tisdag 5 januari 2016

Guess what? Gissa vad bilden visar.



Det är dags för mitt tredje bidrag till ”Guess what”. Har försökt göra det lite svårare för er den här gången. Har ingen aning om jag har lyckats, det får väl era svar utvisa;-) Många av er verkar tro att det är jag som är mamma till ”Guess what”. Det är jag inte, utan det är Sanna med den populära bloggen Gemsofmylife som uppfunnit den roliga gissningsleken. Det är bara att delta!
Nu sätter jag på kommentargranskningen för det här inlägget så att ni inte kan planka svar från varandra;-) Avslöjar era gissningar imorgon kväll. Sedan publiceras era kommentarer som vanligt igen. Önskar er ”happy guessing”.

Värmande lunchdejt

Ni kan vara glada (hoppas jag i alla fall) att ni överhuvudtaget får läsa ett inlägg av mig idag. 8-9,6 minusgrader höll på att ställa till det för klena lilla mig som är uppenbarligen totalt befriad från underhudsfett. Trots tre lager kläder, förhatliga långkallingar, dunjacka och vantar höll jag på att frysa ihjäl idag. Det var då en himla tur att min lunchdejt med favo kollegan Yvonne var en värmande succé. En rätt ingen av oss ätit på minst 10 år hamnade på våra tallrikar. Å var någonstans åt vi den lunchen då? Jo, på anrika Järnvägsrestaurangen vid Östra Station, där tiden stått still sedan 1932. Kolla gärna länken. Det är faktiskt en väldigt varm och fin webbplats, väl värd en titt. Restaurangen rankades förresten av The Guardian bland det 10 bästa järnvägsrestauranger i Europa 2015. Helt fantastiskt ”lilla” Östra:-)

Fler "Guess what" hittar ni hos Sanna och Maria.

33 kommentarer:

Ditte sa...

Östra är trevligt, men den har byggts om så jag har inte varit där på ett tag. Mysig lunch med väninnan , men jag hade nog valt annan lunchmat....Maken hade säkert valt det ni gjorde.
Kan förstå att du frös idag. Jag som i vanliga fall är väldigt varmblodig, med visst underhudsfett, hade i varje fall mössa, min lätta dunkappa på, ja förutom tjocka vantar också i dun. Men när jag höll på att fota uppe på Katarinas kyrkogård försvann nästan känseln i fingrarna...

OSå var det att gissa igen. Hmmm! Min första tanke var en vit marsipantårta så jag står fast vid det.
Alternativ två är en utsmyckad tvål.
Kul är det att gissa i alla fall.

Ama de casa sa...

Det var väldigt vad närgången du var på den hushållsassistenten! ;-)

Ama de casa sa...

Guuu vad god den maten såg ut!!! :-)

FREEDOMtravel sa...

Ojoj, hur ska det här gå? Jag som är så usel på detta.... Nån elektrisk pryl? Det ser ju för övrigt ganska mysigt ut på Östras jänrvägsrestaurang. Har kanske varit där för evigheter sen, men kanske bara tog en öl då haha. Jag har ju bott i Åkersberga en gång i tiden och då åkte man jämt med de där tågen ;)

Comsi comsa sa...



Var du tvungen att visa denna snuskigt goda lunch?
Å jag som bestämt mig för att hålla igen lite nu, gud så sugen jag blev.....

Kram ♥

Comsi comsa sa...



Gissar på en tvål...
Eller ett lock av något slag.... ?????? ☺

Kram ♥

Olga T sa...

Plastgrunka. Känns som om det är något till en köksapparat....men där är ett litet hus på....hmmm.....kan det kanske vara en pil för hur man ska sätta ihop prylen. Nej jag kan inte gissa mer än så här. Väntar spänt på rätta svaret!

Susjos sa...

Ja, ännu ett tips på restaurang, jag tackar!

Är det din tredje guess what? hm,då har jag missat en.
Den där vita grejen ser absolut ut som en kork på en flaska av något slag...räcker det som svar?

Maria sa...

Eeeeh - LITE svårare?!?! Det är ju jättesvårt!!
Jag gissar på nåt vred av något slag, typ till ett element.
Återkommer igen om jag får någon uppenbarelse!!

Per-Anders sa...

Jag tror det är nånting man skruvar på, typ korken till någon burk eller liknande.

Anni sa...

Jag gissar på fläsk med löksås ;-) och tänker inte smaka ...

Susanne ❤️ sa...

Bra att ha när man ska höja värmen inne ;) elementregulator
Måste vara ;) Haha
Eller vägvisare för var huset tagit vägen
Mannen tvärsäker på att det är samma som jag sa
Lukas återkommer ...;)
Stor varm TACK för länken finaste Love ❤️
Kram Sanna

TantGlad sa...

Hm....var det den översta bilden vi skulle gissa på?
Då gissar jag på ett tårtlock. En fryst tårtas lock??

Hos mig Äre 17- kallt som F-n. Men det blir bättre. Det finns de som har det värre (kallare)

Kram.

Husbilen-Ellen sa...

Jag gissar på locket till en medicinburk.
Såg inte dumt ut med fläsk och löksås!
Elisabeth

LissenTo sa...

Den dajten förstår jag värmde, alltid roligt att träffa vänner. Men Beate, förstår att du är frusen om det inte hjälper med alla dessa kläder.
Tror kanske att om det blåser och om man är vid vatten att det blir "fuktig" kyla som är bistrare än den Norrländska. Kanske.

Fast här var minus 15 idag. Blir täckbyxor till promenaden till jobbet imorgon, brr

Maria sa...

Eller så kan det vara undersidan på en väldigt ren sko! Bak på klacken liksom!

umj sa...

Den här var klurig. Första tanken var hatt på t ex saltburk. Funderade vidare på termostatventil till element. Har inte kommit fram till någon klok gissning. En känsla av att det lilla huset är en pil som ju då borde kunna förflyttas för att peka på olika lägen. Gör därför ett heltäckande och inte särskilt vågat uttalande. - Det är ett plastföremål.

Marit Johansson sa...

Försttrodde jag det var en tårta av glass eller grädde men när jag tittade närmare ändrade jag mig, gissar på en skruvkork av något slag.
Här är det svinkallt, -18 nu och de lovar ännu kallare imorgon. Men det blåser i alla fall inte som det oftast gör nere i Stockholm, lider med dig!
Mina 3 v är ju inget i jämförelse med dina 2 månader ... Blir tokig om den håller i sig så länge!

Marit Johansson sa...

PS. Östra station köpte jag sist jag spelade monopol :)

KajsaLisa sa...

Stekt fläsk med löksås, får nog gå dit en Tisdag. Avstår gissandet, har inte en susning.

Anki sa...

Ser väldigt gott ut! Synd att det är så långt dit :)
Ja, kylan är inte kul... kan säga att det är tur du inte bor här - bara knappt 15 grader i köket på morgonen innan jag tände i spisen.
Gissningen då - som jag funderat! Ingen aning. Gissar ändå på ett burklock i plast, så har jag gissat något :)

Days By Johanna sa...

Om du skickar ett mail till enplatsisolen747@gmail.com så kan jag skicka lite bilder på Hugo då och då :)

Ama de casa sa...

Glimtändare till lysrör? :-)

Steve sa...

Bilden ser ut att föreställa ett reglage på ett element, eller ett lock eller............. Nån form av förslutning. Puh!
Stekt fläsk med löksås var det c:a 100 år sedan jag åt, men jag kommer ihåg att det var gott.

Eva Trillian sa...

Det där ser ut som ratten vi har för att ändra termostaten på elementen ... ELLER där man ska i med batterierna på en leksak ... Men, ... nej, jag är inte säker på något annat än att jag vill ha kaffe just nu!

cat sa...

Sitter och trycker med en varm kaffe, efter att ha varit ute i kylan och lidit för min konst. Hade också tre lager kläder. Resultatet av mitt lidande kommer på bloggen nästa vecka.
Jag gissar att det är en skruvkork, fast har säkert fel.

Kolonilotta sa...

Här är det varken brist på underhudsfett ELLER värme så jag fläskar runt i bikini! ;)
Har ingen aning om vad det föreställer tyvärr.
Men skickar en kram i alla fall! :)

Jacob sa...

På Östra stations restaurant brukar gubbdagiset som jag tillhör träffas för lunch och samtal om forna tider på jobbet !!

Anita Malta sa...

Är väldigt glad över att få läsa ett inlägg även idag, ja från igår men iallafall ;-)
Samma här, inget underhudsfett alls, avskyr att bära flera lager kläder som en Michelingubbe och jag fryser bara jag tänker på hur du har det !! Men är också glad över att du finner dina guldkorn i den iskalla vardagen, som en lunchdejt. Ser väldigt smarrigt ut !!!

Tycker "Guess what" är jättekul men här blir det betydligt knepigare än ankan !! Mitt första intryck var att det är en slags elkontakt men sen ser det ju ut som en liten stuga där till vänster. Den högra delen av grejen säger ingenting mer än att det är väldigt vitt. Stugan kan symbolisera en pil och ränderna är till för att greppa och vrida för att ställa in något. Kanske, kanske ett element. Haha.. är förmodligen helt ute och cyklar men kikar in igen senare för att försöka klura vidare...

Kolonilotta sa...

Nu har jag uppdaterat med namnet på fisken som jag glömde skriva! Den heter Remoras! :)

Tredje året i Hjo sa...

För svårt. Men fläsk med löksås är verkligen en favvo i Hjo.

anemonen sa...

Stekt fläsk och löksås det är en gammal klassiker i det svenska hushållet och det är så gott. Jag är en stor älskare av den svenska husmanskosten som numera är klassad som nyttig ja lika nyttig som medelhavskusten och det glädjes mig. Enda problemet med att steka fläsk är att det stänker ner så jag kan åka skridskor på köksgolvet. fniss. Då skall jag lägga det här stället på minnet när och om jag besöker huvudstaden. Ja så var det gissningen och det ser ut som ett lock till något, och eftersom du har granskningen på så kan jag ju inte tjuvkika heller. Nåväl jag får väl försöka hänga på den här kedjan. Kollar genast, och förkylningen är bättre och kuren fortsätter nu med egen dekokt. Ja sånt kan jag ju som gammal apotekstekniker för dekokter och infusioner det har jag gjort många ja även kapslar och piller hihi Kul är det att fixa egna drinkar. Hoppas den kommer hjälpa till på traven och stärka mig ordentligt för nu ser jag fram emot våren.......hu så kallt det är och jag håller med dig trots underhudsfett iaf på några ställen:D

Annette sa...

Nä, vad gott det ser ut! Jag gjorde en variant av den för något år sedan (kanske ett par, åren går så fort), och det är ju så gudomligt gott med löksåsen till..! Och vilken nostalgikänning jag fick nu - Östra station... När man skulle in till stan tidigare, var det vid Östra man hamnade om man kom från vårt håll och åkte kommunalt. Jag minns inte restaurangen som så bra, men jag minns att det var väldigt inpyrt av rök. Jag kan inte ha varit där inne sedan början av 90-talet. Sedan ändrades ju reglerna och inställningen till rökning på offentliga platser. Måste nog ta en tur dit någon dag. Någon varmare dag...