måndag 7 september 2015

Matiga helgbilder








Grönsaksståndet: Pistagenötter trodde jag var gröna och hade ett beige skal. Undrar om nötterna på bilden var färska, för jag har då aldrig sett röda pistagenötter förut.

Mat på Tensta marknad
Det är bra med uppmärksamma läsare och sådana som förvånas över att jag inte visade några matiga bilder från Tensta marknad i lördags. Lugnt bara! Här kommer ett litet urval av allt gott som erbjöds. Maten är ju liksom pricken över i:et just under den helgen. Läckerheter från alla världens hörn väntar bara på att man huggar i. Kan väl säga som så - det var inte lätt att välja, speciellt då portionerna var inte små direkt. Kan också säga att det är riktigt synd att datorer (än så länge) inte kan förmedla dofter.

Grönsaker och kryddor
En annan anledning till varför maken och jag åker till Tensta ganska ofta är att där finns egenodlade grönsaker (tomater och gurkor smakar liksom tomat och gurka om ni förstår vad jag menar) och inte minst kryddor – färsk koriander, mynta med mera.

Regnbågar

Med tanke på vädret igår tyckte jag otroligt synd om alla som var med på marknaden. Det ösregnade hela dagen och jag kan inte tänka mig att många sökte sig till Tensta i det vädret. Men jag hoppas verkligen att alla som sålde varor och mat gjorde storkovan i lördags. Just ja, regnbågarna på bilden: fotot är tagen klockan 19:27 från köksfönstret. Då hade det regnat oavbrutit i ett dygn…

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

26 kommentarer:

Steve sa...

Doftdator vore inte fel.
För väl att oxå ni i storstan får njuta av "egenodlat"
Härlig kvällsvy från köksfönstret.

Stare Ström sa...

Man ska helst inte titta in hos dig när man är hungrig! Efter regn kommer solsken och det har åtminstone vi haft hela dan. Hoppas att du också fick lite av det.

Anita Malta sa...

Egenodlat smakar alltid bäst även om man nu inte odlar själv ;-)

Tycker faktiskt att dina bilder förmedlar en väldig massa dofter från marknaden ! Det räcker liksom med lite fantasi för annars skulle det lätt kunna bli lite för mycket av allt det goda här framför datorn ;-)

Nötter inklusive pistagenötter är supergott och dessutom nyttigt. Lite annorlunda färg på de här röda. Du köpte väl en näve för att testa ?

Synd att det regnade med tanke på marknaden och annat men du skapade en väldigt snygg avslutning på ditt inlägg !!

Marit Johansson sa...

Så det var en matmarknad för dig också :) med tanke på att du är modig när det gäller att testa nya maträtter undrar man ju såklart vad du åt? Tjusig regnbåge som du fångade snyggt i det dramatiska ljuset!

Comsi comsa sa...


Men hjälp vilken regnbåge du fångat!
Egenodlade grönsaker, gud så härligt, grönsakerna jag köper i affärerna är inte som förr och morötterna smakar allt annat än morötter.....
Jag har bara sett gröna pistagenötter, här lär man sig ständigt något nytt. =)

cissi sa...

Åh nej, nu blev jag hungrig igen!! Mycket gott i dina bilder och en riktigt tjusig regnbåge, som är det bästa med regniga dagar.

FREEDOMtravel sa...

Jag trodde också att pistagenötter var gröna! Ibland förvånas man ju över hur frukt och grönsaker och liknande ser ut när man är utomlands.. eller i Tensta, haha. Här är t.ex. paprikorna mycket små och ljusgröna.

Carita Liljendahl sa...

Nåja, just så... då blev man åter hungrig :-)
Fastän jag inte är så förtjust i grillad eller rostad majs som jag tycker fastnar mellan tänderna.
Dubbel regnbåge hade vi också här hos oss nyligen.
Ha det gott, efter regn kommer sol!

Kicki sa...

Här ligger jag och ska till och sova...då dyker dina matbilder upp och det börjar vattnas i mun!!! Perfekt regnbåge!

PS Ja visst var jag flitig med bokstäver idag!:)

Susanne ❤️ sa...

Så himla härligt med marknader och alla dess färger :)
Men röda pistagenötter har jag aldrig sett ?!?! Måste kollas upp kände jag ;)
Och regnbågen var ju hur fin som helst vilken härlig helg och underbara bilder

Sv. Nä jag fick däremot min förkylning från jobbet o dottern för-förra veckan,
Jag utryckte mig nog fel ;) kanske borde förklarat ;)
jag var förkyld , feber och hemma förra veckan
Nu är kroppen slut av andra orsaker dels pga hjärtat, det går inte så bra:/ och hormoner som inte produceras tillräckligt,
(men det är en annan lång historia i mitt liv)
Och inget av det blev bättre av att ha feber och hosta som en galning...
Sen var jag vaken halva natten då sonen inte var framme vid skolan förrän 02.30 gick liksom inte att sova utan bara sitta i köer till SJ med en sådär 160personet innan i kö
Så jag borde tagit ledigt pga det ... Vart hemma och lyssnat på min kropp !!
Stor Kram ❤️ Till dig
Sanna

Per-Anders sa...

Såg ju gott ut, särskilt majskolvarna.

Geddfish ♥ sa...

Jag har sett en hel del "dubbla regnbågar". Den sekundära - den svagare ovanför - har omvända färger, är en spegling av den primära.
Naturen är fantastisk!
Mycket god mat, där. Tur jag är mätt nu ;)
Trodde också att pistagenötter var gröna!

Mias Mix sa...

Fina regnbågar och mumsig mat!! Visst är det härligt med gurka som smakar gurka!

Lissen sa...

Härligt att kunna köpa grönsaker som smakar som dom ska göra. Här har vi Bondens marknad på helgerna med lokalt odlade grönsaker. Upskattat av många.
Här kom regnet på eftermiddagen i lördags, vilket hällregn. Otroligt

KajsaLisa sa...

Det är vid sådana tillfällen jag tycker synd om folk när det regnar. Alla som ansträngt sig för att fixa till det och sen dyker ingen upp på grund av vädret.
Men för mig var det ju tvärt om i Söndags. Häftig regnbåge och snyggt komponerad bild.

Anonym sa...

Utsikten från ditt köksfönster !!!!!!!!!!!!
Och du bor nära Stockholm? Såååå tjusigt!
Regnbågen ser nästan overklig ut.
Tack!

Ruth i Virginia

Marina sa...

Det behövs inga specialdatorer, dofterna kändes ända hit ändå!

cat sa...

Åh vilken vacker regnbåge! Har heller aldrig sett några rosa pistagenötter, men de är säkert goda de också.

Ama de casa sa...

Oj så mycket gott!

Vet att jag ätit pinfärska pistagenötter. Minns dock inte färgen, bara att jag var förvånad att skalen var så mjuka.
:-)

Häftig(a) regnbåge(ar) :-)

Monica sa...

Mums synd att jag är lite rädd för att
äta ute efter matförgiftningen som
sänkte mej helt.
Ha en bra dag

Annette sa...

Så läckra bilder! Och det där med nötter, det är inte så logiskt som jag trott. Till exempel lärde jag mig först i år hur pinjenötter växer. Och valnötter, det har jag också ganska nyligen lärt mig hur de ser ut med själva skalet kvar.

Spännande med matmarknader. Jag brukar inte våga testa, är litet rädd för bakterier när maten får ligga framme. Blev nyfiken på var maten odlas i Tensta? Det va länge sedan jag var i de områdena, men är det inte mest lägenheter och stora grönområden? Inser att jag börjar låta som min pappa, som brukar prata om Stockholm så som det såg ut när han var barn och bodde där... Misstänker att Tensta inte ser ut som för tjugo år sedan ;)

Kolonilotta sa...

Allt ser ju jätte gott ut!
Jag som redan är hungrig!
Nej du. Jag har nog heller aldrig sett röda pistagenötter.
Måste googla på det!
Och regnbågen. ...Wow! Otroligt vacker bild!

Beppan sa...

Ser frestande gott ut det där!
Undrar just vad du stoppade i dig?
Det är verkligen skillnad på grönsaker och grönsaker.
Och honung. En helt annan smak än "köpes" på den vi får
från våra egna bin.

Anki sa...

Vilken marknad... tur det inte är möjligt att förmedla dofterna... dreglar redan :)
Häftig regnbåge... en dubbel till och med - wow!

Anni sa...

Samma regnbåge som jag såg, den var helt magisk! Tyvärr har jag inte samma fria sikt som du, men jag fick några bra foton från sovrumsfönstret innan jag gick ut på gatan för att fota grannarnas hus omgärdade av regnbåge :-)

Unknown sa...

Där va jag, ja inte just där i Tensta men på en annan marknad där i regnet....så synd om mig. En markknadsdag och just bara då, den dan, MÅSTE det regna.
/Kiki