tisdag 29 september 2015

Det är alltid bra med en plan B

Plan A - lunchdejten med två favo kollegor – sprack på grund av sjukdom respektive tidsbrist, vilket var riktigt synd. Då är det bra med en alternativ plan B – en blixtinkallad make, som inte var ett dugg svårflörtad att vara stand-in i denna ”nödsituation”. Men det är klart, precis som jag älskar han l’Incontro som är stor-Stockholms bästa pastaställe, och det var ju jag som bjöd;-)

Utforskning av Hagastaden

Läckra Karolinska Intitutets Aula Medica. Framsidan har jag bloggat om förut. Här ser ni baksidan.


En rostig byggnad som också tillhör Karolinska Institutet, tror jag. Yummie, yummie:-)


En av de häftigaste kranar jag sett. Dregel, dregel:-)

Då det var en fantastiskt fin och varm höstdag begav vi oss från Vasastan till den nya Hagastaden som väl kan betecknas som en gigantisk byggarbetsplats och lär så förbli i 10 år till. Först 2025 beräknas den nya stadsdelen som sammanför Stockholm och Solna stå klart. Har följt utveckligen i flera år och kan konstatera att några riktigt läckra ”godbitar” redan är klara och i drift. Å den mäktiga byggkranen får ni stå ut med;-)

Vaxholm

I stället för att vända hemåt fortsatte vi långpromenaden i det härliga vädret. Via Hagaparken och Brunnsviken hamnade vi i Albano, där vi tog bussen norröver. Nej, inte till Täby utan hela vägen till Vaxholm. Vi blev otroligt förvånade över hur mycket man upptäcker från en buss jämfört med att sitta i en vanlig personbil. Rekommenderas varmt. Vaxholm ”off season” kan jag dock inte rekommendera. Orten är helt enkelt död, stendöd. Att vi fick tag i en öl var rena turen kombinerad med en stor portion skicklighet. Å om ni tittar på bilden hittar ni kanske två fel. Det gjorde jag, men att sitta ute i solskenet vägde nog upp ”missarna”.

19 kommentarer:

anemonen sa...

Javisst är det bra mycket mer man ser när man åker buss. Håller med fullständigt här. Kranen är superduper tycker även jag som gillar grabbiga prylar. Fasaderna är ju snygga och vilken baksida man kan tro det är en framsida så grann. Det är fint att kunna följa ett nytt bygge som du har möjlighet till och fotodokumentera det. Ja vår huvudstad växer och blir större och större. Nu var det ett par år sedan jag var där och tycker det är finemang att få lite bilder mig till livs därifrån. Då var det vinter och en kall sådan. En plan B är ju ett måste och det brukar även jag har ibland till och med en plan C. Det är att vara flexibel:-) Mexico och Norrland ja varför inte två helt olika platser var och en med sin charm.

Susjos sa...

Tur att maken inte är svårflirtad..men bjuder du så borde det väl inte vara några problem :-). Åh,ni har varit i mina jobbtrakter ser jag! Tack för lite info därifrån i dagsljus!
Finn två fel på Vaxholms bilden?...Man dricker inte en Sol utan lime,och inte i ett Norrlands Guld ölglas?

Per-Anders sa...

Läcker byggnad på första bilden. Byggnaden på andra bilden ser ut som gjord av choklad.

Comsi comsa sa...



Byggnaden är läcker, fint fotat.
Finns två fel där svarar jag som Susjos=)
Det var en rejäl promenad ni gjorde, tur ni sansade er så ni inte promenerade ut till Vaxholm också, hi hi hi... =)




Geddfish ♥ sa...

Jag ser bara ETT fel, men det är tillräckligt nog!
SOL i ett Norrlandsölglas, nehej! Kan inte ha smakat bra, haha.......
Karolinskabilderna suveräna.
När jag var liten och följde med mamma och pappa och hälsade på goda vänner i Solna, passade min pappa på att bli akutopererad borttagning av gallsten på Karolinska. Det är mitt minne av detta sjukhus.
Jag gillar att kolla på gamla sjukhusbyggnader, de kan vara väldigt mäktiga.
Sahlgrenska i Göteborg är en go samling också, blandning nytt och gammalt.

Ama de casa sa...

TRE fel. Ingen lime i ölen, Sol istället för Corona och glaset är heeeelt överflödigt ifall man gjort rätt från början :-D

KajsaLisa sa...

Första bilden var ju grym och du säger att du inte bryr dig om kompositioner. Kul att du hittade reglagen för blixten.
Får du problem med lägena S,P,A och M så hör av dig :)

Steve sa...

SÅ behändigt att ha maken "i bakfickan" att plocka fram när nöden så kräver.
Juste baksida på KI. Dessutom en häftig kran och en rostig byggnad, förstår att du dreglar av vällust.

Kolonilotta sa...

Den där ölen kan ju inte alls ha kommit till sin rätt utan limen. Och vem dricker en SOL i ett glas???
Dessutom ett Norrlands Guld glas för att göra det ännu värre!
Jag älskar att åka buss! :)
Gör mycket hellre det än att trängas nere i tunnlarna på tågen! Men tyvärr ingår det i min tur och retur till arbetet.
Och italiensk mat! Mums...=))
Ha en toppen fin dag goa du!
Kram! ❤

Eva Trillian sa...

Ja, vem hade inte hoppat på en så fint erbjudande? :)
Gillar verkligen bild 1 - snygg kåk att fota!
Fel i sista bilden? Alla mina förslag är tidigare nämnda i kommentarerna så nu väntar jag med spänning på "facit"!

Unknown sa...

Sa just till min man att jag måste kolla in den nya stadsdelen, som du här beskriver. Synd att vaxholm off season inte höll, gillar annars just att besöka turisttäta platser på fel årstid.
Vad som är fel i sista bilden?
– Hmmm, alkoholfri kanske?
/kiki

LissenTo sa...

En plan B är alltid bra att ha :-)

Finvädret som varit och är tackar man ju inte nej till heller.

FREEDOMtravel sa...

Hus 1 känner jag förstås igen! Hus 2 är jag lite osäker på...?

cat sa...

Vilken tur du har som har en sådan tillmötesgående make. Nu blev jag lite sugen på pasta faktiskt, förstår inte varför ;-)

Cool arkitektur! Jag vet ju att du vurmar för kranar, men jag kan inte förstå skillnaden på kranen här mot andra kranar. I vilket fall är den snyggt gul mot den härliga djupblå himlen.

Monica sa...

Hade velat se pastan
Vaxholm är ingen världsmetropol direkt, inte
bättre på sommaren när det är tjockt med folk överallt.
Ha det bra

Della sa...

Håller hårt på att alltid ha en plan B. I vissa lägen även en plan C!

Stare Ström sa...

Reservplaner är ett måste. Se så fint det löste sig!

Guldkryckan sa...

Vilken kran....härligt....haha...jag har fastnat för kranar...det är ditt fel ;)

l’Incontro? Längesedan jag besökte dem....kneget hade middag där förra året...våra muslimska lärare fick griskött av misstag...jösses va förbannade de var...missade det tyvärr men jag hörde om det efteråt.

Får gå dit nån helg....blev hungrig här ju bara av tanken :)

Ha de bäst nu Bp.

Marit Johansson sa...

Ja ni ser ut ha stället för er själva i Vaxholm, i alla fall uteserveringen. Trist. Tur med vädret i alla fall :)