fredag 18 september 2015

Ord som börjar på ”Av” ger dåliga vibbar




Några mera eller mindre lyckade exempel på att piffa upp Stockholm Södras järnvägsstation.


Dessa tre gula blad (eller om det är löv) fanns inte kvar efter stormen idag. Inte mig emot, hösttecken är inget jag är så värst förtjust i.

Någon gång borde ju till och med jag lära mig något om än den hårda vägen. Men det har jag uppenbarligen inte gjort. Så denna blåsiga och regniga dag i Stockholm kan jag bara konstatera att ord som börjar på ”Av” för inget gott med sig.

Avkalkning 1
Här borde jag absolut kommit ihåg erfarenheten några kollegor och jag gjorde när vi inför flytten till nya lokaler i december ifjol tyckte att vår privat ägda Nespresso maskin förtjänade en avkalkning efter drygt fem år av trogen tjänst. Maskinen uppskattade inte omtanken. Den slutade nämligen att fungera. Det gjorde vår Nespresso maskin idag också – slutade fungera alltså - efter den chockartade avkalkningen.

Avkalkning 2
Visst borde jag har lärt mig något där. Nej då – jag är liiiiite trög som ni vet. Vattenkokaren gillade inte heller att bli avkalkad. Jag förstår honom. Han är typ åttå år gammal och en sådan chock för systemet överlevde han inte.

Avfrostning
Efter tre år avfrostade vi frys och kyl för ett par veckor sedan. Det gick bra för frysen. Men kylen envisades med att läcka. Efter inköp av piprensare(!!!) hos Täby Tobak och ett himla pillande med ett pyttelitet hål längst ner i kylen är läckaget upphävt. Snacka om total onödig sysselsättningsterapi. Tackar dock Bosch webbplats med sin utmärkta FAQ sektion för tipset om piprensare.

Avsmakning
Efter ovan nämnt hårt arbete åt jag en väldigt sen lunch i Täby Centrum. Att sedan gå till den lokala ICA och handla inför helgen var väldigt korkad. Jag menar - inte orkar man med avsmakning av fem olika produkter som bjöds där efter en mättande lunch. Vid närmare eftertanke hade jag kunnat få en femrätters inklusive efterrätt helt kostnadsfritt och hade kunnat spara en hundring…

PS. Eftersom ni gillade mina bilder igår som inte hade ett dugg med inlägget att göra kör jag samma visa idag;-) DS.

13 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Maxad otur! Avkalkning är alltså skadligt på antika apparater ;) Bra att veta. Avfrostning - inte heller någon bra idé alltså ... tur att vi har självavfrostande ... eller är det DET som slutligen kommer få frysen att lägga av precis när garantin går ut ? Känns lite inbyggt att grejerna ska gå sönder - de vill väl att man ska köpa nytt lite oftare än förr kanske ;) Det är i alla fall en av mina konspirationsteorier ;)
Önskar dig en skön helg!

Geddfish ♥ sa...

AV.
Hur kunde du veta att frostade AV min frys idag?
Men efter lite snack med en vaktmästare, för kyl o frys uppförde sig inte normalt.
Avfrostning av kaffebryggare/vattenkokare brukar ske utan bekymmer.
Men, sånt är inte kul att göra, finns roligare!!!
Ha det gott.

Susjos sa...

Hm, vår kaffebryggare..moccamaster...borde avkalkas,tror jag struntar i det!

Steve sa...

Håller med. Hellre på än av.
Justa bilder.

Comsi comsa sa...


Gå på passet eller gå av passet, jag tycker nog att det låter bra att gå av passet, hi hi...
Eller gå av med guldklocka eller gå av med pension. =)

Gillar dina bilder från Södra järnvägsstation, å bilden med ett fönster är bara hur bra som helst. =))

kajsaLisa sa...

Inte aw-some direkt, men det stavas ju med dubbel v :)

Ama de casa sa...

Vi frostade ju av vår kyl för ett tag sen. Helt onödigt för den blev full med is tämligen direkt. Det har varit sååå varmt och fuktigt, och nån har öppnat kylen mest hela tiden...
Nu börjar det ordna till sig. Den är tydligen självavfrostande om man ger den chansen till att jobba ifred lite. :-)

Provsmakning har dom inte lika mycket här som i Sverige. Och när det väl är provsmakning så skiljer sig den också, då det vanligtvis är typ vin och sprit man får testa.
:-)

Rantamor sa...

På tal om det med avkalkning så borde nog vår kaffebryggare få sig en omgång av just detta, men vågar jag nu efter att ha läst din blogg, men jag skulle ju ändå vilja ha en ny kaffebrygg.
Kaffepannan i bobilen behöver dock inte avkalkas alls och inta svartpannan som ska vara över öppen eld heller.

Tjingelingen från Rantamor.

Anki sa...

Vilken himla otur! Tur jag har en ny kaffebryggare... slipper avkalka just nu i alla fall.
Häftiga bilder som vanligt!

Anni sa...

Tackar för tipset om piprensare, jag har hittills använt tops.


AVspark!

cissi sa...

Vattenkokaren var nog som min gamla bil. Jag vågar inte en försöka byta olja, då kommer han nog att hamna på skroten.
Synd att du inte orkade med alla provsmakningar, men förstår det som du arbetat!

Husbilen-Ellen sa...

Tänkvärt inlägg!

Unknown sa...

Men nu var allt det där trista ivarjefall Avklarat, så jag går istället in på de två första bildrna som faller mig väldans i smaken, så mycket stad.
/kiki