söndag 27 september 2015

Skyltsöndag 20: Prioriterade platser

Med den här bilden vill jag gärna hålla er à jour med ombyggnaden av ”min” herrekiperingsbutik. Om byggarna har jobbat på hela helgen så finns faktiskt en (liten) chans att ”reopening september” (texten på andra sidan av skylten) håller.


Nu till helt nya skyltar som jag upptäckte i veckan på tunnelbanan respektive pendeltåg. Platser som är reserverade för funktionshindrade är ofta lediga. Alltså sätter jag mig där för då kan jag sträcka ut benen. Å självklart flyttar jag på mig om en rörelsehindrad person behöver sitta ner. Men från och med nu lär jag nog få flytta på mig oftare…

Nu prioriteras det
Nu finns det som sagt nya skyltar uppklistrade med texten ”Prioriterade platser” och för säkerhets skull även på engelska ”Priority seats”. Det roliga är att de skiljs åt som ni ser på bilderna, och att de är svarta på tunnelbanan och blåa på pendeltågen.

H*n är relativ ung och ganska vig tycker jag.


H*n däremot är gammal med krökt rygg som föredragsvis borde använda färdtjänst.


Här börja jag tveka en aning. Om skylten föreställer en hon så är personen höggravid. Men det kan ju faktiskt vara en han också eller både och. Då är personerna helt enkelt överviktiga och får utnyttja de prioriterade platserna. Ganska smart faktiskt.


Om man har brutit benet får man sitta på ett prioriterat säte. Men tänk om man brutit armen då? En gipsad arm tar betydligt mera plats på bredden än ett ben med gipspaket.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.
En lista på alla som gillar att skylta på söndagar hittar ni här.

PS. Självklart är skyltarna kvadratiska och framförallt raka. Det är inte så lätt att fota i t-banan respektive tåg, speciellt inte när de rör sig, vilket de för det mesta gör. När dom inte gör det och står stilla är det folk som stiger på och av. Detta betyder att jag måste flytta på mig. Det går nämligen inte att fota om man sitter på de prioriterade platserna. Man måste ställa sig i gången för att få en någon sådär hyfsad vinkel. Ursäkta även reflexerna i bilderna. Har ingen aning hur man stänger av blixten på min nya Sonny. Ja, jag vet - ooooops;-) DS.

22 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Du, jag tror de hinner klart under september... =)
Jag tyder skyltarna att behöver den som behöver platsen så är välkommen att sätta ner häcken på sätet... =))))

Geddfish ♥ sa...

Vilka coola behovsskyltar!
Lättlästa, tycker jag, det är bara att paxa.
I mina bussar häromkring, så sätter sig gärna en ungdom på en barnvagnsplats och slänger upp benen och sätter igång surfen...

Eva Trillian sa...

Tänker på alla de som behöver de prioriterade platserna - men som det inte syns på utanpå att de gör det. Alla mindre rörliga har ju inte attribut som visar att så är fallet.
Var med en gång när en tjej fick världens utskällning av en ilsken tant för "hon, unga flickan, skulle ha mer vett än att ta upp platser för dem som behöver dem bättre" - hon menade antagligen sitt eget gamla jag ... varpå tjejen reser sig upp och drar upp tröjan för att visa en hel ställning (hård korsett (?) över hela bålen) för ryggen. Tanten tappade konceptet och vandrade vidare utan så mycket som ett förlåt - och tjejen, hon fick en applåd för sitt sätt att hantera det hela. Inte ett ord sa hon till tanten - men det hon gjorde måste ha varit rätt jobbigt, men helt rätt.

Monica sa...

Vad mycket nya läckra skyltar det kommit, undrar
om dom finns på våra gamla skraltiga bussar här ute också.
Har också svårt att titta på djurprogram där dom
dödar varandra eller far illa på annat sätt.
Är inte mycket på FB och Instagram är NO NO
tycker man hittar bilder som är på driven
därifrån på vartenda forum.
Ha det bra;-)

Benita sa...

Det är bra att det finns sådana skyltar för ett prioriterat säte.
Din första skylt är riktigt charmig.
Även jag skyltar idag. :)

Maria sa...

Till skillnad från min skylt är ju dina lite mer lättbegripliga och funktionsdugliga!
Jag tycker det är jätteroligt att skylta och kommer definitivt att fortsätta!

Ama de casa sa...

Jag hoppade på kryckor för typ 100 år sen. Funderade på att behålla dom, alla reste sig snällt upp även 150-åriga damer. Var lite förvånad, faktiskt. :-)

(Ville hellre stå än att dom gamla skulle göra det, men chaufförerna tvingade mig att ta deras platser. Det som förvånade mig absolut mest var att inga andra reste sig och erbjöd sina platser till dom äldre. Dom borde också ha med sig kryckor...)

Kolonilotta sa...

Jag har också länge funderat på hur dom tänkte när som skapade dessa skyltar!
Visst förstår man...
Men det går ju lätt att tolka lite som man vill! :)
Svar: det har blivit en himla massa spel denna helg!
Idag blev det Risk och Uno!
Men nu har jag gosat ner mig i min fåtölj med ett glas rött som blev över i flaskan från igår! Riktigt skönt avslut!

Susjos sa...

Skönt att veta att Clas-Göran fortfarande älskar en!!! Hihi...
..och ja, tydliga? skyltar numera på tågen, eller?

Guldkryckan sa...

Såg nån äldre dam som kom in på bussen och sökte sig till en sådan plats men där satt en kvinna med sin avkomma redan, den äldre damen knödde sig in och satte sig helt resolut på det lilla barnet på kanske 5-6 år.
Det blev ett jäkla liv förstås...förstod ingenting av vad som sades...men det var nog inga snälla saker.

Kul på nåt underligt vis...skrattade hela kvällen.

(Jag är lättroad)

:)

Ha de fint Bp.

Anders W sa...

Oj, så många varianter. Såg några när jag var i huvudstaden i veckan. Men du har då ögonen med dig. Missade dig i torsdags på HK.

Susanne ❤️ sa...

Tydliga skyltar är bra ;) och så skönt att veta att Clas Göran fortfarande älskar oss ;)
Underbara skyltar med tydligt tema ...man får väl tyda dom som man vill lite i alla fall ;)
Kram och tack för en underbar Skyltsöndag som får mig att skratta ❤️
Sanna

Unknown sa...

men visst är de snygga skyltarna? jag ärlskar de där gubb/gummorna.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Äntligen var skyltaren igång igen, subtil humor i första bilden, gillas. Tänkvärda kommentarer till skyltarna.
Om du gillar oranga fotbeklädnader så kanske du missat fjärde bilden i det här inlägget , skitcoola.
http://kajsalisa.com/2015/09/06/tank-efter-en-smula/
Sen blixten, har du en sony så har du troligtvis ett tumhjul du kan snurra på till höger bredvid skärmen. du har troligtvis tre olika sätt att reglera med det. Dels kan du snurra på det med tummen. Du har säkert använt det redan när du tryckt på en knapp med en pil i en fyrkant för att kolla bilderna med det.
I normalt fotoläge kan man själv bestämma vad man vill ha det till. Jag använder det till att ställa tiden i manuellt läge.
Du kan också trycka på det ute på kanten på hjulet. Höger väster eller upp eller ned. Du har nog en blixt markerad där, troligtvis till höger, tryck på den sidan på hjulet och du kommer att få upp en blixtmeny, sen bläddrar du mellan auto, av, eller på genom att trycka upptill eller nedtill på kanten på hjulet. När du bestämt dig så använder du det tredje sättet att använda hjulet, tryck på knappen i mitten på hjulet
DONE
FÖR GUDS SKULL LÄR DIG KAMERAN MÄNNISKA! :) :) :)

Marina sa...

Du har helt rätt, bilden på personen med framsidan putande ut behöver ju faktiskt inte vara en gravid kvinna, har aldrig tänkt på det...;)

cat sa...

Intressant att det finns så många skyltar för de prioriterade sätena. Nästa gång jag åker kollektivt i Gbg ska jag spana in om vi har sådan variation.
Härligt att Clas-Göran fortfarande älskar oss :-)

cissi sa...

Har nog bara sett några av alla dessa skyltar, men då åker jag förstås sällan buss och ännu mer sällan tunnelbana. Tycker lite synd om stackarn på sista bilden som inte bara fått ett benbrott utan massor.
Ha det!

Steve sa...

Lite snårig skyltning av de prioriterade platserna, men jag behöver inte fundera på vilken skyltkategori jag tillhör eftersom jag alltid har plats bokad i D:s Jeep. Dessutom så är jag aldrig i storstan. Hade det varit förr i tiden så hade jag garanterat hängt på låset till herrekiperingen på onsdag.

Anki sa...

Många bra informativa skyltar... och nu blev jag nyfiken på hur det ser ut i kollektivtrafiken här i hemmakommunen. Har inte åkt kollektivt de senaste 15 åren... vet inte ens hur man gör numer, så vid närmare eftertanke så får det nog vara...

Anni sa...

Och med tanke på alla ölmagar som skapades av ditt förra inlägg ska de bara veta att ölets b-vitamin säkert ger dem starka ben, så de kan stå!

Stare Ström sa...

Innebär det att man måste välja fordon efter skada??? :-D

svar: otur att ni fick sådant väder just när månen försvann.

anemonen sa...

Haha den med magen var kanon för här kan den utnyttjas av män med ölmagar, gravida förhoppningsvis än kvinnor, och så övriga som har liten mage. Inte svårt att fatta galoppen med dessa tycker jag.Kanske är de som åker pendeltåg mer krokiga i ryggarn pga allt tittande i mobiler och paddor:-) för de reser väl längre. Vad vet jag men kul att du visar just de här. Bra jobbat här.