onsdag 20 januari 2016

Rätt svar på ”Guess what”

Från och med nästa omgång av ”Guess what” lovar jag att lägga upp en betydligt mera lättgissad bild. Nu tycker jag i och för sig att fotot jag la upp var både konstnärligt, vackert och beskurit på ett sätt att åtminstone någon kunnat gissa rätt;-) Men jag hade fel igen.

Den finns i varje hushåll!
Många av er gissade på disk-/damm-/skurtrasa. Japp, de flesta av er har sådana, förutom Lena då;-) Men jag ger mig inte. Min grej finns i alla hushåll, kanske inte just i den färgen och med dessa former, men räck gärna upp handen och berätta för mig att ni aldrig gjort en drink/juice/smoothie förut. Jag lovar att jag inte tror på ert svar;-)

Bilden visade en isform i silikon.


Den enda som åtminstone såg ett äpple var Per-Anders! Bra gjort! Å ni andra – kolla frysen nu!

Några extra roliga kommentarer
Lena: ”… efter ungefär tre timmar, när jag gått igenom hela mitt hushåll från golv till tak, konstaterar jag besviket den totala avsaknaden av en gulgrön knottrig tinget med eller utan svart katt. Sen fattar jag, det är en skurtrasa!!!”
Lena, jag slår vad om att du glömde öppna frysen. För efter en tre timmars rundvandring hade du absolut gjort dig förtjänt av en drink med lite isbitar i;-)

Sanna: ”…, men det är en förstoring på en amöba som är på väg att sluka något kul du håller på med i ett labb.”
Tack Sanna! Jag menar bara en sådan sak att du tror att min IQ skulle klara av labbtester med amöbor gör att mitt självförtroende fått sig en rejäl boost;-)

Kolla gärna de nu publicerade kommentarerna för fler roliga gissningar! 1 000 tack för att ni ville vara med och klura på "Guess what". Vi kör igen nästa tisdag, eller... :-)

21 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Som sagt!
Hade inte den blekaste.
Men visst har jag ett par hemma. Dock inte i silikon.
Kul att ändå få fundera flera ggr...
Nästa gång tar jag det! ;)

Geddfish ♥ sa...

Den nöten var svår att knäcka!

Räcker upp handen!
Det finns inget sådant i mitt frys nuförtiden, men säkert undanstoppat någonstans, vet ej var. Sant!
Jag gör aldrig drinkar eller annat drickbart med isbitar i. Inte ens en iskall öl, vill jag ha. Ja, jag vet, jag är inte som andra ;)
Däremot så gjorde min man det. Så här har varit ett normalt hushåll ;)

Steve sa...

Jag har förvisso alltid is i wirren så jag är en rutinerad användare av en dylik tingest.Dock inte i sådan hiskelig färg och som ger äppelformade isbitar.

Förresten, varför finns det inga bra iskubslådor? Jag som enarmad får ständigt slå ur isbitarna och det är inte så trevligt vare sig för mig eller omgivningen.

Susanne ❤️ sa...

Haha så fel jag hade...
men man kan nog använda isbits lådor till labb också jag menar du har ju i alla fall labbat ihop dina fina bakdelar i is det är inte illa !!!!!
Och tror nog ditt IQ är långt mycket högre än du vill erkänna ..
Stor puss och TACK för länken och ännu större TACK för att du är med !!!
Du är underbar !!!!

Ama de casa sa...

Jag behöver inte titta i frysen - jag VET att dom finns där. I och för sig inte alls lika fina i färgen eller spejsade, utan helt vanliga vita i hårdplast.

Svårt! :-)

Anki sa...

Haha... grundlurad igen :) Nix - jag äger ingen sån flådig och snygg iskubslåda - jag kör den simpla stilen med iskuber i plastpåse :)

Anita Malta sa...

Vad synd !! Nu missade jag veckans kluria omgång av GW bara för att min dator inte ville vara där jag var ;-)
Letar och letar i frysen så jag blir alldeles frusen. Finner ingen form men en väldig massa is vilket ger mig en idé :-)

Kul att läsa alla andras gissningar medan jag ser fram emot nästa tisdag :-)

Anita Malta sa...

...kluriga !

Ditte sa...

Fotot var alldeles utmärkt! Och en liknande finns nog i de flesta moderna hushåll och det är ju där vi lever.
Tyvärr var min fantasi begränsad även denna omgång. Men jag ger inte upp. Är en envis typ. Seg!
Grattis till Per-Anders! Bra gjort!

Susanne sa...

Den var svårt, men himla snygg.

Ulla Maria sa...

Och jag som tyckte att den såg så luddig ut. Får skärpa upp mig till nästa vecka. :)

KajsaLisa sa...

Nej, jag har inga bra ursäkter som förra gången, nu var jag långt ifrån.

Meta sa...

Vilken kul grej att gissa på en bit av bilden, jag är usel på sånt.
Det är alltså min dotters ex´s(som åxå är död) pappa som har gått bort.
Alltså mitt barnbarns farfar.Eftersom pappan är död blir hon arvingen när ingen farmor heller finns..
Hoppas du hajar det hela. Världen är lite knasig ibland kan jag tycka
Kram Meta

Eva Trillian sa...

Jahaha - visst har man en sådan ... men, ja, inte i den utformningen förstås. :)

Susanne sa...

Av: tsm är en förkortning av tillsammans. Tänkte spara lite tid ;)
Dee trivs bra på sitt nya arbete. Hon hälsar tillbaka. Ha en trevlig torsdag.

cat sa...

Då jag faktiskt helt sant aldrig dricker något med isbitar i, så kan jag svära på att min frys är helt befriad från dylik tingest. Någonstans i ett skåp finns det en isbitsform i vanlig hederlig hårdplast dock.

Maria sa...

Jag har ingen sån hemma!!!! Jag fryser i såna däringande plastpåsar!
Tack för din fina kommentar inne hos mig, jag blev verkligen glad! Och jag gillar dig med!
Kram

Margareta sa...

Hade jag sett detta hade jag aldrig gissat rätt, ser bilden från i tisdags =) Svårt. Sedan kan jag berätta att i min frys finns det inget sådant, men visst någonstans i stugan ligger det ett flertal, men inte de heller i frysen. Hemma, om jag någon gång gör iskuber har jag plastpåsar för sådant - de tar mindre plats men visst är din absolut roligare och trevligare. Om jag någon gång gör en vitamindrink så använder jag aldrig is. En drink har nog inte gjort i det här hushållet de senaste tio åren, men visst någon sommardrink ute på ön.

Hoppas jag kommer ihåg nästa tisdag, ska bli spännande - men mitt minne är inte att lita på.

Från det ena till det andra så fick jag ett svar på min halo och fallosymbolerna =)

Så här skrev en av mina fotokompisar (Cricco) som gillar att titta upp och även att fota åt det hållet – hon är även kompetent i området, vilket är mer än man kan säga om mig.

– den fallossymbolen tillhör halot. Runt solen bildas en halvcirkel med regnbågsfärger i bästa fall, för det mesta ser man inte hela halvan utan bara en på var sida om solen och idag har flera noterat just den som du har sett. Min syster i Sören såg samma sak, men hade också sett en svag en till vänster om solen. Detta uppstår när fuktig luft fryser till kristaller, precis som regn bildar regnbågar på den varma delen av året fast då syns den ju inte som hör – runt solen utan mer pga solens strålar mot regn.

Alltid lär man sig något av att ha klyftiga fotokompisar. =)

Margareta sa...

Men hallå - hur länge ska det ta att få en kommentar godkänd hos dig, vad har hänt? Mycket spam eller vad?

llh sa...

Hahaha hur kunde jag missa frysen, obegåvat! Apropå obegåvat och is måste jag erkänna att den frys som finns här i "nya" lägenheten har någon sorts inbyggd frysapparat som ska spotta ut isbitar genom ett hål i dörren men vi har inte brytt oss om att begripa den ännu. Dock är den inte grön och spottar inte ut äpplen.
Tusen tack för länken och kuliga kommentarer hos mig :)

Carita Liljendahl sa...

Det var en klurig detaljbild :-) Jag hann inte med den här veckan, har haft lite för mycket av allt möjligt och en del tråkiga saker att bearbeta, men under helgen läser jag ikapp mig på bloggarna!
Kram!