tisdag 15 september 2015

Dagens ”heta” agenda

Cumin CLub

Rikshan framför Cumin Club hängde lite med huvudet i ösregnet kan man säga;-)

Hade det inte varit för en planerad lunchdejt med favo kollegan Eva hade jag absolut inte lämnat lägenheten under förmiddagen idag. Det ösregnade nämligen. Det var verkligen tur att Eva hade föreslagit en för mig helt ny indisk/bengalisk restaurang – Cumin Club. Det finns liksom ingen bättre bot mot kyla och regn än chilikryddade rätter från Asien. Hade aldrig ätit bengalisk mat förut och kunde inte låta bli att testa en vegetarisk grönsaksrätt därifrån. Suveränt gott! Cumin Club kan varmt rekommenderas om ni har vägarna förbi Luntmakargatan i Vasastan.

Chiliplanta

Hade det inte varit för dessa små prickar på lerkrukan så...


Bladlössen i närbild. Vågade inte gå närmare...

Minns ni chiliplantan jag köpte för exakt 15 dagar sedan? Förutspådde redan då att den troligen inte kunde se fram emot ett långt liv. Jodå, min spådom satt klockrent faktiskt. Den dog ingen plågsam död, verkligen inte. Alla utom en av chilifrukterna blev röda, de gula bladen blev frodigt gröna och plantan såg riktigt välmående ut (allt är ju relativt) tills i eftermiddags. Då upptäckte jag nämligen en migration av hundratals bladlöss på lerkrukan. Dom som känner mig vet att jag blir totalt hysterisk vid åsynen av småkryp. Gallskriket jag gav ifrån mig när jag upptäckte dessa äckliga löss lär nog ge grannara ett och annat att fundera över. Med andra ord satte jag på mig gummihandskar, tog världens största plastpåse, slängde in krukan och förpassade chiliplantan till grovsoprummet. Å den första webbplatsen jag fick upp när jag googlade ”bladlöss” var den här. Läs den innan ni känner er frestade att ha chiliplantor i hus eller lägenhet eller någon annanstans för den delen. För min del kan jag bara säga – aldrig mer!

22 kommentarer:

Susjos sa...

Tacksam för ännu ett restaurang tips!
Bladlöss...blää!!! Haha, läste din länk, du skulle klämt ihjäl dem....hihi,skoja bara! Men chilin ser ju fantastisk ut!

Carita Liljendahl sa...

Nä men oj, du hade kanske fått död på lössen med hjälp av såpvatten, och chilin hade klarat sig?
Men... jag förstår... jag hörde ditt skrik ända till Finland, så jag förstår att du inte ens övervägde nåt slags "avlusning" :-)

Olga T sa...

Å, hopplöst att odla.... Så tråkigt. Den där restaurangen skulle jag gärna testa.

Marit Johansson sa...

Fy fasen så äckligt!!
Sv: Det är tydligen en "harva" på mina bilder. Jag var faktiskt tvungen att fråga min man :) vi bor på en gammal bondgård och här finns mycket jag inte vet något om haha

Susanne sa...

Fyyy, va äckligt med bladlöss.

Comsi comsa sa...



Jag är precis som du med småkryp, fy tusen... Jag tror inte jag råkat ut för att någon blomma fått bladlöss, men härefter kommer jag att gå runt med förstoringsglas... Jag hade blomflugor för ett tag sedan, blev galen och slängde ut växterna och då försvann dem.
Måste testa den indiska restaurang vi något tillfälle. =)

Husbilen-Ellen sa...

Inga trevliga kryp och det brukar vara svårt att bli av med dem, så lika bra att slänga allt innan lössen går över på andra växter. Nu har jag bara en cyklamen, så jag klarar mig nog från löss-besök. Elisabeth

Geddfish ♥ sa...

Jag hr kunnat fixat bort bladlöss förr, såpat och hatt mig, men inte NU. Nä, jag gör som du, bort bort!
Fick gräsflugor nyligen, höll på att bli tokig av dem, då åkte blommorna ut, men det var inte blommornas fel, det var den där hiskeliga värmeböljan som kom. Jaja, de försvann, man jag hade städdille där ett tag och möblerade om.
Uschianna.

Steve sa...

På Getingstorp tyrivs chili ypperligt så vi har nu massor på "lagret"inför kommande vinter.

KajsaLisa sa...

Ligger något i det, man blir varm av stark mat. Du kunde ju tagit bort chilifrukterna innan du kastade ut den.

Eva Trillian sa...

Kryddigt god mat är höstmat :) passar perfekt regniga dagar! Ännu godare i sällskap!
Löss - inte kul. Är ok bara för att nyckelpigor har dem som kor ;)

Ama de casa sa...

Mäh! Det där var ju bara lite extra proteintillskott ju... ;-) GLÄÄÄ vad läbbigt!

Restaurangen verkar däremot väldigt spännande! :-)

cat sa...

Hualigen vad många bladlöss! Fast de är snyggt fotade. Intressant med bengalisk mat, har dock aldrig hört talas om en dylik restaurang där jag bor.

Kolonilotta sa...

Fy va snuskigt med bladlöss.
Jag är dock van vid en massa oönskade äckliga löss och annat... på kolonin!
Lite piggare idag förresten! :)

Anni sa...

Intressant att de satt på krukan och inte på växten? De borde å andra sidan vara väldigt lätta att bli av med när de kryper omkring sådär. Nästa gång kan du ta dammsugaren, den använder jag till mina gigantiska hibiskusar som jag just släpat in på verandan med hjälp av en son. Hehe, du vill inte komma hit när de är nedlusade framåt våren ... (Jag har några riktiga makron på dem någonstans i bloggen :-))

Rantamor sa...

Men din planta såg ju annars riktigt fin ut, kanske du skulle ha prövat att duscha den innan du slängde den ???
Men nu har du ju utvisat alla bladlöss, men tänk om någon blev klar i ditt vardagsrum och börjar äta på dina andra blommor ??

Näe du gjorde säkert rätt som slängde plantan, men du tog säkert tillvara frukterna.

Tjingelingen från Rantamor.

Monica sa...

HAHA dom var ju riktigt söta på din
bild, mina brukar vara färglösare
och hålla sej i trädgården.
Chili går bra men använder dom
koriander i maten hoppar jag över,
tycker det smakar tvål.

Mias Mix sa...

Precis samma sak med mina chiliplantor. Har ju massor av plantor längs med nya balkongen. Och bara chilin är helt angripen. Vi kastade ut den i trädgården på baksidan. Eftersom bara bladen är angripna tänkte jag ta tillvara på själva frukterna innan den åker till komposten.
Finns fördelar med att handla sina grönsaker...
Kul med nya restauranger!

Guldkryckan sa...

Usch....nästan lika jobbigt som ungar...ungar kan man inte ställa i grovsoprummet ;)

Nä..fy bubblan va äckligt det är med småkryp :(

Här regnade det som fasiken i morse men jag lyckades undvika alltför mycket av det på väg till kneget...har ju med mitt blommiga paraply för säkerhets skull men slapp använda det..tack och lov för det...fåfängan du vet ;)

Tillönskar dig en trevlig afton Bp.

Unknown sa...

De där små krypen ser nästan självlysande ut. Kul att du hittade indien jag satt på i helgen.
/Kiki

Susanne ❤️ sa...

Tack för tipset på restaurang :)
Men bladlöss nej tack !!! inga sorters löss please får rysningar bara jag tänker på dom :(
Jag hoppas att du haft en bra start på veckan och att du får en massa kul att göra ..trots regn och rusk..
Stor kram Sanna

cissi sa...

Blev alldeles glad när jag såg rikschawn. I en sån har jag åkt många gånger, fast dom hade hjul förstås!