söndag 10 januari 2016

Skyltsöndag #35

Idag är första gången sedan jag började förvalta Pumitas Skyltsöndag att jag inte har tagit alla bilder under den gångna veckan. Anledningen är att jag inte gärna frivilligt lämnar mitt ide när temperaturen ligger på mellan 7 och 15 minusgrader. Under mitt besök i Stockholm i tisdags åkte jag visserligen förbi herrekiperingsbutiken Claes-Göran vid Odenplan och blev inte ett dugg förvånad över att förra veckans skylt satt kvar. Jag menar, ingen riskerar väl att förfrysa sina tassar för att montera upp till 24 bokstäver från hand bara för Skyltsöndagen;-)

Alltså blir det den här skylten i repris! Ett mera passande bidrag får man väl leta efter just nu.




Den här skylten tog jag för ungefär två veckor sedan, där jag tyckte att fem minusgrader kändes som människoplågeri. Har ändrat mig på den punkten. Skylten sitter vid en fotbollsplan med konstgräs som tillhör en grundskola. Det enda som är tillåtet där är att borsta av fotbollsskorna. Avskyr sådana förbudsskyltar som i alla fall ingen (utom jag då) tittar på.


Samma dag hittade jag till min förfäran ett företag som är ”pro” tjurfäktning och anställer matadorer – och detta Täby;-)


Den här skylten är tagen i tisdags i en tunnelbanevagn i rörelse – därav kvalitén. Kan inte låta bli att länka till företaget. Det är endast väldigt konstiga tuttar som passar dessa ”bh-plåster” – tycker jag då…


Den här dekalen får också vara med. Den tog jag huttrandes vid Stadsbibliotekets busshållplats. Skylten är väl inte så upphetsande, men med min ”konstiga” blick gillar jag faktiskt den minst sagt udda kompositionen av fotot.

Pumita är uppfinnaren av Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.

Alla som tycker om att skylta hittar ni här.

PS. Till Marits Helgbild imorgon lovar jag nå’t riktigt coolt. Experimenterade lite i mitt ide idag. Å med lite tur kommer jag att visa något de flesta av er inte har sett förut. Så, stay tuned. DS.


28 kommentarer:

Monica sa...

Ja nog fan har det varit kallt alltid
fästingarna fryser ihjäl säger man och det
är ju bra:-)
Mina tuttar hoppar nog över dessa plåster;-)
Ha det bra i vintervädret.

Comsi comsa sa...



Mina ögon föll länge på den sista , måste nog säga att jag tänkte lite som du.... :))

Kallt som fan står sig än.

Kramen ♥

Ama de casa sa...

Jag ÄLSKAR såna där förbudsskyltar! (Men sen är jag lite av en skyltfetischist också... ;-) ). Det är så kul att se vad dom tycker att man inte får göra. Gillade det demokratiska i att man inte fick röka, men ej heller snusa minsann. Det har jag inte sett på en förbudsskylt förut. :-)

Jag kör också med "historiska" skyltar idag. Trots att jag faktiskt fotade flera stycken idag. Med min halvstrejkande kamera... :-)

Marie i Skrifvarstugan sa...

Så många olika varianter det finns av förbudsskyltar - kan det vara förbudssverige..... undrar hur många som bryr sig....

Den första bilden tyckte jag var mkt passande idag :)

Fin söndagskväll till dig !

anemonen sa...

Kallt det har det varit det håller jag med om. Vantar är ju inte så bra att ha när man skall fota och inte är det skönt heller att vara ute.Dessutom brukar batteriet strejka när det är svinkallt ute. Minus 5 är min gräns även om jag frångick mina principer att inte vara ute någon längre tid vid mer än minus fem.
Sista bilden var i min smak den med. Lite häftig med björnen är det inte Baloo iaf ser han ut som det. Nåväl en sådan där Freebra ligger i min låda med underkläder för den hade jag när jag gifte mig:-) Den satt utmärkt en sådan dag men nu skall den kastas vid nästa utrensning. Ja jag rensar ut i mina garderober och lådor om våren, och det är dags att sätta igång så smått. Psst numera är vi särbo och det funkar bäst så. Jag klarade inte att bo på vischan. Hugaligen Det var väldigt så många förbud det var på den tavlan. Inte lätt att leva upp till allt detta.

Anita Malta sa...

Det var väldigt vad många braiga skyltar du hade på lager !! Förstår verkligen att Claes-Göran låter skylten sitta kvar. Förbudskylten får mig att le för jag tror ju nästan att den är ett skämt. Sen gillar jag bilden med tjuren. Både din tolkning och ljuset som tyder på solsken :-)
Tittar länge på sista skylten och undrar vad jag tittar på ;-)

Ska bli spännande att se vad du hittat på för bus till morgondagen :-)

Eva Trillian sa...

Låter bra det här med att ha principer :) och då är det ju, i det här fallet, extra viktigt att ha lite guldkorn till bilder på lager! Snyggt sparat! Nu kom de till sin rätt!

Olga T sa...

Ja den C-G- skylten den står sig. Men idag har vi plusgrader och den snömängd jag skottade och skottade igår är på väg bort.

Stare Ström sa...

Avskyr också såna förbudsskyltar. Inbjuder till att göra allt otillåtet.

Svar: Jag älskar din tolkningar!! Det är jättekul att se hur någon annan uppfattar det. Denna gång tänkte jag också på spindel. Och koltrasten var ju verkligen snäll och satt stilla. Jag har ny kamera som jag försöker lära mig därför blir det mycket bilder med olika inställningar. Nåt ska väl bli bra!

Mias Mix sa...

Ja nog har det varit kallt som fan en lång tid nu. Ska man verkligen ha de där istället för en BH??
Bra gjort av dig att upptäcka alla skyltar och dekaler överallt. Hoppas allt är bra med dig!

Ditte sa...

Kallt har det varit, men nu verkar det vara lite värme på G. Du har som vanligt fått till roliga skyltar.
Gillar Claes -Görans skylt den håller fortfarande. Får se om det kommer en ny skylt i veckan. Har tänkt mig åt Odenplanshållet.
Visserligen vill regeringen införa "traineplatser" och kanske är Täby tidigt ute med matadorträning. Någon kommun ska väl gå i täten....
BH-plåster? Kanske ännu en affärsidé...Kanske inte särskilt kundvänlig.
Väntar med spänning på din helgbild! Och den som väntar på något gott kan ju vänta ett tag.


Geddfish ♥ sa...

Claes-Görans skyltar går ALLTID hem!
Sen var den en massa underliga, hahaha! Roliga!
Det mesta fröjdar mitt sinne, en dag som denna, som jag rodde i hamn ;)

Unknown sa...

Jag har samma smak gällande bildkompositioner som du, för storgillar sista multibilden. Sen att du utlovar något riktigt cool för morgondagen gör att arbetsveckans inträde känns riktigt frestande.
/Kiki

Husbilen-Ellen sa...

Som vanligt hittar du fyndiga skyltar!

Ulla Maria sa...

Som vanligt sevärda skyltar. Häpnade mest över förbudsskylten. Tänk så mycket de kommit på som man inte får göra.
Här har vi haft plusgrader idag så snön börjar nu anta en brun och kladdig form.

Kolonilotta sa...

Den första skylten stämmer till min STORA glädje inte idag! :)
Förbudsskylten kan jag inte annan än att hålla med om som fotbollsmamma!
Stor kram och tack igen för att du så flitigt följde vår resa! :)
Hoppas att den åtminstone värmde inombords när ni hade så vansinnigt kallt här hemma.

Susanne sa...

Gillar bild 1 bäst, kunde inte ha sagt det bättre själv ;)

Maria sa...

Jag önskar nästan att det hade varit kallt som fan här nere hos mig. Den stackars snö som nödvändigtvis var tvungen att falla har nu förvandlats till ett enda slaskkaos eftersom det inte är kallt som fan. Inte ens kallt med vintermått mätt.....
Tack för pepp och stöd inne hos mig ♥
Kram

Steve sa...

Konstgräs är en styggelse.
Freebra. Hjälp!

cat sa...

Jösses vilken variation på skyltar! Den jag gillar bäst är ju så klart C-G:s.
Inte för att vi har haft kallt som fan i helgen, men vi kommer att få. Det ser jag inte fram emot.
Du är lycklig du som kan hålla dig i ditt ide.

Susanne ❤️ sa...

Det har verkligen varit svinkallt så skylten CG hade är så bra !!! skulle behöva gå omkring med den så tydligt säger den vad jag tycker ;) haha
idag är det 0 grader och dugg :( inte bra !!!!!
Kommer vara halt på vägarna :(
och jag ska till sjukhus för prover ...
Underbara skyltar som vanligt och BH plåster.. får väl dom som har dessa bröst då testa för det lär väl inte vara så många haha
Att man ens får spela fotboll på planen förvånar mig ....
Kram till dig finaste

KulTur i Natur - Tony sa...

Som du kanske har sett så gillar jag att gå runt och spana på dekaler, särskilt i Stockholm.

Stare Ström sa...

svar: Fortsätt du att spamma hos mig!! Jag håller med dig i din diskussion om konsten att se en bild. För vissa hjälper inte utrustningen. Photoshop kan man använda till mycket. Men en dålig bild kan bara bli bättre- en bra bild kan bli kanon! Tycker jag! Motiv har jag betydligt lättare för att hitta när jag är ute och reser. Alltså i nya miljöer. Därför övar jag mig på att se vad som finns i min närmiljö. Då tvingas jag se med andra ögon. Jo, jag har köpt en ny systemkamera. Jag vill ju påverka alla inställningarna själv. Det är en med den senaste optiken, alltså utan speglar, och är därför betydligt mindre och lättare. Med nya menyer så har jag inte full koll än. Men nu tycker jag att jag lyckas med några och är helnöjd!

Carita Liljendahl sa...

Så många roliga skyltar den här gången! Kallt som fan, den gillar jag, fastän jag INTE gillar kylan!
Och den där förbudsskylten... inte mycket som var tillåtet där! :-D

FREEDOMtravel sa...

Jag gillade faktiskt bättre när det var "kallt som fan" än hur det var idag... blötsnö på tvären och blöt gegga på marken... blä...

KajsaLisa sa...

Clas Göran har rätt som vanligt :)

Susjos sa...

Claes-Göran han textar mitt i prick han! Kallt som fan har det varit, om än lite förvånande varmt idag?!

Bevare mig väl sa...

Om den första skylten funnits här uppe i Skellefteå hade det stått Kallt så in i helvete (- 33) och längre upp i inlandet
Kallt som i två helvete ... Sista krumelurbilden gillar jag också, måste var kusin med ditt kryp i headern :-)