måndag 11 januari 2016

Helgbilden: Det kan vara bra med reservdelar

Förr eller senare den här vintern kommer det att hända – att man fryser häcken av sig alltså. Å då tycker jag att det är en utmärkt idé att ha några reservhäckar på lagret.

Betonghäckar

Ni som har följt mig (riktigt) länge – typ minst under de senaste fem till sex åren - minns kanske att jag fick betonghäckar av CementaNordbyggmässan i Älvsjö. För två år sedan slutade de med att tillverka häckar på mässan, men jag lyckades i alla fall med att ”vidarebefordra” några av dessa ”snyggingar” till två bloggkompisar.

Formar
Häckarna hämtade jag ut i formarna de gjutits i. Å dessa formar har jag såklart behållit. Inte för att göra betonghäckar, utan för att leka lite med när det är riktigt kallt ute.

Häckrecept
Man fyller formarna med kallt vatten, tillsätter curry-, gurkmeja- och paëllakrydda, lägger formarna i den nyss avfrostade frysen och vips har man några riktigt läckra isskulpturer i form av (reserv-)häckar som man ställer ut på balkongen. Smart, eller hur:-)



In i baljan

Men med tanke på att SMHI hade lovat att byta ut de senaste dagarnas sibiriska temperaturer i Stockholm med två plusgrader under natten mellan söndag och måndag fick häckarna flytta in i en balja igår kväll. Där kan de ha roligt och smälta samman;-). Senast jag gjorde mina ishäckar glömde jag fakiskt bort det där med att is kan smälta. Ooooops! Minns hur ”smältvattnet” rann nedför balkonggolvet, lämnade minst sagt permanenta gul-orangea spår efter sig och dessutom vattnade grannens tomma blomlådor…

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.



30 kommentarer:

Steve sa...

Ett par såna betonghäckar hade suttit som en smäck i växthuset.

Comsi comsa sa...



Imponerande med dina fryshäckar fina färger, de skulle göra sig bra som glas också speciellt eftersom de då inte smälter... :))

Kramen!

Geddfish ♥ sa...

Här möts jag av curry överraskningar!
Inte currylinjer, då (jordstrålning)...

Din blogg har då verkligen det rätta namnet!
För det är var då konstig konst, men herregud så häftigt!
Vem, mer än du, skulle komma på den här idén *ler*

Kram ♥

Ama de casa sa...

Dom är läckra dom där häckarna! Och himla duktigt av dig att faktiskt lära av misstaget med att dom smälter... ;-)

Anki sa...

Wow... vilka läckra häckar!

Anita Malta sa...

Nu blir jag onekligen imponerad men inte så förvånad. Vet ju att du är duktig på att skapa och din känsla för färg känns inte främmande. Gillar dina superläckra häckar med den så rätta starka gula färgen !! Är paëllakrydda = saffran ;-)

cissi sa...

Av allt man kan göra av is, gör du ett par rumpor...ett gott skratt var precis vad jag behövde!
Måste ju faktiskt också erkänna att det är rätt läckra reservrumpor du fått till.....kanske skulle be om en så jag kunde byta ut min!!

Ditte sa...

Helläckert! Oh, tänk så bra med reservhäckar. Behovet har ju funnits, uppehåll av behovet idag, men det lär återkomma.
Så roligt med betonghäckarna. Undrar om du också gjutit några egna...
Så häftigt med dina ishäckar! Urläckkra!Och när det nu var minusgrader hade de ju kunnat stannat ett par dagar till.
Tack för häcken. Och titten!


Marina sa...

Snygga reservdelar!!

Stare Ström sa...

Ha! Vem skulle inte behöva lite reservdelar!

TantGlad sa...

En blir ju klart impad. Jättesnygga skulpturer. Försvinnande vackert må jag säga. Tjusigt värre.


En kram till dig.

Husbilen-Ellen sa...

Häckarna blev verkligen fina!
Nu ligger renskvas-receptet ute på kommentarfältet till min blogg:http://husbilen-ellen.blogspot.se/2016/01/barnbarn.html
Hoppas du uppskattar det så mycket som vi gjorde! Elisabeth

Ulla Maria sa...

Superläckra häckar i inbjudande färg. Lyser upp i kal vinterträdgård.

Per-Anders sa...

Coola isrumpor!

KajsaLisa sa...

SMHI fixade ett hängarsle :)

Olga T sa...

Ice art!!! I like <3

Susjos sa...

Oj,så läckert! de är verkligen supersnygga, sån otur att det huxflux blev plusgrader i stan?! När vi har haft kallt så länge (tycker jag i alla fall!)

Monica sa...

Ja du fina är dom häckarna, kul att kunna
tillverka dom själv.
Idag gäller det att se upp så man inte drattar på
sin, hela gatan är en skridskobana.
Stackars alla som måste söka sjukvård med
tanke på dom väntetider det kommer att
bli, här blir det broddar.
Ha det bra

Eva Trillian sa...

Väldigt snygga häckar :)

Susanne sa...

Jag rekommenderar mina Unga Talanger att spara formarna och göra isrumpor när vi varit och gjutit på Betonggalleriet.

Unknown sa...

Urläckra verkligen. Men omtänksamt av dig att rädda grannar från häcksmält.
/kiki

Annette sa...

Så kul idé! Och vad snygga de är! Man kanske kunde göra en ljuslykta av dem, om man sätter ihop dem! ... eller kanske inte...

Lennart sa...

När jag var liten liten gosse fick jag några gummiformar i julklapp som man hällde gips i och gjöt olika saker. I en form gjorde man t ex tegelstenar så jag byggde mig ett hus och en borg. De två häckarna på första bilden får mig att tänka på ett par ljus mamma eller pappa köpte en gång för många år sen. Måste vara runt 20 år sen. Det var en naken man och kvinna, något runda om magarna och var i den där storleken. Tyvärr brann de ner och försvann. Jag har letat efter såna ljus igen men inte hittat.

Tredje året i Hjo sa...

Snygga häckar får man säga om man får. Hoppas de klarar sig över dagen för imorgon blir det kallare igen. Brr från snöoptimisten som gått in i en annan fas.

cat sa...

Betonghäckarna kommer jag allt ihåg, men minns inte att du hade sparat formarna.
Snyggt med gula reservhäckar i is :-)

Mias Mix sa...

Helt underbara is-häckar :) Bra att du tänker på grannarna, allt för grannsämjan :)

Bevare mig väl sa...

Konst eller konstigt? Härlig konst! Rumpläckert värre - jag menar bättre :-))
Jag bar in en isklumpar förra vintern och målade med vattenfärger som jag sedan fotade..
Ha det!

Susanne ❤️ sa...

Jag måste säga att dessa var sååå fina vill ha ett par själv !!!
Underbara ishäckar och perfekt när du färgade vattnet !!!!
Kram

HelenTh sa...

Jag kan bara säga WOW, vilka läckra häckar! Vilken fantastiskt cool idé att göra dem i is som färgats med kryddor. Fantastiskt kreativt och snyggt!

Anni sa...

Tänk om jag skulle låna dina betonghäckar, göra keramikformar av dem och sedan gjuta glas i formarna ...