måndag 18 januari 2016

Helgbilden – experiment

Ni som läste gårdagens ”Skyltsöndag” här hos mig såg väl att jag lärde mig en hel del bara genom att fota skyltar. Kan väl säga som så att jag lärde mig ett antal saker även igår, fast på ett helt annat plan. Jag experimenterade nämligen både med mig själv, kameran och alla stackars offer som hamnade på minneskortet. Hur det gick till vet jag inte riktigt, men min plan var att göra ett ”modereportage” om överdragsbyxor. Ja, ni får väl titta på bilderna för att se hur det gick. Å jag bjuder så gärna på åtminstone fyra goda skratt. De två sista fotona däremot vill jag gärna ha lite cred för;-)


En äldre herre med röda överdragsbyxor vill absolut inte vara med på bild. Jag förstår honom. Note to self: Åker man rulltrappa blir bilder sällan skarpa när man inte fotar rakt fram, och knappt då heller.


Ett par moderiktiga termobyxor från Peak Performance. Snyggt! Note to self: Att fota stillastående personer medan man själv är i rörelse resulterar heller inte i skarpa bilder.


Vad var det jag sa!? Att springa ikapp ett par med överdragsbrallor i rulltrappan är väl okej. Men att klicka på avtryckaren när både trappan och man själv fortfarande rör sig blir inget lyckat foto. Note to self: Låt bli!


Bilden föreställer inte mina överdragsbyxor utan mina lår med färgglada långkallingar. Note to self: Köp en selfiepinne eller använd maken nästa gång.



Som sagt det här två bilderna vill jag ha lite cred för. Jag menar min lilla Son(n)y zoomade in så mycket han bara orkade. Fotografen tappade liksom bort halvmånen några gånger under experimentet som utfördes utan handskar. Så japp, lite cred är på plats här tycker jag;-)


Fler (och betydligt bättre helgbilder) hittar ni hos Marit.

31 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Jag fotade också halvmånen igår, kanske stod vi samtidigt med kameran i högsta hugg... :)

Tänk att jag har inte köpt mig några termobyxor, har kört med långkallingar under vanliga byxor.... Men tror faktiskt att jag skall köpa mig ett par till nästa år, de är ju inte alls så tokiga....

Dina randiga långkallingar var fräcka... :)

Kramen ♥

Ama de casa sa...

Jösses vilka fina månbilder! Min (numer lite handikappade) kamera lyckas inte alls på samma vis. DUM kamera (för det kan väl inte bero på fotografen? ;-) )

Jag gillar dina överdragsbyxor!

Ama de casa sa...

sv: Jag HAR det där kamerasnöret runt handleden. När jag fotar. Däremot lever kameran väldigt farligt när den ligger på bordet, eller när den ska förflyttas till annan fotograf… ;-)

Kolonilotta sa...

Alltså dina randiga långkalsonger...! :)
Jag dör...!

Och röda överdragsbyxor skulle jag garanterat INTE sätta på mig. Men använder gärna mina svarta när det är kallt.
Men jag ser inte alls att bilderna är oskarpa.
Eller så är det min syn det är fel på trots glasögon.
Bilderna är ju jätte bra. Utom den första då kanske.
Men ska man vara paparazzi i ett köpcentrum så är det ju föremålen som går före kvalitén på bilderna.

Men dom två sista!
Wow säger ha bara.
Bra jobbat!

Geddfish ♥ sa...

Mannen med de röda, japp, han såg inte glad ut.
Vad kul det är att fotografera i farten! Chnnsa, se vad det blev! Och du har ju fångat riktigt hejigt det du önskade!
Dina brallor blir man ju glad för!
Själv har jag svarta överdragsbyxor, de bästa jag haft någonsin, dragkedjor nerifrån och ända upp..

Du får cred för månen, där ligger jag i lä, hähä jaja ;)

Ditte sa...

All cred till dig! Ja, inte bara för de två sista bilderna, väldigt bra fotade och bra zoom där. Och utan handskar i kylan. Extra points för det.
Tack för goa skratt från termobyxfronten. Har själv ett par från "peak" och de används bara i skidbacken och förr när jag jobbade använde jag dem vid kylslagna uteaktiviteter som varad i flera timmar. Konstaterar att "Peak" still is going strong.
Jag vill också lämna cerd för dina färgglada kallingar. Klart uppiggande och helt i min smak om nu kallingar ska på annat än vid skid och skridskoaktiviter samt en och annan långprommis.

Eva Trillian sa...

Snyggt fotat - speciellt de sista två bilderna, såklart! All cred till dig och Sony! Snyggt samarbetat :)

Maria sa...

Från mig får du absolut cred för alla bilderna!!! Men såklart särskilt de två sista eftersom jag ALLTID gör som jag blir tillsagd!! Eller hur var det nu igen???
Konstigt att mannen på första bilden inte ville vara med. Om man går ut i röda termobrallor måste man väl vilja synas. Eller?!
Kram på dig ♥

Anita Malta sa...

Haha.. gillar ditt lilla experiment och de tillhörande mer eller mindre suddiga bilderna ;-)
Läckra kallingar och helt fantastiska bilder på månen !! Du upphör då aldrig att imponera och överraska :-)

Rantamor sa...

Den första bilden med den ihopdeppade mannen, han har jag sett förut???
Jag satt å funderade å funderade och så plötsligt kom jag på det, jag har sett Rantafar i samma hopplösa ställning i någon galleria någongång !!!!
Du ser ju att mannen har handlat färdigt sitt paket....men hustrun har fastnat i någon provhytt !!!
Förstå att mannen deppat ihop.

Vilka snygga kallingar du har typ lite som Lilla My`s ben i mumintrollena.

Och månen får du cred för helt klart, grattis. Man kan ju tillåmed se att månen inte bara är halv det finns ju liv där också...eller nu kom jag på att pricken som for iväg där var skit på min skärm...
Oooooopppps.

Tjingelingen från Rantamor.

Ulla Maria sa...

Mycket cred för stadig fotografering utan vantar. Kul med alla termobyxor, konstateras kan att det nu börjar bli så kallt att varmhållning går före mode (fast Peak-brallorna kanske är ett bra alternativ för den som vill vara både inne och varm). Fräsiga långkallingar, själv har jag bara mörkblå med y-front som jag fått från jobbet (där man fortfarande tror att alla operatörer är män).

Helena sa...

Snyggt fotograferad halvmåne! :-)
Ja, det är med överdragsbyxor. Varmt och skönt att ha på sig när det är kallt. Fast ganska otympliga och inte särskilt snygga om än funktionsdugliga. Kul med dina bilder på ben i överdragsbilder. Ler när jag tittar på dem.
Tack också för din respons på mitt inlägg idag. Det värmde!

Olga T sa...

Gillar dina fotoexperiment! Selfien också, och långkalsongerna är ju jättesnygga!!!

Susanne sa...

Här kommer en massa cred för bilderna, så himla bra.

FREEDOMtravel sa...

Vi använder väldigt sällan täckbyxor, men nu har vi fått tillfälle! Kanske hamnar mina vita eller Peters ljusgröna på någon bild ;)

Monica sa...

Otroligt läckra bilder på halvmånen, ja
dom kan våra små sonysar.
Förstår gubben i röda byxorna;-)
Ha en bra dag i kylan -14 här på morgonen;-(

Steve sa...

Du får cred både för bilderna och långkallingarna.

Anki sa...

En riktigt trevlig dag för modefotografering... vilka häftiga långkallingar du har... tummen upp för dem! Dina månbilder blev verkligen lyckade - kanon BP!

Ama de casa sa...

sv: Jodå, öronproppar hjälper mot snarkningar. Det har Anders berättat... Fast jag tror att han bara hittar på :-D

Anita Malta sa...

Vet inte hur jag bar mig åt men bilden i högerpanelen, 365 Foton har hamnat fel. Den ska visa mitt senaste inlägg och jag hoppas den byter. Kan inte göra något åt det men det är inte snyggt så du kan väl ta bort tills vidare om den inte byter av sig själv eller kanske redan gjort det när du läser det här. Nu tar jag en kortare paus då jag inte kommer att ha tillgång till min dator de närmsta dagarn.

Ama de casa sa...

sv: En kameraväska fördröjer ju min Lucky Luke-snabba dragning av kameran när det händer nåt intressant... ;-)

cat sa...

Ett bra försök till modereportage tycker jag allt. Fina randiga långkalsingar du har!
Du får helt klart cred för månbilderna :-)

Idag sitter jag insnöad hemma. Först körde bilen fast i snön, sedan kom det ingen kollektivtrafik. När det efter två timmar kom en spårvagn, så spårade den ur. Då ringde jag chefen och sa att jag fått nog.

Tredje året i Hjo sa...

Jodå, två fina bilder! Häftig måne! Och randiga färgglada lår!

cat sa...

1948 stod husen klara. Jag är en enträgen frihandsfotograf. Är för lat för att hålla på med stativ.

Marina sa...

Jo, det finns ett antal olika varianter av överdragskläder i omlopp just nu. Och med tanke på att termometern drar sig ner mot -20 så är det ju en himla tur!

Mias Mix sa...

Trodde inte man hade överdragsbrallor i stan :) Och dina långkalsonger är ju mycket snyggare än deras överdragsbrallor! Och visst får du cred för månen, bra jobbat! Jättesnyggt!

Susanne ❤️ sa...

Dina långkallingar är ju fantastiska :)
och överdragsbyxor inne på köpcentrum kanske jag inte skulle ha på mig ;)
Vilka underbara månbilder när jag tar bild å månen så blir det endast en liten prick man ser inte ens att det är en måne men så har jag ingen riktig kamera med mig heller hihi
Hoppas att du har en mysig onsdag
Kram vännen

Anni sa...

Tycker också att du ska använda maken istället för långkallingar, i alla fall ibland. Det blir lite annan värme då. Selfiepinnens värmefaktor måste anses begränsad. :-D

Annette sa...

Du är ju den perfekta socialantropologen! Ute i vimlet och studerar folk och fä, och dokumenterar det så vi andra får glädje av vad du kommer fram till. Jag förstår att du har många läsare på din blogg, det är ju riktigt kul att läsa om vad du upptäcker där ute :)

Det har flugit många tankar genom mitt huvud sedan det här inlägget. Till exempel fick jag en association till vad som hände mig i måndags när jag var på bilservice, apropå täckkläder. Där satt jag i godan ro och läste min bok och väntade på att teknikerna skulle hitta felet på min bil. In kommer en lång och smal och prydlig kvinna i 45-årsåldern. Håret perfekt och nyfärgat (det såg jag, för hon hade inte den minsta utväxt) och täckkläder. Vita täckbyxor av kvalitetsmärke, helt kritvita, inte den minsta fläck. Helt obegripligt för mig, hur man lyckas med det, , men intressant att studera. Så kommer teknikern fram till henne där hon sitter i en fåtölj och berättar om vad felet är. För det första fortsätter hon att sitta ned trots att han står upp, vilket fick mig irriterad redan där. Brist på hyfs, enligt mig, jag kanske är gammaldags, men jag fick direkt kopplingen till Downton Abbey, där tjänstefolket står upp och arbetsgivarna sitter ned. Och sedan ännu värre. När han står och förklarar, svarar hon förstrött, "a, a, a..." utan att titta upp - knappande på sin mobil..! Tur jag har lågt blodtryck, för det steg nog upp till normala nivåer och litet över kanske, jag ville nästan läxa upp henne och förklara hur man uppför sig. Översitteri och brist på respekt snyggt förpackat i vita täckbyxor.

Det var min association när jag läste ditt inlägg :)

Ps. Förresten kunde hon ingenting om bilar, som hade kört omkring i fyra dagar med oljelampan lysande. Hon ville väl inte kolla oljestickan och riskera att smutsa ned de vita täckbyxorna...

Margareta sa...

Jag tycker ju om dina studier av oss människor, undra vad du skulle skrivit om mig? Hmmmm ...

Men du får en cred (eller fler) för din halvmåne, snyggt fotat och vackert blev det.

Unknown sa...

wow, vilken vacker måne!
Kul täckbyxprojekt och väldigt snygga längkalsonger.
/Kiki