fredag 11 september 2015

Parkering - Costa Blanca vs. Stockholm

Parkering på Costa Blanca
Det här inlägget är (inte så lite) inspirerad av AMA, som bor på Costa Blanca i Spanien. Hon leker gärna trafikpolis och hyperventilerar bland annat när hon ser spanjorernas parkeringsvanor. Vi har varit på Costa Blanca många gånger. Om jag ska vara ärlig så tog det ungefär två dagar tills jag parkerade precis som spanjorerna. Så länge man inte står i vägen för andra och trafiken flyter på ser jag ingen anledning att inte följa ”infödingarnas” exempel. Den spanska polisen bryr sig också bara i undantagsfall och ”sanktionerar” därmed den oskrivna regeln att man kan parkera precis var och hur man vill. Personligen gillar jag den attityden.

Parkering i Stockholm

Rådmansgatan: Ser ni skylten bakom den blåa bilen!? Å hur ska den komma ut alternativt forslas bort med den gråa bilden framför;-)


Ganska fräck parkering tycker jag. Undrar hur länge bilen fick stå där i sin ensamhet;-)

Ni kan väl tänka er att jag utbrast i ett riktigt asgarv när jag tog dessa dagsfärska bilder i Stockholm. Vi nollåttor är ju i vanliga fall extremt laglydiga, men idag var uppenbarligen ett undantag, och jag undrar om inte till och med den spanska polisen hade forslat bort bilarna i det här fallet. Ooooops, var är den svenska polisen förresten. AMA, vad tycker du förresten? Visst är parkeringarna väl i klass med det spanska sättet att ställa bilarna;-)

PS. Till råga på allt såg jag en minst 10 år gammal Volvo som var visserligen felparkerad men störde ingen med en parkeringsbot på 1 000 kronor. Ägaren var totalt vansinnig. Som ni förstår vågade jag inte fota boten just då, än mindre fråga killen om jag fick lägga upp honom på bloggen;-) DS.

14 kommentarer:

anemonen sa...

Grymma parkeringar om jag får använda ett modernt uttryck. Var polisen är i vårt land det undrar även jag/vi här på vischan. Det finns inte tillräckligt många. P bot har även jag fått i Danmark, men den slängde jag. Gissa om det kom efterräkning. Jodå efter drygt ett år när jag hade glömt bort den. Bara att lätta på plånkan. Surt men inte stod jag framför någon port. Helt lagligt men för länge. Påpassligt av dig att hitta dessa brottslingar:-)

KajsaLisa sa...

Kan bara konstatera tunnelbana är en underbar uppfinning ( när det fungerar) Man åker över en månad på en P-bot. Du gjorde nog rätt som inte fotade.

Susjos sa...

Haha!! Dagens inlägg tillägnas Ama ser jag, som ju är en riktig trafikpolis vad gäller parkeringar. Nog måste jag säga att dagens 08 parkeringar ser ut som spanska solkustens knasiga parkeringar! Helt klart!

Geddfish ♥ sa...

Tror ingen vågar sig på min Volvolina, årtal 2000, inköpt 2005, välvårdad ;) har aldrig fått böter, hihi.

Ja, förskräckliga parkeringar, så hade ALDRIG jag vågat ställa mig. Följer intresserat trafikpolis AMA:s hyperventileringar, haha.

Nä, fram för bussen, den tog jag igår.

Steve sa...

Det är skönt att bo på vischan. Här på Getingstorp har vi för säkerhets skull båden en övre och en nedre parkering.
Du är en fena på att hitta blogguppslag i din vardag.

Marit Johansson sa...

Haha... nä det är bäst att hålla sig undan i sådana lägen. Om jag jobbade som parkeringsvakt skulle jag ha svårt för att bötfälla felparkerade som egentligen inte är i vägen, den där på sista bilden skulle dock ha fått en lapp...

Eva Trillian sa...

Skönt att du har en viss självbevarelsedrift, BP :)
I Rom såg vi parkeringsalternativ som verkligen utmärkte sig :) Inte bara framför NoParking-skyltar, utan även på övergångsställen, rätt upp mot dörrar, med nosen in mellan andra parkerade bilar .. ja, exemplen är många. VI såg en "lapplisa". En. Hon hade nog att göra!
Önskar dig en fin helg!

Ama de casa sa...

Haha! Stockholmarna börjar "lära" sig! (Ett ögonblick, ska bara gå och hämta en papperspåse att andas i... ;-) )

Här tror jag bara att bilarna forslas bort ifall någon ringer och säger till, då när dom inte kommer ut ur sina garage, till exempel. Och utanför posten är dom också väldigt hårda har jag märkt :-)

Nånstans mitt emellan Sveriges tok-nit och Spaniens jag-bryr-mig-inte-var-jag-står skulle nog vara det bästa.

Till och med Anders var tvungen att hyperventilera häromdagen när en snubbe parkerade precis utanför dörren till Mercadona och gick in och handlade. Detta trots att han hade typ 2,5 meter till en bautastor parkering där det nästan inte fanns en enda bil...
:-)

I Sverige fick jag och svägerskan en gång böter när vi parkerat på en vintertom campingplats i skogsbrynet (innanför ett skidspår såg vi sen). Problemet var att det stod en liten barack precis bredvid, som var parkeringsvakternas fikakur... Haha! Synnerligen snällt av oss att ge dom en sån lättförtjänt peng.
:-)

Comsi comsa sa...



Stockholmarna kan dom med, här har vi ett garage som ständigt parkeras utanför och de som varken kommer in eller ut i garaget har resulterat i både tutande, skällande och hutande med stor näven. Bilar bärgas bort stup i ett.... Det är en fantastisk känsla av att vara en problemfri billös kvinna. =))

Guldkryckan sa...

Att parkera en bil är en konst i detta land...är det inte det ena som är fel så är de det andra ;)

Men allvarligt då....parkerar man inte efter gällande lagbok så får man skylla sig själv om det blir ett vinddrag i plånboken sin vid kommande månadsskifte.

Stackars satar ;)

FREEDOMtravel sa...

Vi har sett många galna parkeringar under vår resa! Italienare och albaner är nästan värre än spanjorer när det gäller att parkera (om det nu går). Ibland parkerar folk på snedden när de ska in och handla (inte för att det inte får plats, utan för att de inte orkar). Vid något tillfälle har vi fått tuta så att ägaren kommer ut ur affären, eftersom vi inte kommer förbi ;) Men på sätt och vis gillar vi ändå den lite mer avslappnade attityden. Det hjälper ju oss att parkera lite här och där med vårt 7,3 meters fordon ;)

Stare Ström sa...

Vilka snygga parkeringar! Speciellt den första! :-D

Susanne ❤️ sa...

Japp här börjar vi bli internationella även i parkeringen ;)
Härliga Bilder
Kram

Unknown sa...

Bilparkering i Stockholm är ganska galen tycker jag, vilket du här ger lysande exempel på.
/Kiki