måndag 21 september 2015

Helgbilden: Älvsjöbågen


Det ni ser på bilden är ingen drönare utan en kamera med en "selfiepinne" på fem meter. Fotografen fjärrstyrde kameran från bron för att ta panoramabilder på utsikten. Här blev jag väldigt impad måste jag säga.

Då det var en fantastiskt fin och solig sommardag i Stockholm igår tog maken och jag ett unikt tillfälle i akt och följde Trafikverkets inbjudan att för första och enda gången gå på Sveriges fjärde längsta järnvägsbro med sina 1,4 kilometer - Älvsjöbågen.
Arrangörerna hade hoppats på 2 000 personer som skulle ta sin söndagspromenad på bron. Kan väl säga som så att det var en klar missräckning. Det var tiotusentals besökare på plats för att se Årsta från 17 meters höjd. Folk i alla åldrar gick de cirka tre kilometer fram och tillbaka på Älvsjöbågen. Då rälsen inte hade lagts än var det plant och fint och därmed också fritt fram för barnvagnar, rullstolar, cyklar och skateboards. Å riktigt roligt var det. Kolla bilderna så tror jag nog att ni håller med. Å tack Trafikverket för en väl organiserad promenad i solen!


Älvsjöbågen är 7,2 meter bred och 1,4 kilometer lång. Frågade en projektledare hur många av dessa "stålflärpar" som sitter på bron. Efter lite huvudräkning kom han fram till cirka 2 500 stycken. Coolt, för de var riktigt läckra.


Här ser ni en kontaktledningsstolpe, som det är bäst att inte röra när ledningen väl sitter på plats. Jag menar 15 000 volt överlever man kanske inte så lätt;-)


Att ta bilder från undersidan av bron var nästan omöjligt, då publiken inte hade tillträde till närliggande företags mark. Här ser ni i alla fall en liten del av Älvsjöbågen. Älskar broar, så är det bara:-)

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

24 kommentarer:

Husbilen-Ellen sa...

Vilken härlig vandring. Där skulle jag också velat gå. Vilken fin himmel du bjuder på! Ha dé gott! Elisabeth

Stare Ström sa...

Förstår precis hur du kände dig! Jag gick på Öresundsbron, innan den var öppnad!

svar: Visst var det 08-hästar. De firade något jubileum. Varför det firades med besök här vet jag inte, men det är alltid kul när det händer något annorlunda i stan!

Steve sa...

Det var en unik söndagsutflykt. Förstår att det var många former och konstruktioner som triggade dig.

Rantamor sa...

Är så glad att ni hade finväder igår så att så många vandrade på bron och vilken bro sen, och där ska tåget rusa iväg...då får man hoppas att ingen befinner sig på bron.
Så läckert du fångat sista bilden underifrån på bron...kanon.
Vilken promenad ni fick.

Vi promenerade också men lite mera ensamma dådå...

Tjingelingen från Rantamor.

Comsi comsa sa...


Häftigt både med kameran och att du passade på att vandra över bron. Bilderna måste blivit fantastiska på fem meters höjd från bron. Solen var på sitt bästa humör och stannade kvar hela dagen. =)

Geddfish ♥ sa...

Här var det riktigt knallblått och tänk, det hade jag också igår, fantastiskt!
Jag gillar också broar, de är magiska, tycker jag.
Strålande idé med brovandring!
Och du har då så mycket roligt bloggfoder, hur kul som helst att kika in här! ;)

Ama de casa sa...

Men gud vilken frän vandring! Hur kul som helst ju :-) Och det där är vad jag kallar selfiepinne det! Nu vet jag vad jag ska skriva på önskelistan - det är ju snart födelsedagsmånad :-D

Och vilket fantastiskt väder också - underbart! :-)

anemonen sa...

Klart som korvspad att du måste gå den här sträckan för det händer bara en gång. Fantastiskt med dessa broar för de ät ju så snygga. Även jag gillar broar av alla de sorter och är impad av tekniken. Jodå järnvägars om man rör en kontaktledning med ström i. Min farfar elektrifierades till döds i kraftverket han jobbade i. 60 000 volt blev hans död vid 50. Bäst att akta sig. Tack för att du visade bilder från detta härliga evenemang.

Unknown sa...

Grym!
faan att ja missade det. lyllo dig och alla andra 10 000 som kände till denna möjlighet.
:-(
Kiki

LissenTo sa...

Så roligt att det blev uppskattat av så många. Heja Trafikverket

Susjos sa...

Å vilken dag med en knallblå himmel! ja, broar är häftiga grejor!!! Jag hoppas på att få se Golden Gate bron nästa år...

KajsaLisa sa...

Va kul, var du där och tittade, fick reda på det försent, kollar bilderna senare, måste kila :)

Eva Trillian sa...

Kul att få tillfället att gå på den :) och vilket väder ni fick!
Gillar formerna i bilden inifrån bron!

Monica sa...

Läckert och den blå himlen är ju inte helt fel.
Just det el ska man vara försiktig med har
sett folk som kissat på strömskenan det är
inte bra för hälsan kan jag tala om;-)
Ha en bra dag

Maria sa...

Den promenaden skulle jag lätt kunnat gå trots mitt bråkande diskbråck - jättehäftigt ju!!

Marina sa...

Prata om att lyckas med väderbeställning också!

cat sa...

Härliga bilder med den vackra blå himlen som fond! Jag avnjöt också en fantastisk sensommarsöndag. Fast jag satt på en hästrygg och galopperade som en tokig på en strand och i havet.

Annette sa...

Annorlunda och kul promenad! Lika härlig helgdag hos dig som här :)

cat sa...

Hi hi det enda jag behövde göra var att besöka brukshundsklubben tvärs över vägen från ridklubben. Där fanns hundar, hussar och mattar i överflöd.

Carita Liljendahl sa...

En selfiepinne på fem meter är ganska rejäl - tycker min som är en meter lång är tillräckligt svår att manövrera :-)
Och Älvsjöbågen är läcker.

Monica sa...

1,58 :-)

Guldkryckan sa...

Härliga bilder...fint väder? Jaså det var ni som tog över det?
Grattis :(

Trafikverket? Tur de hade nåt bra igår då...idag har de stoppat tågen hörde jag på nyheterna...är så jäkla glad över att jag aldrig åker tåg.
Har en kollega som är beroende av pendeln för att kunna ta sig till jobbet och åter...stackars sate ;)

Hoppas på bättre väder här imorgon...glömde mitt blommiga paraplyhelvete i morse...hujedana mej va blöt jag var när jag kom till jobbet.
Ska försöka komma ihåg nämnda paraply imorgon för säkerhets skull.

Ha de bäst Bp.

FREEDOMtravel sa...

Waow! Den där "selfie-pinnen" är jag lite impad av! Kanske eftersom den faktiskt kan användas för annat än att bara fota sig själv (lite trist i längden tycker jag ;)) Undrar hur man styr den? Dvs vet man vad den ser... eller får man bara gissa...??

cissi sa...

Perfekt att ta chansen att promenera på en järnvägsbro. Årsta är heller ingen dålig plats att ha utsikt över! :)