lördag 13 maj 2023

Bokmärke och ett experiment


Dagens bokmärke är en donation från Anki. Det är ett vackert och riktigt bokmärke alltså – i dubbel bemärkelse. Det hamnade nämligen på hallgolvet i ett kuvert och är ett bokmärke. Oj, så många bokmärken det blev helt plötsligt. Hittade inga synonymer för ordet, så ni får leva med fem bokmärken i ett och samma stycke;-) Tusen tack Anki:-)

Våffla
Grannen föreslog en fika på ett av våra stamställen igår. Inte var jag svårflörtad inte. Vi tog ”det vanliga”, vilket ägaren av Starfish&Coffee vet vad det är vid det här laget. Men sedan krånglade jag till det – med en våffla. Har inte ätit en våffla på minst 30 år, så...
 

Ingredienser
Frågade grannen om han ville dela på en våffla. Det ville han. Som ni vet gillar jag varken socker, choklad eller glass, så det fick bli en specialare. Det blev det. Kolla bilden! Grannen älskade skapelsen. Det gjorde jag också – fast bara okulärt. Ska bli mera specifik nästa gång jag beställer en våffla.

Naturell och pistasch
Typ ”naturell”, inget socker, ingen choklad men gärna vispgrädde. Glassen smakade utmärkt enligt grannen, men den hade inte mycket gemensamt med smaken ”pistasch” som han valde. Våfflan var krispig och riktigt god.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

PS. Som de flesta av er vet är Susjos och hennes schlagerväninna i Liverpool för att följa ESC. Har hört av "säker källa" att hon och kompisen troligen kommer vara med i svt, tv4, Expressen och BBC. Det ni! En bra anledning att "stå ut" med Loreen;-) DS.

13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt snyggt bokmärke.

Carita Liljendahl sa...

Våfflan ser smarrig ut, jag hade gärna ätit den!

Guldkryckan sa...

Spännande kväll vi har framför oss, vem ska åka ut i "lets dance" och vem ska vinna schlagertävlingen, hujeda mej, bäst jag tar en liten whiskey i förebyggande syfte. ;)

Längesedan det blev en våffla här med men smeten finns det ingredienser till så vem vet hur denna helgen slutar på den fronten?


Ha en fin kväll nu Bp.

Äventyret framtiden sa...

Ett synnerligen vackert bokmärke, som jag känner att jag skulle använda med ödmjuk hand, lägga det vackert och stilla där det ska vara mellan bokens blad. En vacker gåva fick du!
Spännande med din våffla. Du lägger inte socker i grädden ens?
Jag kan förstå att har man vant sig av med det söta så fungerar det bäst med att inte äta sött alls.
Lycklig granne har du säkert! :)

Geddfish ♥ sa...

Du skriver så rart om grannen. Kul att du fått en fikavän, det behöver man.
Jag har börjat sockra på min tillvaro lite grand även fettberika den. Jag har tyvärr tappat mycket i vikt och då behöver jag inte snåla.
Jag har gett bort mitt dubbelvåffeljärn och ville inte ha ett enkelt i retur. Nä, då steker jag hellre pannkakor med sylt och grädde.
SÅ fint bokmärke!

Ditte sa...

Verkligen ett fint bokmärke. Så fint av Anki att skicka det.
Trevligt med ett besök på Starfish & Coffee och perfekt att de vet vad du vill ha.
Lite knepigt förstår jag med innehållet i våfflan. Ler...
Men nästa gång så funkar det.
Vad gäller Susjos såg jag henne i Aftonbladet och Expressen och får ha koll på resten.
Och visst kan vi klara Loreen med hjälp av Susjos. Med lite ansträngning.

femfemman sa...

Oroliga tanten tittar med ett öga. Och då är det inte lätt att urskilja någon i publiken.
Våfflan ser god ut. Gillar våfflor.. de är inte så söta. God kväll.

Gunnel sa...

Jag missade schlagerfestivalen för jag var på kalas. I och för sig har jag missat den i många år, och det är inget jag lider av. Kram

Anki sa...

Kul att få se bokmärket ... jag öppnade inte och kollade :)
Tack för länken!
Våffla med grädde och/ eller glass är aldrig fel :)
Ha en fin söndag!

christian sa...

Håller med...att titta på våfflan var en upplevelse, men den var inte stor....

nalta norrland sa...

Fint bokmärke 🤩
Du har verkligen ett gediget lager bokmärken numera 😃
Såg Du Loreen vinna Eurovision?
Jag såg delar… fram till Loreen uppträdde och sedan lite till ☺️ vi kollade på en film däremellan 😃 då varken jag eller J orkade sitta och titta från kl 21 till ja jag vet inte när det slutade… efter kl 1.
Jag brukar se Sveriges Melodifestival men sen är jag nöjd och i år orkade jag ju inte engagera mig i mello så… har tappat intresset.
Våfflor kan vara gott.
Ha en skön söndag 🤗

Klimakteriehäxan sa...

Jag gör våfflor nån gång emellanåt, det är ju jättegott!
Bokmärket faller förstås den i smaken som råkar ha pippi på fåglar.

Anni sa...

Pistageglass i det här landet smakar mest björnklister (bittermandel). Annat är det i Italien ...