt med både vårmarknad och fika på stamstället. Och vädret ser ju bra ut.
Håller helt med om att det beror på innehållet om jag ser ett glas som halvtomt eller halvfullt.
Ha dé! Önskar dig en fin lördag.

Klimakteriehäxan sa...

Jag säger som jag brukar: jag tror att jag är frisk så länge ingen upplyser mig om något annat. Gäller även benskörhet.

Paula sa...

Glad att höra att din benskörhet är lindrig, du tar säkert ett bra beslut angående sprutor. Tack för grattis, jag är ju tjock och har brutit både armar och ben, så till slut ville dom mäta bentätheten. Inget fel på den, bara otur att jag ramlat och brutit mig så många gånger...hoppas den sista gången också varit och farit, det blir ju inte lättare med rehab när man blir äldre.
Låter skoj med vårmarknad, ha en skön helg!

Susjos sa...

Vet ju att du är liten och nätt, och vet ju att det är lättare att få benskörhet då, skönt att det inte var så farligt ändå! Får gå in på din länk och kolla mera!
Ska bli kul att se lite bilder från vårmarknaden i morgon!
Ha det gott!
Kram

Mrs Calloway sa...

vi hoppas på fint väder imorgon så du kan säkert gå på marknad och dricka kaffe på stan. fredagar kan vara väldigt trevliga

it_is/Anette sa...

Lät ju bra att det finns någon fördel med att vara kraftig... men så dåligt man blir bemött av vården när man är det... oavsett vad man kommer med för något så glöms det bort o det ältas bara att man måste gå ner i vikt.... Skönt att läsa att även dom du nu fick veta att du har benskörhet så var det inte allvarligare än att du själv kan välja hur du vill göra. Ha en härlig helg.

christian sa...

Skönt att det var lite bättre än du befarade....
Intressant med de länkar du lagt ut, men dessvärre/dessbättre fanns inte Tyskland med......

Ha ett trevlig besök på vårmarknaden, hoppas vädret är med....

Kina sa...

Alldeles lagom varmt har det varit. Vilken tur att benskörheten var lindrig, och vad jag förstått så väger du inte så mycket. Det tror jag är bra när man är benskör, så det är tur att jag (mig veterligt) inte är det! Nu tar vi våra halvfulla glas och går ut på våra uteplatser! Ha det gott!

Guldkryckan sa...

Är glaset halvfullt med sprit så mår ju jag antagligen ganska gott efter den första halvan. ;)

Benskörhet är ju ganska vanligt har jag hört, får nog läsa på i ämnet lite, har egentligen ingen aning.
Fin att det är lindrigt för dig då iallafall.

Ha en fin lördag Bp.

KajsaLisa sa...

Tur att man bara läser och tänker skyltar på sjukhus, annars skulle man ju vricka tungan. Förresten vad heter tungvrickning på sjukhusskyltsvenska ?

Violen sa...

Bra att du får behandling för din benskörhet trots att den är lindrig! Visst har vi haft många varma och sköna dagar, så också idag. Har du flyttat ut på balkongen redan?
Ha det skönt i helgen!

Äventyret framtiden sa...

Skönt att det inte blev en alltför stor tråkfredag! Grattis!

Gillar ditt svar om halvfull eller halvtom. Mitt i prick! 👍

Nu ska jag gå in och leka här och googla Frax...

Allt gott!

Carita Liljendahl sa...

Ja, något positivt med mina runda former då.
Men man kan ju få ont i lederna, knäna, om man väger för mycket - så vad ska man då välja? Benskörhet eller slitna knäleder? 🙄🤣

Janerik Sundh sa...

Växjö DFF ledde med 2-0 mot Uppsala men tappade i slutet till 2-2, det var inte så kul.
Tittade på Djurgården mot AIK på TV i eftermiddags, vilken tät match det var ända till Djurgården gjorde 1-0. När sedan den olyckliga stämplingen kom, jag tror verkligen inte det var meningen men vilka förödande konsekvenser det fick.