tisdag 9 maj 2023

Tisdagsinfo - förtydligande



Vy från vänster till höger.

På förekommen anledning, alltså med tanke på era kommentarer till gårdagens inlägg, så vill jag gärna förtydliga vår trädgårdsskötsel här. 

Trädgårdsskötsel
Självklart anlitar ”min” bostadsförening (HSB) ett trädgårdsföretag för att sköta innergården, som till och med ifjol var riktigt vacker och ”böljande”. Sedan kom trädgårdsarkitekten med ett nytt förslag om hur man bäst kunde förstöra den fina växtligheten som "vuxit till sig" i decennier. Det har man hundra procent lyckats med, tyvärr:-(

Sedan är det Johan, bostadsrättsföreningens egen trädgårdsskötare som tar hand om bland annat snöröjning och gräsklippning. 

Trädgårdsdagar
Två gånger per år – vår och höst ska de boenden engageras och sättas i arbete med plantering av vår- och höstblommor i stora krukor, sopa gångvägar med mera. Som belöning blir det korvgrillning. Maken och jag har aldrig deltagit i dessa aktiviteter, då vi inte gillade/gillar att påta i trädgården. Det var alltid cirka 10 personer. Rekordlågt deltagarantal i år med fyra själar.
 

Trädgårdsgruppen
Ja, en sådan har vi också i föreningen. Den sponsras med röda t-shirts och jackor och går runt och vattnar blommor på tisdagar. Eller rättare sagt de gick runt och vattnade. Nu har ju självbevattning installerats, så det återstår bara ett fåtal lådor som behöver bevattnas. Trädgårdsgruppen bestod av fem personer. Nu är det bara en kvinna kvar.

Har en känsla av att de få som var engagerade förut inte är så värst nöjda med innergårdens nya utförande heller och struntar i "frivilligaktiviteter". Men boulegänget spelar fortfarande på onsdagar och fredagar;-)

PS. Bildbevisen ovan talar sitt tydliga språk. Ibland är det faktiskt så att det var bättre förr;-) DS.

10 kommentarer:

Ditte sa...

Er innergård är ju verkligen grönskande och jättefin, men visst är det trist att trädgårdsarkitekten som kom men ett annat förslag lyckades ta bort en hel del- Bildbevisen berättar tydligt, Kanske tar sig även det som finns i pallkragarna.
Fint att föreningen har en "egen" trädgårdsskötare som gör det fina extrajobbet.
Fint med möbler så att de som vill sitta ute kan göra det.
Jag har också bott i föreningar där man tyckt att de boende ska engagera sig i innergårdar och gemensamma ytor och där brukar manfallet vara stort. Fullt förståeligt. Här hos oss vet jag att en kan bidra till innergårdens blommor om en vill men inget som arrangeras centralt.
Jag har heller aldrig deltagit för det är inte så stort intresse från mig. Betalar gärna i hyran lite för att just en trädgårdsfirma sköter det hela.
Jag förstår att det även hos er minskar med antalet i trädgårdsgruppen. Här har vi inte ens någon. TRor någon har gjort försök att starta en, men ganska lite gehör.
Kul med boulegänget.

Äventyret framtiden sa...

Tack, då blev jag lite klokare igen. Är det förr eller senare på bilderna? Senare, gissar jag, men faktum är att jag tycker att det är rätt så fint där och finare blir det bara det får växa till sig. Är det förr så är jag ute i ogjort väder då förstås.
Bra att boulegänget är på alerten, för ytorna som så är ju bra!

Paula sa...

Volontärarbete är inget dagens pensionärer har någon större lust att ägna sig åt. Veteranpoolen ska etablera sig i Falun, de finns redan på 50-talet orter i landet, där kan pigga pensionärer tjäna pengar på sitt jobb istället. Jag förstår att det lockar betydligt mer. Jag räknade till tjugo boule-spelare idag på banan här, bildbevis kommer!

LillaSyster sa...

Jag förstår inte varför det inte planteras i tårtbitarna, det skulle ju kunna bli hur fint som helst ♡
Njut av kvällen på balkongen =) Kram

femfemman sa...

Svårt att engagera folk. Blivit svårare med åren. Men..jag lovar...att påta i jorden, det är en angenäm känsla.
God kväll!

Anki sa...

Kul att få se hur det blev ... lite stelt, men det ser ändå bättre ut än förväntat.
Inte många är intresserade av att jobba gratis numer ...

Geddfish ♥ sa...

De kan nog arta sig med tiden. Världen förändras och jag kan förstå trädgårdsgruppen om de tas ifrån roliga saker, som de tidigare känt uppskattning över.
Tycker ändå att det ser grönt och fint ut på något sätt.

Annika sa...

Du ska se att det BLIR snyggt och bra med tiden. Det tror jag.
Men visst kommer ngt att växa i de där tårtbitarna sen? Tycker det är konstigt om de bara fylls med jord och endast jord.

christian sa...

Tack för förtydligandet, det låter ofta bra i teorin när man organiserar, sen blir det värre i verkligheten. Sen tror jag att det här med frivilligheten har dött ut mer å mer, msk är för bekväma å har sååå mkt annat för sig!
Tråkigt att de förstört er fina gård, inte ovanligt att s.k. omorganisationer blir till det sämre, fast heder åt er som har en liten gårdstomte i alla fall som sköter snö å gräs!
Jag är alltid lika fascinerad av era hus, trots att det är gettoliknande med så många lägenheter ihopträngda!

Carita Liljendahl sa...

Det må vara hur som helst med trädgårdsskötsel, men a) bra att boulegänget är kvar och b) jag älskar ALLA bilder från Grindtorp som är mig så kärt.