söndag 17 januari 2016

Skyltsöndag #36

Vill gärna börja med att säga att jag verkligen beundrar er alla som trotsat den sibiriska kylan, gått ut och tagit bilder. Hoppas verkligen att ingen av er har fått bestående men i form av köldskador;-) Många av er har ju också deltagit i Bosses jakt på registreringsskyltar, en otroligt rolig utmaning tycker jag.

En förklaring
Kan inte låta bli att nämna att jag hemskt gärna velat delta i det temat (kombinerat med Skyltsöndagen), men det ”konstiga” är att Bosse och jag blev ovänner för drygt ett år sedan, då det uppstod ett ”bråk” mellan Pumita som ”ägde” Skyltsöndagen och hans egen utmaning med samma namn. Självklart gick jag på Pumitas ”linje”. Det hela slutade med att Pumita tyvärr la sin fina blogg på is. Men som tur är lät hon mig ta över denna roliga utmaning. Tycker det är ett bra tillfälle att ge en förklaring till er som är relativt nya här, varför jag förvaltar Skyltsöndagen alltså.

Nu till dagens Skyltsöndag
Har inte alls varit lika modig som ni och letat skyltar den här veckan. Fördelen med det är väl att jag inte fick några förfrysningsskador;-) Rent allmänt kan jag väl säga att veckans foton för en gångs skull har en röd tråd, nämligen ”alltid lär man sig något nytt”.

Claes-Göran har levererat igen:-) Trodde att skylten var en hyllning till avlidna David Bowie. Men när jag googlade texten lärde jag mig att det finns en sångare - Alesso - som gjort en låt med samma namn. (Lärdom 1). Det lustiga är att Ditte faktiskt fotade skylten samma dag som jag, fast från andra hållet.


Att sätta den här dekalen rakt i nyllet på gatuarbetaren på en skylt som varnar för vägarbeten är väl kanske inte så värst relevant med tanke på att avsändaren heter "Yttrandefrihetsrörelsen". Visste inte ens att det fanns en sådan rörelse. (Lärdom 2).


Det är väl en himla tur att jag gjort så mycket reklam för Täby Centrums nya lounge/toalettutrymme. De "gamla" toaletterna råkade nämligen ut för "tekniska problem" på grund av att vattnet frös i rören. Ooooops. Men ni som läser min blogg vet ju åtminstone var alternativet finns;-) Lärdom 3: Visste inte att dagens moderna vattenrör inte klarar av 20 minusgrader...


"Spread collar" och "Classic Point". Här fick jag också googla för att lära mig vad det är. Hittade svaret här. (Lärdom 4) Undrar vad skjortkragarna heter på svenska...

Tänk så mycket jag har bättrat på min almänbildning under denna kalla vecka. Inte så dumt alls faktiskt;-) Hoppas såklart att ni också lärt er ett och annat!

Pumita är uppfinnaren av Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.

Alla som tycker om att skylta hittar ni här.

27 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ser många som fotar reg-skyltar :) Behöver inte ta ställning till om jag skulle/borde/inte eftersom det inte finns så många skyltar att fota på landet ;) Känns bra - speciellt i det här läget. Vet ju hur det var ... och lojalitet är skönt och/men hårt!
Gillar, som vanligt, dina skyltar :)

Meta sa...

Ja du en massa lärdom kan man få genom bloggen om den är nödvändig eller ej kan ju diskuteras. Jag gillar skyltar och reg skyltar med för den delen läser alltid dom när jag åker bil Då utan kamera tyvärr. Men man vet aldrig jag kanske ändrar mig där med Som vanligt finns mina skyltar på min fotoblogg tycker den passar bättre där.
Ha det gott i kylan med ljus och värme
Kram Meta

Kolonilotta sa...

Då fick man äntligen svar på den frågan!
Men gud så tråkigt att det blev en så stor sak av en Bloggutmaning. Att båda hade samma då eller vad?

Inte alls schysst att smälla upp en lapp över huvudet så där...

Och Claes-Göran har rätt som vanligt!
Självklart är vi alla hjältar!:)
Bra jobbat med skyltar denna vecka också trots att du knappt satt foten utanför dörren.
Ha det gott resten av kvällen!

Puss o kram! :))

Olga T sa...

Saknar Pumita!
Visst kan vi bli heroes :) Speciellt när vi är ute och fotar skyltar i kylan ;)

Geddfish ♥ sa...

Och jag jobbade nästan ihjäl mig igår. TVÅ inlägg, för att jag hoppade på registreringsskyltarna också. Ville inte blanda ihop det med den fina söndagsskyltningen. Båda roliga iofs.

Du förvaltar skyltsöndagen så bra, BP, gillar alla ärliga och snitsiga kommentarer om våra skyltar, ligger lite förtjust möda bakom.

Dina skyltar, ja Claes-Göran är ju liksom bokad, alltid bra och peppande!
De övriga, får jag väl säga som du, de ger lärdom och kunskap är lätt att bära!
Kram ♥

KajsaLisa sa...

En Bowiehyllning av Claes Göran.

Ama de casa sa...

Tråkigt att det blev som det blev och att Pumita lade ned sin blogg. Men himla tur att du förvaltar Skyltsöndagen med den äran! :-)

Comsi comsa sa...



Att inte rören håller för 20 graders kyla tycker jag är konstigt speciellt med tanke på allt annan som de får stå ut med de stackars rören. :)))

Vet inte om jag vill ha en skjorta som sitter för alltid, vill liksom kunna byta ibland. :))

Kramen!

anemonen sa...

Toppen att du är förvaltare av utmaningen. Trist att det blev så galet när Pumita hade den. Alltid lika trevliga skyltar från dig och vad gäller kragar gillar jag inte spread collar nåt vidare, men smaken är olika och tur är det. Tänk det är väl det bästa som finns att lära sig lite nytt för varje dag. Inte är det många roliga reg skyltar jag ser här på vischan så för min del avstår jag nog men om jag ser någon kommer de att hamna hos dig på skyltsöndagen.Tack för du förvaltar utmaningen. Trevlig vecka.

Monica sa...

Ja det beror ju i alla fall här i Sverige på
från vilket håll våldet kommer.
Går på muggen hos mor så jag vet inte ens var
toaletterna ligger i Täby.
Ha en skön kväll

Maria sa...

Jag har faktiskt lekt lite detektiv på egen hand och klurat ut varför Pumita la ner sin blogg. Förstod att det var väldigt infekterat ett tag och det är ju såklart tråkigt. Men jag var inte med på den tiden så jag tar ingens parti då jag vet långt ifrån hela historien.
Och tänk vad bra skyltsöndagen är - nu fick ju både du och vi lära oss lite nytt!!
sv: Du är så välkommen att handla hos mig. Den reklamskylten sitter ju på parkeringen till min arbetsplats - men det förstod du kanske med hjälp av sista skylten?!?
Kram på dig ♥

Ditte sa...

Åh, vad jag gillar dessa skyltar!
Tack för länkningen, men jag hade ingen aning om att dte fanns två budskap på Claes-Görans skyltar. Får var mer observant nästa gång.
Trist att täbu Loyngetoaletter inte är köldskyddade, men man kan ju inte tänka på allt.
Yttrandefrihetsrörelsen visst jag inte om. Har liksom tagit själva yttrandefriheten som ganska självklar här i landet.
Sista skylten gav mig ett extra gott skratt, behövdes idag eftre nytt bloggstrul. Och inte ens ditt knep fungerade...
Blir byte till en egen domän hos wordpress.se så fort dte går....
Vet att även andra på blogg.se har jaft trassel. Ser spänt fram emot deras svar i morgon. Om det kommer...

Carita Liljendahl sa...

Gick förbi den där toan för en vecka sedan :-)
Claes Olsson skyltning är favorit i repris fastän texterna aldrig är desamma. Gillar!

Helena sa...

Alltså... Var hittar ni alla fantastiskt kreativa och roliga skyltar?!? Jag ser aldrig sånt här... Måste nog träna upp mitt öga. ;-) Tack förresten för kommentaren om min ring. Den är liksom det slutgiltiga beviset för fem års hårt slit, ett slags examensbevis för flera år sedan.

LissenTo sa...


Lärde mej också något nytt, när jag läste den sista skylten. Och visst är det så att man lär hela tiden om man har kvar sin nyfikenhet.

Trist med fotobråk, det är ju med avsikten att ha roligt med sitt fotande.

Kylan i helgen, helt acceptabel och solsken

Ha en bra start på veckan. // Lissen

Margareta sa...

Tråkigt med det tråkiga och jag har också en person som jag inte besöker längre (nu har jag ju inte besökt så många de sista året) men han var riktigt elak mot mig vid ett flertal tillfällen och då är det lika bra att lägga ner, ödslar inte min energi på sådana personer.

Kuliga skyltar med en del lärdom har du i alla fall hittat och jag vet inte hur kallt ni har det, men vi har också kallt nu igen, runt -25 skulle jag tro. Som tur är tror jag att jag slipper gå ut i morgon, lite som saknas för att jag ska kunna utföra mitt uppdrag - en dator och ett rum, inte helt oväsentliga saker för mitt arbete. =)

Klarar de inte -20? Då skulle ingen här uppe ha rinnande vatten, vi skulle få hugga is och skotta snö i hinkar för att tina ... låter som en idealisk tillvaro. =)

Nej, nu får jag sluta svamla på och hoppas du får en bra vecka och att temperaturen stiger.

Ulla Maria sa...

Alltid trevligt med nya lärdomar, under min tid som fackligt förtroendevald lärde jag mig vad bluecollar stod för men spread collar var tills alldeles nyss helt okänt för mig.
Här på västkusten har det idag varit strålande solsken och vindstilla och med lite god vilja kan man få för sig att solen faktiskt värmer lite när man är ute.
Allt gott. :)

Susjos sa...

Såklart är vi hjältar, och kanske det var en liten hyllning även till Bowie? Gillar verkligen Claes-Görans skyltar!
Och tack för alla nya lärdomar, kollade genast in länken om skjortkragarna, och lärde mej något nytt, jag undrar också om det finns svenska namn på dem ?

Anni sa...

Tänk att även jag har samlat på mig några fina skyltar, men de kommer inte än. Den som spar hon har.

Klart att det var en hyllning till Bowie. Ser fram emot den till Snape.

FREEDOMtravel sa...

Oj så intressant med bakgrund med bloggfejder. Hade ingen aning alls... Vi har för en gångs skull massor av vinterkläder och sen var det inte så kallt som vi trodde i Åbo, så vi fryser inte alls;)

Anki sa...

Kul med skyltar... vare sig det är reg. skyltar eller andra. Jag gillar skyltar, men när man bor som jag då står de liksom inte på kö :)
Konstigt med vattenledningarna... det har väl varit kalla vintrar förut :)

Susanne ❤️ sa...

Underbara skyltar!
Tråkigt att en person slutar med sin blogg pga av massa elakheter från någon :(
Sånt gör mig ledsen, har själv avslutat en blogg pågrund av en person som sökte fel och tolkade allt jag skrev till något den kunde bli förbannad sur på, till slut tröttnar man rakt av....går inte att strunta i ens tillslut, så jag förstår Pumita. Hoppas att hon hoppar på bloggandet igen för det är kul och det finns så många underbara människor i bloggvärlden,
CG tycker jag lyckades fantastiskt, och jag tror det var en liten hyllning till Bowie också :) för vi alla är hjältar !
Set var många lärdomar tack för dom :)
Tror dom heter samma i svenskan då dom inte översatt det ??!! mannen köper alltid spread collar, tror han inte kallar det för ngt annat ?? men måste kolla upp det :)
Hoppas att du får en bra start på veckan
Kram

cat sa...

Jo då visst har jag trotsat kylan den här helgen. I lördags var det grått och trist och igår söndag var det strålande sol. Fast kallt som tusan båda dagarna.
Hjältar är ju bra så heja C-G.
Tycker det var taskigt att sätta ett klistermärke på gatuarbetsskylten faktiskt.
Jag lär mig nya saker via din blogg och behöver ju inte ens googla.

Steve sa...

Så det förekommer ovänskap även i bloggvärlden. Tråkigt.
Yttrandefrihetsrörelsen tar sig onekligen friheter.
Dålig isolering kallas alltså "tekniska problem" i Täby.
Jag har via mitt TV-tittande noterat att det är spread collar som gäller nu.

Anita Malta sa...

Fattade fakttiskt aldrig den där trista historien men tycker det är väldigt tråkigt och synd att fina Pumita lade ner sin blogg.

Här är det som vanligt skyltar i parti och minut ;-) Claes-Göran kan nog syfta på mångt och mycket med sina bokstäver här.

Kul att du visste vad de tekniska problemen var och nu vet jag vart jag ska gå om jag befinner mig i Täby och nöden tränger på :-)

Mias Mix sa...

Ja man lär så länge man lever :) Och hos dig lär man sig ofta nåt nytt!
Det där med Bosse och Pumita kommer jag ihåg. Det var så synd att hon la ner sin blogg. Fick en hel del tips av henne innan vi åkte på vår Sydamerikaresa. Tror hon är glad att du håller skyltsöndagen vid liv!

Unknown sa...

Jag har sagt det förr men säger det igen jag tycker att du är den perfekta förvaltaren av skyltsöndag, dessa inlägg är mina favoriter hos dig...jag lär mig så mycket, tummen upp!
/Kiki