torsdag 14 januari 2016

Några ”kryddiga” bilder från idet


Gurkmeja av Ulla Maria. Den här underbara tavlan klickade jag hem samma kväll den kom upp på Ulla Marias fina blogg. Då vi använder mycket gurkmeja i vår matlagning sitter tavlan nu som en smäck i köket och passar dessutom utmärkt till det här inlägget. Foto: Ulla Maria.

Vid 11-13 minusgrader stannar jag i idet. Det vet ni ju redan. Å med tanke på att SMHI har hotat med dryga 17 minusgrader imorgon är det maken som ska få traska ner till den lokala ICA för att köpa mjölk. Tror nog att han kommer att använda mellangrädde (två paket i kylskåpet) till sitt engelska te, alternativt välja ”te naturell” om man säger så.

Uppvärmningsmetod 1
Vad gör man då i idet en hel dag? Jo, man jobbar sig varm såklart. Det kan man göra på helt olika sätt. Maken valde en aningen udda uppvärmningsmetod. Han gjorde olika egenkomponerade kryddblandningar. Han påstår att man blir rejält varm av att hantera en mortel hela dagen…



Uppvärmingsmetod 2
Vet inte om ni är så sugna på att se bilder hur jag värmde upp, men det här ”konstnärliga” fotot ger er kanske en fingervisning. Eftersom badrummet idag var det varmaste stället i lägenheten att vistas i kan jag berätta att där blänker det som aldrig förr;-)


Uppvärmningsmetod 3
Lokaltidningen eldades inte upp för att öka värmen, utan den lästes i stället. Kolla bilderna nedan! Visst är det helt fantastiskt att man genom denna metod inte bara får snyggare tänder utan också får läppar på köpet. Jag menar det är väl värd 50 000 kronor eller så - man blir riktigt varmt om hjärtat här;-)



PS. Ulla Maria målar en tavla per dag, namnger den och gör en rolig rim till varje alster.

Gurkmeja
Under många mörka nätter
bakade hon lussekatter,
gjorde hinkvis med paella
och om kockan själv fick välja,
då valde hon bort snövit jul
och drömde den var saffransgul.

29 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Jag hade också stannat inne idag om det valet fanns! Fy vad kallt det var!!!
Ikväll blir det soffan och duntäcke.
Det är ju skit kallt i lägenheten.

Toppen att ni fick lite gjort hemma!
Gillar att du tog ett foto rakt ner i toan.
Grymt gjort! :)

Och din make måste vara en stjärna i köket om han kan kompanjera ihop egna kryddblandningar!

Tavlan var riktigt fin. Älskar färgerna.

Den första tandbilden fick mig nästan att tappa aptiten. Den bilden fungerar som bantningsmetod också.
Kram på dig!

Maria sa...

Gurkmeja har jag börjat använda mer och mer sen du tipsade mig om det! Tyvärr kan jag ju inte säga att jag blivit friskare av det men jag har ju inte blivit sämre i alla fall....
Kram

Olga T sa...

Den tavlan är ju helt fantastisk ! Har varit inne och tittat som hastigast på hennes blogg. Många fina konstverk, men du gjorde ett riktigt kap där!

Geddfish ♥ sa...

Jodå, det går att jobba sig varm hemma också, men jag trotsade.
Asså, nu är konstnärinnan å fotar rätt ner i toan också *ler stort* ja, jag säger då det, haha.
Egen kryddblandning har jag aldrig gjort, men mortel har jag kört med (jobbigt). Jag gör bara egen müsli.

Ulla Marias tavlor har jag beundrat och kommenterat ett tag, men var inte med vid tillfället om Gurkmejan. Den är bara så suverän! Oj. Och jag använder mycket gurkmeja i maten ;)
Kul att ni äger den!

Susjos sa...

Vilken fantastisk tavla! Men bilderna på tänderna..brrr
Va skönt att slippa gå ut i denna kyla, tror nog din man väljer grädden eller dricka teet "svart", för att slippa gå ut och handla mjölk!
Fortsätt värm er inomhus! Mortla på!!

Comsi comsa sa...


Så fin tavla, varma färger som passar till gurkmeja. :))
Jag har ännu inte börjat använda mig av gurkmeja men det skall jag ändra på när jag väl kommer ihåg att köpa...

Har faktiskt njutit av kylan en stund idag, väl påpälsad från topp till tå.

Kramen ❤

Ditte sa...

Trevliga med dessa kryddade bilder! Och gurkmeja finns här i hushållet och användes också ganska flitigt. Och denna kyliga dag var ju helt perfekt för att dels göra egna kryddblandningar och det är jobbigt/bra träning att mortla. Värmen får man också upp!
Tycker att metod nummer två också känns adekvat. Mycket värme kan alstras där. Häftig bild på toan!

Tavlan! Så läcker! Och versen passade bra till. Skall titta in på bloggen för tavlor gillar jag.

Visst blir man varm om och i hjärtat av annonsen. Och tänk att nya läppar inår....
Ska tänka på saken...(Inte!!!)

LissenTo sa...

Det gäller att vara sysselsatt i kylan. Och ni verkar ha fullt upp. Snygg tavla och får mej dessutom undra när jag senast använde gurkmeja. Kommer ej ihåg.
Egna kryddor, tummen upp för det

Per-Anders sa...

Ulla-Marias tavlor och dikter är jättefina. Kul att du införskaffade ett verk av henne.

Steve sa...

Du brukar ofta ha en salig blandning i dina inlägg. Idag kan jag väl kalla det en härlig kryddmix.
På tal om det. Jag lärde mig tidigare idag en ny orientalisk kryddblandning, "7 kryddor", där dock gurkmeja inte ingår.

Jag gillar tavlan skarpt.

Swedish Dental kunde väl ge en botoxinjektion på köpet så att de "nya" läpparna blev lite fylligare.

Du kanske kan få extraknäck på lyxmuggen i Täby Centrum. Starkt jobbat! Använder du t o m limegröna rengöringsmedel?

Anni sa...

Vilken fin tavla - trots att den är så gul! Jag måste kika in på hennes blogg!

Ulla Maria sa...

Tack för värmande reklam. Själv har jag tänkt att det skulle vara gott att göra egen kryddblandning men längre än så har det aldrig kommit. Så bra att även läppar ingick i priset på tandkliniken. I denna kylan vore det nog väldans kallt att gå runt med blottade tänder.

KajsaLisa sa...

Både tänder och läppar för 50000, bara att slå till :)

Monica sa...

Härligt med egna kryddblandningar, idag när
det är -20 blir det bara korta rundor med
vovvarna inte ens Sture trivs ute.
Har också lite att göra i hemmet så man får
dagarna att gå i alla fall.
Ha det bra;-) ingen snöskottning på morgonen
första gången på mer än en vecka.

Susanne sa...

Den där tandbilden var direkt osmaklig. Blääää

Unknown sa...

Gurkmejatavlan ser härlig ut.
Bra värmegivande sysselsättning där i idet.
/Kiki

Ama de casa sa...

Vilken läcker tavla - underbara färger :-)

Här är det nog idet som gäller hela dagen idag - det regnar...

Fast jag tänker INTE försöka värma upp mig i badrummet nån längre tid. Det är kallaste utrymmet i lägenheten. Ingen värmekälla, fönstret står alltid på glänt och dörren är stängd så ingen kyla ska komma ut därifrån (och då kommer ingen värme in heller...). Det är snabba besök som gäller där vid den här tiden på året :-)

Marina sa...

En fantastiskt härlig och, precis som du säger, riktigt varm tavla!

Anki sa...

Hon är verkligen duktig Ulla Maria! Jag gillar både hennes tavlor och hennes små dikter till varje - helt suveränt :)
Den här gurkmeja är härlig - så fina färger... Grattis till detta fynd!

cat sa...

Alltså när solen skiner och det samtidigt är svinkallt, så får jag svårt att stanna inne helt och hållet, om jag är ledig vill säga. Eftersom jag oavsett temperatur och väderlek måste förflytta mig de ca 2,6 milen till jobbet, så har jag sällan något val.

Finfin tavla, med härligt eldiga gula nyanser.
Föredrog helt klart fotona på makens aktivitet jämfört med din :-)

Eva Trillian sa...

Sköna varma färger i din tavla! Visserligen är allt som värmer extra fint idag - men den tavlan gillar jag oavsett ;)
Klokt att stanna inne - men ... vem har sagt att man måste vara klok hela tiden ... Jag vill ju gå på fik idag! I stan!

Anita Malta sa...

Viken helt underbar tavla med härligt varma kryddstarka färger !!
-17 !! Då skulle inte heller jag gå ut.

Maria sa...

Såg att du rört till det lite inne hos KoloniLotta om huruvida hon, jag eller Sanna är mamma till två tjejer så jag tänkte bara styra upp det lite. Jag har två tjejer!! Och en grabb! Sanna har en av varje och KoloniLotta har två grabbar. Hoppas tant förstår ;-) *fniss*
Kram på dig ♥

Susanne sa...

Sv : bilden är tagen ca 07:42 och då var du nog inte vaken ;)

Susanne ❤️ sa...

Vilken underbar Tavla, en verkligen varm tavla !
och att kunna göra egna kryddblandningar måste vara perfekt då får man ju alla dom smaker man själv gillar :)
Städa är en bra uppgift skulle jag ha gjort idag då jag var ledig.. men inte då slocknade och sov som en stock efter frukosten..
Ännu kallare idag vad hittade du på idag fredag ??
Kram Sanna

Mias Mix sa...

Jättefin tavla! Vad många tavlor hon måste måla om hon lägger upp en per dag. Kul med vers till :)
Jag trotsade kylan och tog en promenad till stallet, skönt när jag fick upp värmen. Nu blir det att stanna framför brasan hela kvällen. Ha en skön kväll!!

Carita Liljendahl sa...

Faktiskt härliga färger på tavlan! Får vår- och sommarkänslor.

FREEDOMtravel sa...

Härlig tavla med varma färger!

Anneli sa...

Vilka härliga färger på tavlan.
Önskar en trevlig helg kram ♥