fredag 8 januari 2016

Att kombinera nöje med nytta


Nej, jag har inte lekt med bilden och gjort den svart/vit. Så här såg det ut irl. Observera att jag inte ens gick ut på balkongen för att fota, utan stod kvar inne i lägenheten.

Då termometern visade rena vårtemperaturen - ”bara” -4,6 - jämfört med gårdagens -14,6 grader var det ett rent nöje att stanna kvar i idet idag och se snön dimpa ner utanför fönstren. Men det var ju faktiskt ändå minusgrader som enligt SMHI ska masa sig över nollstrecket under helgen. Och då slog det mig! Avisning av frysen skulle kanske vara en nyttig aktivitet att kombinera med nöjet.

Avisning

Det såg betydligt värre ut förra gången. Före...


... och efter, drygt två timmar senare.

Nu är jag fullt medveten om att man inte avisar en frys utan avfrostar den. Vill dock påstå att så inte är fallet med vår. Frysen är fyra år gammal och har avisats för första (och enda gången) ifjol. Gjorde ett inlägg om det och en bloggare upplyste mig om att frysar borde avfrostas två gånger per år. Det lär då aldrig ske i det här hushållet kan jag säga. Dagens försök att göra någon nytta tog nämligen drygt två timmar, och den tiden kunde jag ha spenderat på ett betydligt roligare sätt.

”Avfrostningstaktik”
Tror jag kör favokollegan Yvonnes ”avfrostningstaktik” i stället. Hon skickade det här mejlet till mig under avisningen:

- Själv frostar jag av typ när strömmen har gått och allt tinat på grund av det… Två gånger per år?! Nä det låter jobbigt!

Tack tjejen, precis vad jag ville höra:-)

PS. Nej, jag ställer inte den uppenbara frågan till er "Hur ofta frostar ni av frysen". Tror nämligen inte att jag är intresserad av svaret;-) DS.

27 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Klart du vill vet hur ofta vi avfrostar frysen ;) Aldrig - det är svaret på den frågan. Undret av nya vitvaror. Mindre plats i dem - men ingen avfrostning :) värt det!

Comsi comsa sa...



Huuua så kallt det var här inne idag, skall bara sätta på mig mössan innan jag kommenterar vidare.... :)
Jag är världssämst på att frosta av frysen, kanske om det vill sig väl så sker det vartannat år. Vet att du inte ville veta hur ofta vi avvisar frysen men nu skrev jag det ändå.... :)

Kram ♥

Olga T sa...

Har självavfrostande frys! Då blir svaret aldrig!

FREEDOMtravel sa...

Frosta av frysen... vad är det? Haha...

Stare Ström sa...

Lämplig sysselsättning för en sån dag då man ändå inte vill gå ut!

TantGlad sa...

Du får inget svar av mig haha....
Men jag............
Äh....skoja bara lite . Jag lovar jag inte ska berätta.
Men jag kan berätta en annan sak, som är........jag har "bara" -16 nu . Nästan så man får lite vårkänslor haha.

Nä nu ska jag skärpa till mig. Är nyäten och mätt. Blir tv å lyfta armen mellan chipsskålen och till munnen. Så får det bli.

Ha en skön kväll nu i 08 området.

cissi sa...

Kör din avfrostningstaktik. Här blir det gjort ungefär vid den tid då lådorna i frysen inte längre får plats! :)
Och visst var det tråkigt ljus idag! Letade färgklickar att fota på min turfrunda, men hittade inte en enda en.
Ha en skön kväll!

Susjos sa...

Ja, du vet ju redan att vi var tvungna att köpa nya vitvaror lagom till jul, och såklart kollade jag att frysen var "avfrostningsfri"...alltid något! Nu måste jag strax ut i vintern,till bilen, mot jobbet!

Geddfish ♥ sa...

Frosta av?? Jo, det händer. Mer sällan. Men vid behov.
Och, jodå, jag gick ut en sväng i kylan och handlade mat. Visserligen har jag lärt mig, att jag är aldrig utan mat ändå, men, kanske vill ha roligare mat ;)

Ulla Maria sa...

Tänkvärda bilder. Kanske skulle jag låta dem leda till handling. Eller kanske inte, eller någon annan dag.

Anki sa...

Hm... frosta av frysen... bra jobbat av dig :) Jag har ingen aning om när jag gjorde det senast.

Ditte sa...

Frosta av frysen? Bra jobbat där! Men här har jag andra som gör det och den ska visst också vara självavfrostande enligt bruksanvisningen. Men jag vet inte hur det är i praktiken.
Även hemma hos oss var det mest svartvitt när jag tittade ut... Kanske möjligen några grå nyanser och solen försökte sig en liten stund på ett framträdande. Ett litet försök..

KajsaLisa sa...

Kunde du inte frostat av lite ute också när du ändå höll på :)

Annette sa...

Jag har avfrostat frysar med hårfön för att snabba på processen, det är ju en så enormt tråkig sysselsättning. Men nu måste jag gå och se hur det ser ut i vårt frysskåp... undrar om den avfrostar sig själv, jag har då aldrig avfrostat den, och definitivt inte min man heller på eget initiativ. Håller tummarna för att den fixar det själv...

Om mina utmaningar. Svaret är att jag insett att jag läser för få böcker och lägger för mycket tid i pauser mellan annat på att scrolla på FB och Instagram. Nu blir det fler böcker och bloggar istället. Mer foto kan bli svårt, jag fotar massor varenda dag. Men kanske litet mer på annat än höns, haha :)

Och tack för infon om Hamburgarstugan, vi längtar efter ashihamburgare här hemma :)Måste fråga vad de har i sin köttfärs, om det är worcestersås, soja eller vad det är. Så smakrikt och saftigt. Jag läste att de hade ambulerande försäljning nu, så jag trodde att de blivit tvungna att stänga ned i Täby, men då vet jag att de är på banan fortfarande :)

Ama de casa sa...

Här brukar vi frosta av när grejerna längst bak i KYLEN fryser fast i inlandsisen som bildas där inne... Vet inte hur ofta det blir (du ville ändå inte veta ;-) ), men det är först när man BEHÖVER grejerna längst bak som det blir aktuellt... :-)

Vad färgglatt det var på första bilden :-D

Ama de casa sa...

sv: Ibland känner jag inte för att blogga, och då låter jag bli. Bloggskolkar alltså :-) Visst är det kul med all respons! :-)

Och du... Jag är ingen mammarazzi - jag är en Amarazzi :-D

Susanne sa...

Den där tråkiga aktiviteten behöver jag aldrig ägna mig åt (har självavfrostande kyl)

Marie i Skrifvarstugan sa...

Ååå...vad är avfrostning för något...? :)
Hmm.....kanske vart femte år att det kanske sker ett under här med frysen.

Anonym sa...

ALDRIG - behövs inte. Den lilla frysen
tar hand om sej själv, tack o lov!

Ruth i Virginia

Anita Malta sa...

Haha.. jag frostar bara av, eller avfrostar, vår frys på sommaren. Behöver bara öppna dörren, ta ut allt, vänta en stund så är all is borta. Ja, har använt fönen vid ett par tillfällen för att skynda på det hela. Nej, just det du var ju inte intresserad men nu blev det som det blev. Kan tillägga att om jag skulle avfrosta varje gång strömmen går skulle det bli liiite för ofta ;-)
Tycker KajsaLisa som så ofta har en poäng där :-)

Marit Johansson sa...

Visst var det så att du fastnade med fingret i frysen förra gången du avfrostade? Det verkar ha gått bättre nu i alla fall, smart att passa på nu. Har det överst på min att-göra-lista men orkade inte idag!

Anders W sa...

Varje år, minst! Skulle det bara ske vid strömavbrott så fanns nog ingen plats kvar för några varor. Enklare med frysboxen än frysskåpet. enkelt med kylan vi har. Då är det bara att ställa ut allt!
Avisar gör man väl med flygplan, och kanske flyktingar. Vet att det stavas olika men låter precis lika kyligt.

Mias Mix sa...

Kommer ihåg hur det gick förra året när du fastnade med ringen :) Så kanske lika bra att du låter bli det där!

Unknown sa...

Avfrostning sker endast i nödfall.
Men jag kommer ihåg ditt första avfrostningsinlägg.
/Kiki

Husbilen-Ellen sa...

Numera finns det självavfrostande frysar. Det är väldigt praktiskt!
Elisabeth

Carita Liljendahl sa...

Kul! Nu vet jag ungefär var du bor, och du vet var jag brukar vara på besök :-)

Anni sa...

Mitt svar på den icke ställda frågan är : vartannat år. På vintern när det är kallt. Ska nog göra det på söndag, tack för påminnelsen!