fredag 15 januari 2016

I valet av kvalet


Dagsfärsk bild tagen klockan 13:30.


Dagsfärsk bild tagen två timmar senare. Ser ni den söta lilla månen till vänster!? Hoppas det;-)

I gårdagens inlägg trodde jag ju att maken skulle dricka sitt te svart alternativt tillsätta mellangrädde. Där hade jag totalt fel kan jag säga. En äkta engelsman dricker aldrig te utan riktig mjölk, nej det gör han inte. Då skipper han hellre den ädla drycken och tar en Nespresso i stället, vilket ställde till det för mig.

Formbröd vs. nybakad surdegsbaguette
Hade ju iskallt räknat med att maken skulle gå ner till centrum för att köpa mjölk, vilket i sin tur hade betytt att han kunnat inhandla en surdegsbaguette (och lite till) åt mig. Den tankegången fungerade inte heller så bra, då maken tyckte att vi lika gärna kunde rosta formbrödet som faktiskt fanns – även det en surdegsvariant. Nej, jag är inte lika flexibel som maken, inte alls.

”Bara” 9,4 minusgrader

Nu blev det faktiskt aldrig så kallt som 17 minusgrader här, åtminstone inte mitt på dagen. Klockan 13:00 visade termometern ”bara” -9,4 (i och för sig minst 9,4 grader för mycket, men ändå). Alltså bestämde jag mig för att sätta på mig mina töntiga överdragsbrallor som liknar en sparkdräkt samt några lager kläder och gå ner till den lokala ICA. Japp, jag kom fram med frusen snor i näsan som alldeles för snabbt blev flytande igen.

Lunch, fika, rundvandring
Efter lunch och fika hade jag vant mig vid att alla moderiktigt klädda shoppare i Täby Centrum stirrade på mig. Inget fel på mitt självförtroende inte;-) Så jag bestämde mig för att kolla om det fanns fler bonnigt klädda töntar i Täby Centrum – barn inte inräknade. Efter cirka en timmes (relativt svettig) rundvandring i gallerian hittade jag till min lättnad en(!!!) person till - en kille i 50-årsåldern – som kunde ha varit min tvillingsbrorsa. Check!

PS. Eftersom jag är en omtänksam person köpte jag faktiskt riktig mjölk åt maken också. DS.

19 kommentarer:

Susjos sa...

Haha!! Vilken härlig historia! Och jag håller med dej,det är alldeles för kallt.
Tack för de fina dagsbilderna, så jag också få se hur det såg ut ute idag. Jag har ju sovit under de ljusa timmarna. Och dina komplimanger på min blogg gör mej så rörd, Tack BP!!!

Ama de casa sa...

Haha! Du är allt en vänlig själ som tänker på maken också :-)

Men lite typiskt dig att bara lägga in bilder på andra kranar, och inte på din egen, snoriga.
(NEJ!!! Jag vill inte se den, det var bara en reflektion ;-) )

Ditte sa...

Tack för ett gott skratt dennna kylia fredagskväll. Tänk om ett bevis på din tvillingskäl hade funnits. Men jag blundade och kunde se er båda framför mig. Och sparkdrälter i utomhusmodell är inte att förakta.
Ägde en själv som flitigt användes i skidbacken... Bra glid hade den också.
Skönt att makens mjölk fick medfölja hem och att den inte hann frysa på vägen.
Vill ge en rxrea eloge för dina läckra grävskopor och lite extra för den där månen var med.
Önskar dig en trevlig kväll.
Och det kalla vädret fortsätter...

Carita Liljendahl sa...

Just det, exakt 9,4 grader för mycket på minussidan! :-)
Men jag gillar att du går ut och tar bilder från Täby, blir aldrig för mätt på dem. Någon kanske tänker... kranar vid ett bygge!? Jag tänker, där har jag bott. Kram kram för varje kran!

Comsi comsa sa...


Ha ha ha, får tacka för att du inte lade ut en bild på din egna snoriga kran. :)))

Jag tänkte fota mig ute idag men avstod då jag fick syn på ett avskräckande exemplar i affärsfönstret...
Tänk att du är så snäll att du köper mjölk till maken, du har ett hjärta av guld. :D

Kramen ❤

Eva Trillian sa...

Tänk att det inte alltid kan bli som man tänkt ;) dumt. Men bra i det här fallet. För hur roligt hade vi haft det annars - utan att få se snygga kranar, blå himmel och få höra om de olika tillstånden snor kan finnas i :)
Du är skön!

Meta sa...

Jodå kallt var det idag med -11 grader vid Birkaterminalen kl 15 idag vid hemresan med bussen. Nu är jag trött på kylan. men de lovar varmare väder efter helgen. Solen och en klarblå himmel får väl duga till dess.
Nu är jag hemma och ska leta fram mina värmebyxor jag med. Jag behöver en promenad i friska luften i morgon, för att rensa bort allt damm och smuts från Lidingö.Fick du någon tulpan idag då??
Ha det gott
Kram Meta

Kicki sa...

Allting ordnar sig, ta till vara på det du har!
Jag /vi är hemma nu sen några dagar! Det har varit lite halvkrassligt i familjen (berättar mer i bloggen) men nu har vi "landat"!
Ha en fortsatt trevlig kväll! Kram

Geddfish ♥ sa...

Grattis till att ha krupit ur idet för att inhandla mjölk till maken!
Jo, jag fuskade också idag, gjorde som du, tog på termobrallor, mössa, vantar, och gick ut en sväng.

Sol och måne, gör mig inte till nån fåne ;)
och lyftkranen den var grann, passade dig minsann ;)

Ha en go afton ♥

Ulla Maria sa...

Det var en mycket söt liten måne. Även här har det varit väl kallt idag men med sol och utan vind gick det bra att lämna hemmet. Fint gjort av dig att tänka på maken så han kunde få sitt te på rätt sätt.

Steve sa...

Är dina"töntiga överdragsbrallor som liknar en sparkdräkt" limegröna?

"Bonnigt klädda töntar"? Hmmm.... Såna finns alltså i Täby oxå.

Bra att du låter maken behålla sitt Englishmanship och inte kommer dragandes med nåt annat än riktig mjölk till teet.

Trevlig helg!

KajsaLisa sa...

Var inne i stan, det inte hur kallt det var, men säkert minus 10, det här är inte kul längre. Regnar det får man i alla fall bra bilder, men kyla fixar jag inte att fota, var uppe på rampen till Katarinahissen men bilderna blev rätt tråkiga. Fröken Söt blev bra som vanligt, men hon var för tunnklädd. Du fick nästan till en svensk flagga av kranen försök lite mer på avstånd när himlen är knallblå. Sen bör du stå så du har solen i ryggen, då får du fram den gula färgen bättre.

cissi sa...

Aha, det är därför snoret alltid rinner sådant när man kommer in!! ;)
Och det var väldans snällt av dej att bära hem även makens mjölk!
Ha en fin helg!

Anki sa...

Skulle ha varit på sin plats med ett foto på den töntige killen... din tvilling :)
Bättre att vara bonnigt, men varmt klädd än att frysa häcken av sig!
Fint med kranarna mot den blå himlen - och japp... jag ser månen :)

Anita Malta sa...

Haha.. vilken helt underbar story !! ..och härligt blå bilder :-) Ja, månen, den går inte att missa.

Helena sa...

Haha :-) Du är härlig du! Gillar människor som bjuder på sig själv. Här i norra delen tittar vi nog mer en riktigt kall vinterdag om man inte kommer påpälsad. ;-)

Marit Johansson sa...

Ja men det där är ju så jävla konstigt faktiskt. Varför de flesta i 08-området går omkring i vanliga kläder trots kylan.. Jag fattar inte. Det är precis likadant i Göteborg (och förmodligen fler ställen). Var där för några år sedan i december på Lisebergs julmarknad och jag lovar att det var bara jag som hade överdragsbyxor. Möjligen någon annan som jobbade där.. är det minusgrader ska man ha det för att kunna vara ute och är det kallare än -15 så är det täckisar som gäller, hur svårt kan det vara :)
Älskar din knallblå 08-himmel!!

Anni sa...

Nej, man tar inte grädde i te - fy, så äckligt!
Själv har jag svarta fleecebyxor utanpå mina leggings, inbillar mig att ingen fattar att de egentligen är långkalsonger :-)

LissenTo sa...

Härlig berättelse och du köpte väl en massa gott, till er båda :-)